• چهارشنبه ٥ خرداد ١٤٠٠-٢٠:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٣٩
با حضور اعضای شورا:

مجتمع فرهنگی، گردشگری رازی افتتاح شد/ عکس

با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تهران مجتمع فرهنگی، گردشگری رازی در منطقه 20 شهرداری تهران واقع در ری پس از یک دهه بلاتکلیف افتتاح شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران در پنجم خرداد ماه 1400 مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی (تاریخی_گردشگری) رازی در منطقه 20 شهرداری تهران با حضور اعضای شورا، حسن خلیلآبادی، محمدجواد حقشناس، شهربانو امانی، شهردار تهران پیروز حناچی و معاونینش صبوری دیلمی و جوادی یگانه و شهردار منطقه 20، فرهاد افشار برگزار شد.

حسن خلیل آبادی رئیس کمیته گردشگری شورا در این مراسم ضمن سپاسگزاری از اعضای شورا و شهردار و معاونینش اظهار داشت: علیرغم حال خوبی که در بعضی مسائل نداریم، امروز، بسیار روز خوشحال کنندهای برای من است. امروز اینجا، در جغرافیای ری پروژه بسیار بزرگی شکل می‌گیرد که خوشبختانه نام گردشگری بر آن نهاده شده و مطلبی که غریب سه سال در شورای شهر تهران ری و تجریش پیگیری می‌کنیم امروز با عنوان «مجموعه فرهنگی گردشگری» بر تارک این مجموعه نشسته است.

او افزود: این مجموعه ۱۰ سال رها شده بود و اتفاقی در آن رخ نمی‌داد و همکارانمان در شورای پنجم مساعدت کردند و در بودجه سالانه دو سال اخیر شهرداری برای اینجا بودجه اختصاص دادند که علیرغم مشکلات مختلفی که شهرداری داشت، واقعاً با تلاش و سعی و صرفه‌جویی توانست این پروژه را افتتاح کند. از ما توقع حتی اداره اداری شهر را هم نمیداشتند و عنوان می‏شد که اینها در این باتلاق خواهند ماند ولی ما خوشبختانه از این معبر سخت علیرغم تحریمها، کارشکنی‌ها، فقدان بودجه و بدهی فراوانی که داشتیم، عبور کردیم و کارهای بزرگی مثل این مجموعه که در شهر ری افتتاح می‌شود به بهره‌برداری ‌رسیدند. شاید اینجا بزرگترین مجموعه فرهنگی گردشگری کشور باشد که نزدیک به ۲ هزار میلیارد در آن هزینه کردهایم.

خلیل آبادی در خصوص جایگاه گردشگری این مجموعه گفت: امیدوارم وقتی که سازمان گردشگری شکل گرفت، یک مرکز برای توسعه گردشگری شهرهای تهران، ری، و تجریش ایجاد کند. قبل از شیوع کرونا دو دهم درصد از صنعت گردشگری بهرهمند بودیم که این یک نقص در مورد مدیریت کلان کشور است که چرا ما به این مقوله که صنعت دوم جهان است توجه نداشتیم. امروزه بسیاری از کشورها حتی همسایههای ما از راه گردشگری کشورشان را اداره می‌کنند و  بعضی از کشورها دو برابر جمعیت شان گردشگر می‌پذیرند. ما از ده کشور اول دنیا از بابت ویژگیهای خاص گردشگری را داریم.

او در خصوص جایگاه ری گفت: ری جزو ۱۸ شهر اولیه جهان است. متاسفانه این شهر تاریخی خوب مدیریت نشده و از مشکلات زیست محیطی و بیتوجهی به آثار و میراث تاریخی رنج می‌برد. ما در شورای پنجم  تلاش کردیم که این رنج کمتر شود. ولی خب سالیان دراز زخم‌هایی بر پیکره این شهر خورده که انشاءالله آیندگان نیز متوجه این اهمیت ری باشند.

وی خطاب به مردم ری ادامه داد: ری نباید یک مقصد دامداری و یا کارخانه‌های صنعتی باشد. ری باید مقصد پروژههای فضای سبز و گردشگری باشد. اهالی محترم ری به سرزمینتان توجه کنید. وجود کارخانجات آلاینده فرزندان ما را از کودکی راهی بخش‏های بیمارستان نموده و پیران ما را فرتوت کرده است. گرد سیمان، بوی پسماند، شیرابههای پسماند، تردد ماشینهای سنگین، بوی بد مازوت، بوی گاز صنایع نفت، ری را محاصره کرده است. جایگاه ری این نبوده و درواقع باید از در و دیوار ری گردشگر بریزد و این آثار بزرگی که در دل این شهر است هر کدام بتواند موتور محرکه بخشی از کشور باشد.

امروز باید سرمایه گذاران متعدد تشریف بیاورند و سرمایه گذاری کنند. من از بزرگان ری خواهش میکنم این زمینه را آماده کنند و خدایی ناکرده کاری نکنید که سرمایه‌گذار برای آمدن به ری تردید کند. از همه شما همشهریانم و همینطور زحمات شهردار محترم و همکارانم در شورا واقعاً سپاسگزارم.

همچنین خلیل آبادی خبر داد: تا یک ماه آینده مترو ری را به حرم حضرت عبدالعظیم میرسانیم و چیزی از آن نمانده کمتر از یک کیلومتر تا حرم فاصله است.

 

حق شتاس: مجتمع رازی میتواند پیشران توسعه ری باشد

محمد جواد حقشناس نیز در خصوص این مراسم گفت:  مراسمی که شاید سالیان سال منتظرش بودیم محقق شد و بحمدالله این توفیق پیدا شد که بتوانیم شاهد راهاندازی و رونمایی و فعالیت پر ارزش این مجموعه فاخر و ارزشمند و یکی از پیشرانها و محرک‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی و گردشگری در جنوب تهران و شهر عزیز ری باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در رابطه با ری و جایگاهش تشریح کرد: ری سابقهای چند هزار ساله دارد و هم اهمیت میراثی و تاریخی مربوط به قبل از اسلام در این شهر درخشان است و بخش هم مربوط به بعد از اسلام. شاید نگین این حوزه هم حضرت عبدالعظیم حسنی باشد. حضرت امامزاده عبدالله ابنبابویه و دیگر بزرگان و دیگر امامزادههای بزرگوار در کنار حضرت عبدالعظیم موقعیت ویژهای را برای این شهر خلق کردند. طبیعتاً در حوزه تاریخی هم شاید بتوان به برج طغرل اشاره کرد که در فضای گردشگری شهر تهران به عنوان یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی شناخته شده است. در حوزه طبیعی هم چشمه علی و کوه بیبی شهربانو از ویژگی‌های این شهر است.

حقشناس ادامه داد: تلاشی که در چند سال گذشته در شورای شهر داشتیم که در حوزه پهنه گردشگری جنوب تهران با تمرکز بر ری و ایجاد پیوند بین مجموعه فرهنگی رازی، برج طغرل، اماکن متبرکه شهر ری و مجموعه چشمه علی و حوزه بی‌بی‌شهربانو از محورهای اصلی آن بود. در این بخش در برنامه پنج ساله سوم تاکیدات جدی شده و تلاش کردیم با پیگیری اختصاص بودجه، با وجود کاهش بودجه فرهنگی شورا، تمرکز کردیم و حداقل سعی کردیم همین بودجه کم را در جای مناسبی هزینه کنیم و یکی از این اتفاقات، پیگیری همین مجموعه بود که به سهم خود از آقای صبوری و همکارانشان تشکر خود را خدمت این عزیزان اعلام می‌کنم.

وی در رابطه با این مجموعه و ارزش آن هم اظهار داشت: کار سخت افزاری آن انجام شده است، اما من این بخش را شاید ۳۰ درصد از کار میدانم و ۷۰ درصد بعدی، نظام بهرهبرداری از مجموعه است که به شدت ارزشمندتر و بسیار مهمتر است. امروزه سالنهای سینمایی در تهران داریم که به خاطر مسائل کرونا اکثراً دچار رکود و تعطیلی شدهاند و هفتاد الی هشتاد درصد سالنهای تئاتر دچار رکوردشدهاند.

او با اشاره به اینکه یکی از بیشترین سرمایه‌های این شهر را در گذشته در منطقه جنوب تهران در مجموعه هنری خاوران سرمایه‌گذاری کردیم که اگر آمارش را بگیریم در ۳۶۵ روز ۱۵ روز هم کار نکرده و این فاجعه است، گفت: امیدوارم در اینجا با مشکلاتی که در مجموعه‌های دیگر فرهنگسراهای شهر مانند خاوران روبرو شدیم، مواجه نشویم.

وی افزود:  می‌توانیم این مجموعه ارزشمند را برای شهر و برای ری ماندگار کنیم و به دوستانی که نگران ری هستند و دغدغههای ری را دارند میگویم این مجموعه می‌تواند پیشران توسعه باشد. یعنی به نوعی بتواند به سایر حوزههای شهری کمک کند و حلقههای ارتباطی بسیار ارزشمندی را که وجود دارد، دنبال کند.

حقشناس اهمیت این مجموعه را به شرح زیر تشریح کرد: اینجا فقط منطقه بیست نیست و فقط تهران هم نیست. می‌تواند شهرستانهای اطراف، اسلامشهر، کهریزک، قرچک، ورامین، پیشوا و... را هم پوشش بدهد. همچنین حضور فعالانه عرصه هنر و فرهنگ به خصوص نهادهای مدنی، غنیسازی اوقات فراغت، ارتقا کیفیت زندگی شهری، تبلور نگاه فرهنگی از حیث تکمیل پروژههای فاخر در اینجا خود را نشان دهد.

سپس پیروز حناچی به سخنرانی پرداخت و گفت: ری از کلانشهرهای ایران تا قبل از قرن هفتم هجری در ایران بود. تا قبل از حمله مغول بزرگترین شهر ایران با جمعیتی حدود تخمینی ۷۰۰ هزار نفر بود و در آن دوران شهری با این حجم شهر عجیبی بود و از آن چهره عظیم آثار زیادی باقی نمانده بهجز آتشکدههایی که از دوره ساسانی باقیمانده و تخریب شده و چشمه علی که به عنوان یک عنصر طبیعی تخمین بیش از شش هزار سال دارد و برج طغرل و دیوارهای از دیواره حرم حضرت عبدالعظیم حسنی که به خطوط کوفی تاریخ تاریخگذاری شده است، قابل دریافت و بررسی است. اینکه در این کلانشهر عظیم چه اتفاقی افتاده که فقط این مقدار اثر از آن باقی مانده بدین خاطر است که ری به عنوان یک مرکز تمدنی، زلزلههای سنگین و سهمگینی را تجربه کرده است. ری بسیاری از بزرگان این سرزمین را در خود جا داده است. چه در ابنبابویه و چه در حرم حضرت عبدالعظیم، افرادی مانند امام بخت رازی، شیخ صدوق، ذکریای رازی و همچنین بسیاری از بزرگان دیگر که متعلق به دوره معاصر هستند را در خود جا داده است. مانند: شیخ محمد خیابانی، بهزاد، آشیخ رجبعلی خیاط، مرشد چلویی و مرحوم شمشیری، دهخدا و خیلی از بزرگان دوره معاصر ما در این محدوده دفن هستند.

وی ادامه داد: ما در طرح جامع تهران منطقه ری از چشمه علی تا حرم حضرت عبدالعظیم به عنوان محور فرهنگی تاریخی ری نام برده شده و طرح های موضعی و موضوعی دارد ما طرح چشمه علی را دو هفته پیش در کمیسیون ماده پنج به تصویب رساندیم که متمضن حفظ ارزش‌های چشمه علی و محیط اطراف آن است.

لینک تصاویر: 

https://b2n.ir/g06501

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: