• سه شنبه ٤ خرداد ١٤٠٠-١٤:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٢٧
در دویست و نود و هفتمین جلسه شورا:

دو پرونده پلاک ثبتی رای باغ گرفتند

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی پرونده املاک از حیث باغ یا غیر باغ بودن به دو مورد پرونده رای باغ دادند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و نود و هفتمین جلسه علنی شورا، چند پرونده پلاک ثبتی باغات مورد بررسی قرار گرفتند.

زهرا نژاد بهرام گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری را در این خصوص ارائه کرد و گفت: اولین پرونده شامل دو پلاک ثبتی از یک قطعه زمینی به مساحت ۱۰۱۲ متر مربع در خیابان دربند است که در سند مادر آن عبارت «یک قطعه زمین» آمده است اما در سند اولیه آن عبارت «زمین مشجر» آمده بوده است. 

وی افزود: کاربری قدیم آن ملک فضای سبز بوده است و کمیسیون ماده هفت در سال ۷۷ آن را غیر باغ شناخته است ولی در سال ۹۷ آن را باغ شمرده است. همچنین کمیسیون ماده ۱۲ در سال ۷۷ آن را بایر مشجر خوانده است.

نژادبهرام ادامه داد: حدنصاب درختان دو پلاک ثبتی ۴۰ اصله درخت است و کمیسیون شهرسازی و معماری هم آن را باغ می‌شمارد چون قطعه جدا شدهای از باغ است.

اما سید ابراهیم امینی در مقام مخالفت اظهار داشت: در همه اسناد عبارت یک قطعه زمین آمده است و تعداد درختان آن هم کم است. لذا با نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن، مخالفم. 

اما زهرا صدراعظم نوری بعنوان موافق گفت: به دو دلیل رای من باغ است.

او افزود: بر اساس آخرین اصلاحیه قانون حفظ و گسترش، اگر ملک حداقل یکی از مشخصات باغ بودن را داشته باشد، باغ است.

1: سند اولیه و کمیسیون ماده ۱۲ آن را باغ شناختهاند.

2: در حریم رودخانه بودن ملک هم بر باغ بودن آن تاکید می‌کند چون املاک حریم رودخانه فضای سبز محسوب می‏شوند.

بنابراین به این دو دلیل این ملک باغ است.

حسن خلیل آبادی بعنوان مخالف گفت: سند اصلی این ملک باغ نیست، بلکه سند مادر آن باغ بوده است و این درحالیست که آن سند مادر به چند ملک تقسیم شده است.

وی افزود: در حال حاضر هم فقط یک اصله درخت در این ملک قرار دارد و قبلا هم یکبار غیر باغ شمرده شده است.

خلیل آبادی ادامه داد: میخواهیم فضای سبز را حفظ کنیم و این درست است. اما در این ملک فقط یک درخت وجود دارد که فضای سبز محسوب نمیشود. 

سپس سید حسن رسولی در جایگاه موافق گفت: به دو دلیل تشخیص کمیسیون درست است.

1: سند مادر به صراحت آن را زمین مشجر خواندهاست و زمین مشجر باغ است.

2: در سال 77 کمیسیون ماده 12 آن را زمین مشجر شمرده است و همچنین حریم رودخانه اساسا فضای سبز است لذا دو مورد از شروط باغ بودن را دارد.

نژاد بهرام نیز از جانب کمیسیون گفت: سند مادر ملک در سال ۷۸ صادر شده است که قطعه زمین آمده است. بیست سال بعد سند تک برگی آن را قطعه زمین معرفی میکند. بخشی از ملک در گذر شهرداری قرار گرفته و به شهرداری داده شد و باقیه به سه قطعه تعلق گرفت که یک بخش به شهرداری داده شد. یک قطعه هم فضای سبز شد و یک قطعه در دست مالک باقی ماند و همه این ها پیش از سند جدید بوده و در سند سابق آن قطعه زمین مشجر آمده بود.

در پایان نظر کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه زهرا نژاد بهرام پرونده دوم را قرائت کرد و افزود: این متعلق به قطعه زمینی به مساحت ۵۰۵ متر مربع در نیاوران است که در سند آن عبارت «عرصه و اعیان باغ» آمده است و کاربری قدیم آن مسکونی بوده است و حدنصاب درختان آن ۲۰ اصله درخت است و میزان درختان موجود در سال ۹۵، ۳۱ اصله درخت بود که کمیسیون ماده هفت آن را باغ شمرده است و لذا کمیسیون معماری و شهرسازی هم آن را باغ می‌شمارد.

سید ابراهیم امینی در مخالفت گفت: کاربری قدیم آن مسکونی بوده است و کمیسیون ماده هفت آن را در سال ۹۱ غیر باغ معرفی کرده است. همچنین بنا دارای پایان کار از سال 1370 است و 31 درصد سطح اشغال دارد و درختان آن 10 اصله مسمر و غیر مسمر، 3 اصله خشک و 18 اصله کسر شده است و لذا معتقدم با به حقوق مالکانه بیشتر توجه شود.

نوری هم بعنوان موافق گفت: درختان یک قطعه زمین شامل درختان سبز و خشک و کسر شده می‌شود و لذا همه این درختان محاسبه میشوند. یعنی درختان موجود بهاضافه درختان کسر و خشک.

سپس محمد علیخانی با اشاره به برخی پروندههای پلاک ثبتی سابق متذکر شد: در اینجا یک دیدگاه با حساسیت بالا وجود دارد که فکر می‌کند با این حساسیت فضای سبز حفظ می‌شود اما این سخت گیری ها به بحث فضای سبز لطمه می‌زند. مدتی پیش با آقای سالاری حضوری یکی از پرونده باغات را بررسی کردیم و دیدیم که تعداد درختان ملک با گزارش ارائه شده به کمیسیون کاملاً متفاوت است.

وی افزود: چرا از کسانی که آبروی شورا را می‌برند دفاع می‌کنیم.

علیخانی تاکید کرد: بنده به این گزارشات کمیسیون اعتمادی ندارم و بسیاری از گزارشات با واقعیت تفاوت دارد. چرا مردم را اذیت می‌کنید و خواهش می‌کنم به جو سازی ها توجه نکرده و از حق عدول نکنید.

سید حسن رسولی نیز در موافقت با باغ بودن این ملک گفت: سند عرصه و اعیان این ملک باغ است و سطح اشغال این خانه باغ ۳۶ درصد است و کمیسیون مربوطه نیز سند ملک را باغ خوانده‌اند. حد نصاب درختان را هم دارند.

او ادامه داد: مالک گواهی عمران آن را نیز در سال  1359 با عنوان باغ  گرفته است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و وبودجه شورا خاطر نشان ساخت: بنده تأیید می‌کنم که برای بررسی باغات باید شخصی بررسی کنیم.

در نهایت نظریه کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۱۰ موافق به تصویب رسید.

6-297

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: