• پنج شنبه ١٤ اسفند ١٣٩٩-١٦:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٩٣٤
محسن هاشمی

بودجه1400 و دستاوردی که دیده نشد

جامعه ما در حال سپری کردن شرایط دشواری از نظر اقتصادی است؛ معیشت عمومی به‌دلیل تورم شدید همزمان با رکود اقتصادی، رفاه شهروندان را دچار آسیب جدی کرده است و سفره خانوار طی 4سال گذشته بر اثر تورم 300درصدی و افزایش 800درصدی نرخ ارز، کوچک شده است. هم‌افزایی بحران‌هایی نظیر تحریم، کرونا و کاهش قیمت نفت، موجب شده تا اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر فشارهای اقتصادی، از سوی رهبرمعظم انقلاب ابلاغ شود، اما متأسفانه اکثر دستگاه‌های حاکمیتی، الزامات این سیاست را رعایت نکرده‌اند.
مهم‌ترین لازمه اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه‌های جاری و حذف تشریفات زائد و امور غیرضروری از بودجه بیت‌المال است، اما طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که هیچ‌یک از 3قوه و سایر دستگاه‌های پرهزینه نظیر نهادها، صداوسیما، بانک‌ها، خصولتی‌ها و... نه‌تنها از هزینه‌های جاری خود نکاسته‌اند، بلکه بر بودجه خود نیز افزوده و تشریفات را به بالاترین حد خود رسانده‌اند.
در این میان از معدود دستگاه‌هایی که موفق شده طی 4سال گذشته هزینه‌های خود را کاهش دهد، مدیریت شهری تهران بوده است که با تصویب نهایی بودجه سال1400 در شورای شهر، لایحه انقباضی بودجه شهرداری را نه‌تنها فربه نکرد، بلکه هزار میلیارد تومان دیگر نیز از آن کاست.
عملکرد بودجه شهرداری تهران در سال1395، بالغ بر 20هزار میلیارد تومان بود که با تورم 300درصدی در سال1399، باید حداقل به 60هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما حدود نصف این مبلغ شد که به‌معنای کاهش 50درصدی هزینه‌های اداره شهر تهران در این دوره مدیریت شهری است.
بودجه 1400نیز با وجود اعلام تورم 49درصدی از سوی مراجع رسمی، حدود نصف این درصد افزایش یافت و رقم بودجه 1400در مصوبه شورا، به 38هزارمیلیارد تومان و با احتساب تبصره‌ها به 48هزار میلیارد تومان رسید که باز هم گامی دیگر در مسیر کاهش هزینه‌هاست.
این کاهش، انجام وظیفه شورای شهر تهران نسبت به مطالبات بحق شهروندان تهرانی بود که در سال1396 با مشارکت بی‌سابقه خود در انتخابات شورای پنجم، مبارزه با رانت و فساد در شهرداری، صیانت از باغ‌ها و توقف شهرفروشی را خواستار شدند و اگر مدیریت شهری توانست بودجه خود را به کمتر از نصف 4سال قبل برساند، به‌دلیل همین اقدامات بود. البته این دستاورد بزرگ مدیریت شهری تهران، می‌توانست پیامی مثبت برای مردمی که در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند، باشد و نشان دهد که مسئولان شهری برخلاف سایر دستگاه‌ها هزینه‌ها و تشریفات خود را کاهش داده‌اند و برای نخستین دوره نه‌تنها تعداد پرسنل شهرداری تهران افزایش نیافت، بلکه 15درصد نیز کاهش یافت.
 اما متأسفانه رسانه‌های رسمی به‌ویژه رسانه ملی از انتقال این پیام مثبت و روحیه‌بخش به افکار عمومی که می‌تواند الگوی عملی سایر دستگاه‌ها در تحقق توصیه رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و صیانت از بیت‌المال باشد، مضایقه می‌کنند که امیدواریم با روشنگری و اطلاع‌رسانی این کمبود برطرف شود.

 

منبع:روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: