• دوشنبه ١٣ بهمن ١٣٩٩-١٢:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٩٥
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد

سهم هر شهر فقط یک اتوبوس در بودجه 1400 دولت

حمل و نقل عمومی رها شده است/ در تهران به مسئولان شهرداری فشار آوردیم که از منابع خود اتوبوس خریداری کنند/ شهرداری علاوه بر سهم خود، سهم دولت و مردم را هم دربخش بلیط اتوبوس می‌پردازد/شنیده شد خیلی از اتوبوس‌ها را به شهرستان‌ها منتقل می‌کنند یا می‌فروشند

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از پانا رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حمل و نقل عمومی از سوی دولت رها شده است، گفت در شهرداری تهران حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار در منابع بودجه برای تهاتر از طریق املاک برای خرید اتوبوس دیده شده است.

محمد علیخانی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مشکلات اتوبوس‌های بخش خصوصی در ایام کرونا گفت: «اکنون خیلی از اتوبوس‌های بخش خصوصی از رده خارج هستند و فعالیت آنها صرف نمی‌کند چون اتوبوس‌ها هزینه دارد و از رده خارج هستند حتی شنیده شد خیلی از اتوبوس‌ها را به شهرستان‌ها منتقل می‌کنند یا می‌فروشند.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تسهیل تردد مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی گفت: «در این زمینه دولت باید به وظایف خود عمل کند. کاری که دولت در سال گذشته در بودجه برای خرید اتوبوس انجام داده است، تخصیص اعتبار 100 میلیارد تومان برای کل کشور است که فقط برای شهرداری تهران نیست و با این اعتبار فقط می‌توان 20 اتوبوس تهیه کرد و باید آن را بین استان‌های کشور تقسیم‌بندی کرد اما اکنون این تعداد اتوبوس هم خریداری نشده است.»

وی ادامه داد: «اعتباری که دولت برای حمل و نقل در بودجه سال آینده قرار داده است 500 میلیارد تومان است که می‌شود با آن حدود 100 اتوبوس برای کل کشور خرید و شاید به هر شهری یک اتوبوس برسد. تخصیص این اعتبار به این معنی است که دولت خود را از مسایل حمل‌و‌نقل و وظایفی که در این بخش دارد، کنار کشیده است و این بار را روی دوش شهرداری انداخته است و موضوع را به حال خود رها کرده است.»

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه دولت در زمینه حمل‌‌ونقل عمومی غیرمسئولانه عمل می‌کند، گفت: «دولت، حمل و نقل عمومی را به امان خدا رها کرده است. در شرایط بحران کرونا نیز ریالی به این بخش کمک نکرد. یعنی دولت در بدترین شرایط هیچ کمکی نکرد و در بهترین شرایط هم هیچ کمکی نکرد.

علیخانی اضافه کرد: «اوضاع فعلی برای شهرداری‌ها خوب نیست، حتی بسیاری از شهرداری‌ها نمی‌توانند حقوق پرسنل خود را تامین کنند اما باید خدمات بدهند و اتوبوس هم داشته باشند که چنین چیزی رویا است. البته در تهران ما به مسئولان شهرداری فشار آوردیم که از منابع خود اتوبوس خریداری کنند و این اقدام شروع شده است. در واقع حدود 1000 میلیارد تومان هم منابع در بودجه برای تهاتر از طریق املاک برای خرید اتوبوس دیده شده است.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره سهم مردم در پرداخت بلیط اتوبوس نیز گفت: «اگر بلیت مترو و اتوبوس را 15 هزار تومان در نظر بگیریم، 1250 تومان آن را مردم می‌دهند و 13 هزار و 750 تومان را شهرداری به عنوان سوبسید می‌دهد. دولت سهم خود را نمی‌دهد و شهرداری علاوه بر سهم خود، سهم دولت و مردم را هم می‌پردازد. اگر 15 هزار تومان را تقسیم بر سه(دولت، شهرداری و مردم) کنیم سهم هر کدام 5 هزار تومان می‌شود. البته در شورا سهم مردم را به طور کامل تصویب نکردیم.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: