• دوشنبه ١٣ بهمن ١٣٩٩-٠٩:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٨٩
گزارش همشهری از جلسه 286 شورای اسلامی شهر تهران:

تعیین‌تکلیف نرخ عوارض تهران 1400

لوایح پنج‌گانه عوارض شهری ساختمانی، طرح ترافیک، فضای سبز، دکل‌های مخابراتی و پارک حاشیه‌ای در شورای شهر تهران بررسی شد و در نهایت اعضا با افزایش حدود 25درصدی عوارض شهری نسبت به سال گذشته موافقت کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از دویست و شصت و هشتمین جلسه شورا نوشت:
 
شورای شهر تهران، تکلیف میزان رشد نرخ عوارض شهر تهران برای سال آینده را مشخص کرد. به گزارش همشهری، پارلمان شهری دیروز در حالی جلسه خود را برگزار کرد که بررسی میزان رشد لوایح پنج‌گانه عوارض شهری ساختمانی، طرح ترافیک، فضای سبز، دکل‌های مخابراتی و پارک حاشیه‌ای مهم‌ترین دستور جلسه‌شان بود. در نهایت اعضای شورا با افزایش حدود 25درصدی عوارض شهری نسبت به سال گذشته موافقت کردند. این در حالی است که گفته می‌شود شورا برای این میزان افزایش، به پیش‌بینی تورم سال آینده نیز نیم‌نگاهی داشته‌است؛ به‌گونه‌ای که محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: «پیشنهاد شهرداری تهران افزایش 20درصدی این عوارض بود، اما به‌دلیل اینکه نرخ تورم بالغ بر 40درصد است، اعضای شورا افزایش 25درصدی عوارض شهری را پیشنهاد کردند که به تصویب رسید. سهمیه‌ها و تخفیفات طرح ترافیک برای گروه‌های خاص نیز همچون سال قبل به قوت خود باقی خواهد بود.» البته مصوبه افزایش نرخ عوارض باید به هیأت تطبیق فرمانداری ارسال شود و باید دید این هیأت نسبت به افزایش چه تصمیمی می‌گیرد.


در رسالت انقلاب، مهم‌ترین هدف، تحقق عدالت است
جلسه دیروز شورا در حالی آغاز شد که تصویر روی نمایشگر صحن، مربوط به ورود امام خمینی(ره) به کشور بود؛ عکسی که ساعت 9صبح روز 12بهمن سال57 گرفته شده بود؛ از این‌رو محسن هاشمی‌رفسنجانی این تقارن را مبارک دانست و با تبریک دهه فجر گفت: «نخستین سرود انقلاب، با تعیین هدف نظام جمهوری اسلامی، یعنی آباد کردن دین و دنیای مردم آغاز می‌شد و اکنون پس از 42سال، بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی این حس را دارند که دین و دنیای جامعه دچار چالش شده است. درحقیقت این حس بیانگر آن است که ما در تحقق اهداف انقلاب خوب عمل نکرده‌ایم.
 امروز جامعه با شرایط بسیار سخت معیشتی مواجه است و اکثریت مردم در تأمین معاش و حداقل‌های زندگی خود مشکل دارند. در رسالت انقلاب اسلامی، مهم‌ترین هدف، تحقق عدالت است.
 اگر امروز اکثریت جامعه در محدوده خط فقر هستند، به‌معنای عدم‌وجود عدالت اجتماعی در کشور است.» محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه نسبت به فعالیت‌های تبلیغاتی ایام فجر به مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های موازی تذکر داد و گفت: «با توجه به شرایط سخت معیشتی مردم، از اسراف و هزینه‌های سنگین تبلیغات فیزیکی و بصری خودداری کنید. واکنش افکار عمومی نسبت به تبلیغات سنگین مناسبت‌های چندماه گذشته نشان داد که با افزایش سطح اطلاعات و فکر جامعه، روش‌های کلیشه‌ای تبلیغات اثری معکوس دارد و بهترین تبلیغ برای انقلاب، خدمت بیشتر به مردم و کاهش نارضایتی‌هاست.»

تخفیف 60درصدی به هتل‌سازان
طرح توسعه تاسیسات گردشگری در تهران نیز روز گذشته در جلسه پارلمان شهری توسط اعضا بررسی شد.
 محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورا در اهمیت طرح گفت: «بعد از 40سال نتوانسته‌ایم فضای مناسبی برای گردشگری، هتل و اسکان مهمانانی که به تهران می‌آیند، ایجاد کنیم؛ بنابراین به نفع شهر است که هتل ساخته و تهران به‌عنوان مقصد گردشگری شناخته شود.»
 در نهایت پس از صحبت‌های محمد سالاری و عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، با رأی 12نفر از اعضا این طرح تصویب شد.
 بر این اساس هتل‌سازان 40درصد عوارض ساخت هتل را به‌صورت علی‌الحساب پرداخت خواهند کرد.

تذکر بابت پروژه‌های محلی

مجید فراهانی تنها عضوی بود که دیروز تذکر داد و گفت که ارائه پیوست فهرست پروژه‌های توسعه محلی به بودجه 1400الزامی است: «رعایت قانون و اجرای مصوبات شورا مهم‌ترین انتظار اعضای شورا از مدیران شهرداری تهران است و رعایت و اجرای دقیق و ‌بموقع مصوبات شورا سبب اداره هرچه بهتر شهر تهران می‌شود.»  براساس بند 3ماده 80قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره لزوم ارائه فهرست پروژه‌های توسعه محلی مورد تأیید شورایاران به تفکیک منطقه و محله در چارچوب مصوبه الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال 1400شهرداری تهران، مـدیریت شهری مـکلف بود این فهرست را تهیه کند و به شورا ارائه دهد.  فراهانی به این ماده قانونی اشاره کرد و گفت: «مهلت قانونی برای تهیه و ارائه فهرست پروژه‌ها به پایان رسیده و شهرداری تهران اقدام نکرده است؛ به همین دلیل به مدیریت شهری تذکر می‌دهم و شایسته است این کار در اسرع‌وقت انجام شود تا فهرست پروژه‌های توسعه محلی به‌عنوان یکی از الزامات و پیوست‌های لایحه برای اجرایی و عملیاتی شدن در سال 1400در چارچوب پیشنهادها و نظرات شورایاران به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد.»

آرزوی نهفته در اشعار آرش کمانگیر
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران دیروز در جمع خبرنگاران به راه‌اندازی کمپین آرزوها اشاره کرد و گفت: «کمپین آرزوها ابتکار خانم نژادبهرام بود. روزهای اول که این کمپین راه‌اندازی شد از بنده هم خواستند آرزویی کنم و من هم آرزوی خود را در قالب شعر آرش کمانگیر (گر به نزدیکی فرود‌ آید، خانه‌هامان تنگ، آرزومان کور ور بپرد دور تا کجا؟ تا چند؟) گفتم.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: