• شنبه ٤ بهمن ١٣٩٩-١٥:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٤٨٠
صدر اعظم نوری در گفت و با فارس مطرح کرد:

تولید روزانه 6 هزار تن زباله در تهران/ آخرین وضعیت کرونا در پایتخت

عضو شورای شهر تهران با اشاره به موضوع جمع‌آوری سطل‌های زباله در پایتخت و دلایل کاهش زباله گفت: لایحه جامع پسماند بزودی در شورای شهر بررسی می شود.

 
 
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرگزاری فارس، گروه شهری: موضوع طرح جامع پسماند یکی از مباحثی است که قرار است به زودی در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با پیروز حناچی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد و اعضا  شورا و شهردار پایتخت نظراتشان را در این زمینه مطرح کنند.
 
مبحث زباله طی هفته‌های گذشته با صحبت‌های محسن هاشمی مبنی بر کاهش مصرف مواد غذایی با واکنش‌های مختلفی مواجه شد از جمله اینکه سازمان پسماند اعلام کرد که موضوع زباله را سیاسی نکنید و انجام اقدامات مناسب سبب مدیریت پسماند در پایتخت شده است.
 
وحید نوروزی، کارشناس محیط زیست نیز درباره این موضوع گفت: در خبرها خواندم که آقای هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش اعلام کردند کاهش تناژ زباله تهران از روزانه بین 8 تا 9 هزار تن به حدود 6 هزار تن، نشانگر وضعیت بد اقتصادی مردم و کوچک شدن سفره مردم است. تا کی باید همه چیز و حتی زباله تهران را سیاسی کنیم و با عینک سیاست به آن بنگریم؟
 
کل پسماندهای ورودی به مجتمع آرادکوه قبل از سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰۰ تن در روز و الان حدود ۶۲۰۰ تن در روز است که حدود ۲۳ درصد کاهش یافته است. از این میزان 17.5 در صد کاهش مربوط به پسماندهای حجیم و حدود 5.5در صد کاهش مربوط به پسماندهای خانگی بوده است.چند تصمیم و اقدام از قبیل احداث سایت های مدیریت پسماند فضای سبز در پنج منطقه تهران، جمع آوری جداگانه لاستیک های فرسوده، پسماندهای شیشه و پسماندهای الکترونیک چه توسط سازمان پسماند و چه توسط عوامل غیررسمی و غیرقانونی به جهت درآمدزا بودن خود به تنهایی حدود ۱۵۰۰ تن‌ کاهش ورودی زباله به مجتمع آرادکوه را در پی داشته است.اگر سفره‌ای هم‌کوچک شده باشد که اثرش در زباله شهروندان مشهود باشد فقط پنج درصد است.
 
یک عدد دیگر هم بگویم تا آن پنج درصد هم خنثی شود. آنالیز زباله تهران نشان می‌دهد رطوبت پسماندهای خانگی در سال‌های اخیر حدود ۵ درصد کاهش داشته است که اثرات آن در کاهش تولید شیرابه در مجتمع آرادکوه قابل لمس است.حتی یک کیلو هم زباله شهر کم شود برای محیط زیست پایتخت، ارزشمند خواهد بود اما اینکه نتیجه این زحمات را نبینیم و آن را به کوچک شدن سفره مردم نسبت دهیم دور از انصاف است.
 
درباره موضوعات مختلفی همچون مسأله کاهش زباله، طرح جامع پسماند، کرونا در پایتخت، ساعات طرح ممنوعیت تردد شبانه با زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشسته‌ایم که جزئیات آن به شرح ذیل است.
 
جلسه هم‌اندیشی شورای شهری‌ها با حناچی بر سر موضوع پسماند
 
شنیده‌ها حکایت از برگزاری جلسه هم‌اندیشی شورای شهری‌ها با حناچی طی روزهای آینده بر سر موضوع طرح جامع پسماند دارد این طرح چیست و قرار است چه اقداماتی بر اساس آن صورت گیرد؟
 
شهر تهران با جمعیت زیادی که دارد روزانه هزاران تن زباله و پسماند در آن تولید می‌شود و اگر مدیریتی در زمینه تولید پسماند صورت نگیرد قطعا خسارت‌های زیادی به محیط زیست وارد خواهد شد پسماندها انواع مختلف پسماند خانگی، بیمارستانی و ساختمانی دارند و باید برای هر یک از این پسماندها مدیریت لازم صورت گیرد و برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم که کمتر پسماند ایجاد شود و هدفگذاری‌ها همه بر اساس کاهش پسماند و مصرف کمتر باشد.
 
جزئیات طرح جامع پسماند
 
بر همین اساس این موضوع را در قالب یک طرح جامع در نظر گرفته‌ایم که طرح جامع پسماند نام دارد.این طرح البته باید به صورت گام به گام پیش برود و به سرانجام برسد؛ تا کنون طرح جامعی برای مدیریت پسماند در تهران نداشته‌ایم و شورای پنجم این موضوع را دنبال کرد و در سال 97 پروژه‌ای بر همین اساس به تصویب رسید که قرار شد سالانه بودجه‌ای در این زمینه اختصاص یابد. اعضای شورای شهر پیگیری‌های لازم را انجام داده و مشاوره مربوطه نیز انتخاب و مطالعات پروژه نیز آغاز شده است.
 
تا کنون بیش از 250 جلسه کارشناسی درباره طرح جامع پسماند برگزار شده و قرار است این قضیه پس از تکمیل مطالعات در قالب یک لایحه توسط شهرداری به شورای شهر ارائه شود و اعضای شورا پس از بررسی‌های لازم آن را به تصویب برسانند.
 
بررسی لایحه جامع پسماند بزودی در شورای شهر
 
لایحه جامع پسماند چه زمانی به دست اعضای شورای شهر خواهد رسید؟
 
احتمالاً در هفته جاری این لایحه به دست اعضای شورای شهر به ویژه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر می‌رسد و ما در شهرداری برنامه‌ مدیریت پسماند طبق چارچوب‌های این لایحه دنبال خواهیم کرد.
 
سرانجام جمع‌آوری سطل‌های زباله
 
مدتی پیش موضوع جمع‌آوری سطل‌های زباله در پایتخت مطرح شد که البته این قضیه در برخی از مناطق اجرای آن مدنظر قرار گرفت که اجرای آن با نظر موافقین و مخالفین همراه شد آیا این موضوع در طرح جامع پسماند دیده شده است؟
 
بله،‌همه ابعاد مربوط به موضوع پسماند در طرح جامع پسماند در نظر گرفته شده این طرح به صورت فازبندی قابل اجراست و به صورت یک روزه، یک ماهه و یک ساله به سرانجام نمی‌رسد یک افق بلندمدت در آن دیده شده و تا افق 1420 و حتی 1425 این طرح در نظر گرفته شده و هر سال باید پیشرفت‌هایی در این راستا انجام گیرد.
 
میزان تولید زباله در تهران
 
مهمترین موضوع در طرح جامع پسماند مسأله فرهنگ‌سازی در جهت کاهش تولید زباله است. در حال حاضر در پایتخت حدود 5500 تا 6 هزار تن زباله به صورت روزانه تولید می‌شود که این میزان زباله به غیر از زباله‌های بیمارستانی و ساختمانی است و اگر آنها را در نظر گیریم قطعا بیشتر هم خواهد شد.
 
هر چقدر که مصرف زباله کاهش یابد خسارت به محیط زیست کمتر خواهد شد و با این طرح بنا داریم میزان تولید زباله را با فرهنگ‌سازی کاهش دهیم تولید زباله به صورت کامل مدیریت شود.
 
از اقدامات دیگری که در طرح جامع پسماند دیده شده تفکیک زباله به صورت خشک و تر است که باکس و سطل‌های متفاوتی در این راستا پیش‌بینی شده که باید در همه مجتمع‌های مسکونی،‌ادارات، سازمان‌ها و نهادها و مراکز پر جمعیت در نظر گرفته شود تا دیگر نیازی نباشد که زباله‌ها طی مرحله دیگری تفکیک شوند.
 
 آغاز ساماندهی مخازن زباله در پایتخت
 
ساماندهی مخازن زباله به کجا رسید؟
 
ساماندهی مخازن زباله از مدتی پیش آغاز شده و به جای مخازن زباله قبلی سطل و مخازن سه‌گانه طراحی شده که تا کنون هزار مورد آنها در سراسر تهران توزیع شده و برنامه‌های بیشتر مدنظر است  این مخازن جدید از زباله‌دزدی و سوء استفاده از کودکان در جداسازی زباله‌ها پیشگیری می‌کند و مشکلات محیط زیستی و بیماری‌ها را نیز کاهش خواهد داد.
 
تجمیع ایستگاهی میانی پسماند در شهر تهران
 
در حال حاضر چند ایستگاه میانی پسماند در پایتخت وجود دارد؟
 
در حال حاضر 11 تا 13 ایستگاه میانی پسماند در شهر تهران وجود دارد که زباله‌های جمع‌آوری شده در سراسر مناطق به این ایستگاه‌ها منتقل می‌شوند و سپس به آرادکوه کهریزک انتقال می‌یابند قرار است این ایستگاه‌ها تجمیع شوند و کارآیی آنها افزایش یابد از این طریق دیگر فقط زباله‌های تفکیک شده به آرادکوه تهران خواهد رفت.
 
دو دلیل کاهش زباله 
 
اخیرا محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده که به دلیل مشکلات اقتصادی تولید زباله کاهش یافته این موضوع با واکنش‌های مختلفی به ویژه از سوی مدیران سازمان پسماند مواجه شده چرا که آنها معتقدند انجام اقدامات آنها سبب کاهش زباله شده است نظر شما در زمینه کاهش زباله در پایتخت و صحبت‌های محسن هاشمی چیست؟
 
به طور کلی دو موضوع اساسی سبب شده که آمار زباله طی یکسال اخیر نسبت به گذشته کاهش یابد در سال‌های پیش روزانه حدود 7500 تا 8500  تن زباله طی روز در تهران تولید می‌شد که اکنون این آمار به 5 تا 6 هزار تن رسیده است که دلیل این موضوع دو علت است یکی قضیه توزین و وزن کردن مکانیزه زباله‌ها است چرا که دیگر این قضیه به صورت دستی انجام نمی‌شود و همه زباله‌ها در ایستگاه‌های میانی به صورت مکانیزه وزن شده و آمار سیستمی طبق سامانه در این زمینه وجود دارد لذا دقت‌ها در وزن کردن زباله بیشتر شده است.
 
مورد دوم نیز شرایط اقتصادی کنونی است و مصرف زباله کاهش یافته البته به دلیل کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی از پسماندهای مربوط به اقلام بهداشتی بیشتر شده و ظروف یکبار مصرف، ماسک، جعبه‌های مواد شوینده و مواد ضدعفونی‌کننده از جمله پسماندهایی هستند که بیشتر شده ولی در مجموع می‌توان گفت که در تهران مصرف مواد غذایی تا حدودی در میان شهروندان کمتر شده و رکود و وضعیت اقتصادی در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.
 
میزان پسماندهای بیمارستانی  در پایتخت چقدر است؟
 
 قبل از شیوع کرونا روزانه 100 تا 150 تن پسماند ویژه بیمارستانی تولید می‌شد که در حال حاضر این رقم افزایش یافته و باید فکر اساسی درباره این موضوع کرد. 
 
ماجرای بوی بد تهران
 
ماجرای بوی بد تهران به کجا رسید و علت اصلی این موضوع چه بود؟
 
در چند سال اخیر انتشار بوی نامطبوع در زمان مشخصی از سال منتشر می‌شود و اکثرا زمان‌هایی است که بارندگی صورت می‌گیرد و منجر به انتشار این بو می‌شود. طی بررسی‌های به عمل آمده در سال‌های گذشته موارد متعددی پیش‌بینی می‌شد، اما آنچه امسال بیشتر مورد توجه قرار گرفته، به ویژه با توجه به متصاعد شدن بو در زمان بارندگی بیشتر محتمل است که منشا بوی نامطبوع حاصل از فاضلاب باشد.
 
مسأله فاضلاب تهران باید جدی‌تر گرفته شود و رسیدگی و ساماندهی و اتصال فاضلاب تمام واحدها به اگو شهری و شبکه فاضلاب از اقدامات مهمی است که باید هرچه سریع‌تر انجام و وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای اقدامات سریع‌تر و موثرتری انجام دهند.
 
شرط شورای شهری ها برای استمرار محدودیت‌های تردد شبانه
 
اجرای محدودیت‌های تردد شبانه و ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 21 با واکنش‌هایی از سوی شهروندان مواجه شده و اخیراً برخی از تهرانی‌ها خواستار تغییر ساعت این محدودیت‌های تردد شده‌اند، نظر شما به عنوان عضو شورای شهر در این زمینه چیست؟
 
باید این قضیه به صورت کامل بررسی شود منطقی که برای اجرای محدودیت شبانه وجود داشته کاهش آمار کرونا بوده است و اگر با اجرای این محدودیت‌ها به هدف مطلوب رسیده باشیم این طرح  باید استمرار یابد، کاهش ترددها در تهران، پیشگیری از هم‌نشینی، دورهمی و میهمانی‌های شبانه و رفت و‌ آمد به رستوران‌ها به ویژه در زمستان که شب‌ها بلندتر است از اهداف محدودیت‌های شبانه بوده و اگر ستاد مقابله با کرونا توانسته از این طریق آمار ابتلا به کرونا را کنترل کند باید این طرح استمرار یابد.
 
منحنی ابتلا به کرونا در پایتخت نوسانی است
 
آخرین وضعیت کرونا در پایتخت چگونه است؟
 
به طور کلی آمار ابتلا و متوفیان کرونا در پایتخت نسبت به ماه‌های قبل روند کاهشی داشته ولی به صورت منحنی نوسانی است به طور مثال دیروز نسبت به روز قبل آن آمار کاهشی ولی نسبت به دو روز روند افزایشی بود.اگر شهروندان همچنان از انجام سفر و حضور در دور همی‌ها بپرهیزند قطعا آمار کرونا روند کاهشی خواهد داشت ولی اگر شرایط برعکس شود کرونا دوباره اوج پیدا می‌کند و متأسفانه شاهد پیک جدیدی از ابتلا به این بیماری خواهیم بود بنابر این همچنان توصیه می‌کنیم رعایت پروتکل‌ها با اهتمام هر چه بیشتر توسط شهروندان اجرایی شود.
 
اخیراً وزیر بهداشت اعلام کرده که آمار ابتلا به کرونا انگلیسی به 6 نفر رسیده و افزایش یافته است آیا افراد جدید در تهران مبتلا به کرونای انگلیسی شده‌اند؟
 
در این زمینه اطلاعی ندارم و بهتر است موضوع را از وزارت بهداشت پیگیری کنید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: