همشهری در گزارشی نوشت؛
سرمایه بخش خصوصی در راه مترو
سیدآرش حسینیمیلانی؛یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، توسعه حملونقل عمومی بهویژه حملونقل ریلی (مترو) است.
سهم اندک حملونقل عمومی از بودجه ملی
سیدآرش حسینیمیلانی، عضو شورای شهر تهران
یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، توسعه حملونقل عمومی بهویژه حملونقل ریلی (مترو) است. میانگین بهرهوری از خطوط مترو در تهران 10سال است، به این معنا که پس از شروع عملیات عمرانی حدود 10 سال طول میکشد تا نخستین ایستگاه مترو بهرهبرداری شود و 25سال هم طول میکشد تا عملیات عمرانی کل خط تمام شود. علت طولانی بودن زمان بهرهوری به هزینههای بالا و سنگین بازمیگردد که شهرداری به تنهایی از عهده تامین آن بر نمیآید و دولت باید به تعهداتش عمل کند. با توجه به پیشرفت و توسعه در 7خط متروی تهران، ظرفیت حمل 8میلیون مسافر ایجاد شده اما اکنون با ظرفیت 2میلیون مسافر فعالیت میکنند چون واگن کافی وجود ندارد. در بخش مترو اگر خطوط بهطور کامل ساخته و تمام ایستگاهها هم بهرهبرداری شوند وقتی واگن کافی نباشد، عملا ظرفیت پذیرش ایجاد نمیشود. وزارت کشور متعهد به تامین 630واگن شده اما بهدلیل تحریمها این کار به تأخیر افتاده است و در شرایط کنونی هیچ تناسبی بین جمعیت و ناوگان حملونقل عمومی وجود ندارد و از اینرو زمینه برای استفاده از وسایل دیگر حملونقل مانند استفاده از خودروهای شخصی فراهم میشود و پدیده آلودگی رخ میدهد. با توجه به اینکه حملونقل عمومی وظیفه حاکمیتی است پس چرا سهم آن از بودجه ملی کشور کم است؟ بهنظر مردم در این مورد مطالبهگر هستند و مطالبات آنها باید توسط نمایندگان با جدیت بیشتر پیگیری شود.
مشروح گزارش را در لینک زیر بخوانید: