• دوشنبه ٢٦ آبان ١٣٩٩-١٤:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦١٦
گزارش روزنامه همشهری از 248 جلسه شورای شهر تهران:

محسن هاشمی: با ادامه روند فعلی، آمار فوتی‌های کرونا چهار رقمی می‌شود/هشدار مجدد شورا درخصوص افزایش روند مبتلایان و فوتی‌های کرونا

محسن هاشمی: با ادامه روند فعلی، آمار فوتی‌های کرونا چهار رقمی می‌شود جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت تشکیل و با تصویب یک فوریت طرح‌های ضمانت اجرای مصوبات شورای شهر تهران و الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همراه شد. از درون این نهاد همچنین خبر رسید که مصوبه شورا برای تغییر نام خیابان فلامک در شهرک قدس(غرب) به نام استاد محمدرضا شجریان ابلاغ شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه روز گذشته شورای شهر تهران (25آبان ماه) نوشت:
به‌گزارش همشهری، دویست‌و‌چهل‌و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با هشدار محسن هاشمی‌رفسنجانی درباره روند افزایش پاندمی کرونا آغاز شد.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه محدودیت‌های اعمال شده هفته گذشته، عملاً تأثیر جدی در کاهش تردد و رفتار مردم نداشته است، گفت: «کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل‌ونقل عمومی، فقط موجبات افزایش ازدحام که عامل تشدید شیوع کروناست را فراهم کرده است. باید توجه شود که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، خطر رسیدن آمار روزانه قربانیان کرونا در کشور به هزار نفر وجود دارد.»
او مانند هفته‌های گذشته، مجددا پیشنهاد تعطیلی 2هفته‌ای تهران را مطرح کرد و افزود: «پیشنهاد شورای شهر تهران، تعطیلی کامل 2هفته‌ای تمام فعالیت‌های غیرضروری است که تردد شهروندان را کاهش دهد. رئیس‌جمهور مطمئن باشد که این پیشنهاد توسط کمیسیون تخصصی سلامت شورای شهر تهران مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و پس از تأیید در ستاد مقابله با کرونای تهران به تأیید استانداری تهران هم رسیده است.»
محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه صحبت‌هایش به روز کتاب و کتابخوانی هم اشاره کرد و گفت که در کشور چند روز را برای کتاب درنظر گرفته‌اند تحت عناوین روز عاشقان کتاب، اهدای کتاب، روز کتابخوانی و هفته کتاب که نشان از اهمیت بسیار زیاد کتاب برای مردم ایران دارد و من این روز را تبریک می‌گویم.
رئیس شورای شهر تهران از تخلفات قراردادهای مشارکتی شهرداری منطقه 5هم غافل نشد و با تشکر از دستگاه‌های نظارتی برای ورود به قراردادهای مدیریت شهری گفت: «پس از حدود 2دهه، دستگاه‌های نظارتی به قراردادهای مدیریت شهری ورود کردند و پیگیر حقوق شهروندان هستند که این نتیجه شفاف‌سازی‌، رویکرد نظارت مؤثر و تعامل مدیریت شهری در این دوره با دستگاه‌های نظارتی است.»
هاشمی‌رفسنجانی با انتقاد از  صدا و سیما ضمن تذکر به رسانه ملی گفت: «توقع داریم قراردادها و اقداماتی که در طول دهه گذشته اتفاق افتاده، به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد و شورای پنجم از هرگونه برخورد غیرسلیقه‌ای، بدون تبعیض و مبتنی بر بررسی‌های کارشناسی با تمامی متخلفان حمایت می‌کند. رسانه ملی در انعکاس این موضوع به‌گونه‌ای عمل کرده که مخاطب تصور می‌کند، تخلفات مربوط به این دوره مدیریت شهری است؛ درحالی‌که بازرسی‌ها مربوط به این دوره است و تخلفات عمدتاً مربوط به قراردادهایی است که در دهه گذشته منعقد شده است و اگر در این دوره نیز قصور یا تقصیری صورت گرفته باشد، تداوم روند گذشته است و باید تمام مقصران براساس نقش و تأثیر خود در تخلفات مورد پیگرد و مجازات قرار گیرند. انتظار ما از صدا و سیما این است که فرصت پاسخگویی به مسئولان فعلی مدیریت شهری در شفاف‌سازی‌ این پرونده‌ها را فراهم کند. همچنین به پرونده‌های بسیار بزرگ‌تری در شهرداری که سال‌هاست توسط دادسرای نیروهای مسلح و سایر نهادهای نظارتی در حال بررسی است و شهروندان از شورای شهر انتظار ارائه اطلاعات درباره آنها را دارند، بپردازد و به افکار عمومی درباره این پرونده‌ها گزارش دهد.»
براساس این گزارش، دیروز حجت نظری، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورا نیز با طرح این پرسش که «چرا تهران تعطیل نمی‌شود؟» خواستار تصمیم فوری از سوی مسئولان در این رابطه شد.
او در قالب تذکری گفت: «تذکرم به دولت در مورد عدم‌تعطیلی 2هفته‌ای تهران است؛ چراکه متأسفانه همچنان ترتیب اثر داده نشده در حالی که نمایندگان مردم تهران در شورای شهربا این تعطیلی موافقند و استاندار تهران در مصاحبه گفته که با این تعطیلی موافق است. در شرایطی که میزان فوتی‌های روزانه در تهران بیشتر از یک هواپیما شده، چرا شهر تعطیل نمی‌شود؟ بالاخره بگویند اگر همه موافقند، چرا شهر تعطیل نمی‌شود و چه اتفاقی باید رخ دهد که ما فکر کنیم بحران است؟»
 
آغاز تعیین اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰
طرح یک‌فوریتی الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران در جلسه دیروز شورای شهر توسط مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی مطرح شد. او گفت: «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه نخستین‌بار برای بودجه سال ۱۳۸۷ مطرح و در تاریخ 22/۸/1386 نخستین نسخه آن توسط شورای اسلامی دوره سوم تصویب شد. طی سنوات گذشته این سیاست‌ها و الزامات از حیث محتوا، فرم و ساختار توسط همکاران پیشین شورا تکمیل شده است؛ بر همین اساس و به‌منظور الزام شهرداری تهران به رعایت انضباط و شفافیت در تدوین بودجه، رعایت اولویت‌های شورای پنجم و همچنین ضرورت تغییر نگاه به اداره شهر و لزوم اتخاذ رویکردهای تحول‌آفرین پیشنهاد این طرح با یک فوریت تهیه و جهت تصویب توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده است.» این طرح یک فوریتی با ۱۷ رأی تصویب شد.
 
تعیین بهای خدمات صدور پروانه فعالیت ناوگان باری
بررسی لایحه شهرداری تهران درباره تعیین بهای خدمات صدور پروانه فعالیت ناوگان باری در شهر تهران دستور بعدی شورای شهر بود که گزارش مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و عمران و حمل‌ونقل از سوی محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل قرائت شد. علیخانی در گزارش خود اعلام کرد برای صدور پروانه 10هزار تومان و برای تمدید ۸ هزار تومان باید پرداخت شود. براساس تبصره یک این لایحه ، درصورتی که صدور و تمدید پروانه فعالیت مستلزم پرداخت هزینه‌های اضافه باشد، شهرداری تهران و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مجاز است بهای آنها را علاوه بر بهای خدمات دریافت شده از متقاضیان دریافت کند. استعلام کد ملی از ثبت احوال هزار ریال و کنترل مدارک وسیله نقلیه 4هزار ریال هزینه خواهد داشت. نرخ‌های موضوع این جدول مرجع خاص دارد و درصورت تغییر تعرفه‌ها توسط هر یک از این مراجع و اعلام ارقام جدید، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک می‌تواند این ارقام را به‌روز کرده و از مراجعان اخذ کند.
به گفته علیخانی، اعتبار پروانه فعالیت ناوگان باری یک‌سال است. درصورت انتقال مالکیت پیش از پایان یک‌سال، پروانه لغو می‌شود و مالک جدید باید پروانه جدید بگیرد. کلیات این لایحه که یک ماده واحده با ۵ تبصره است با ۱۴رأی تصویب شد.
 
ارائه تسهیلات برای غرفه‌های متضرر از کرونا
اعضای شورای شهر تهران با اعطای تسهیلات و بخشودگی مالیاتی تا سقف ۵۰‌درصد به غرفه‌هایی که به واسطه کرونا تعطیل نشده‌اند اما دچار کاهش درآمد شده‌اند، موافقت کردند. این تسهیلات در جریان بررسی اصلاح ماده‌۱۱ مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس واگذار شد که گزارش مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه، فرهنگی و اجتماعی و عمران و حمل‌ونقل، توسط بهاره آروین، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه قرائت شد. او گفت: «در این لایحه واحدهایی که تعطیل نشده‌اند اما با کاهش جدی درآمد مواجه شده‌اند، مورد توجه قرار گرفته است. واحدهای واقع در مجتمع‌های ایستگاهی مترو، اماکن ورزشی و از این دست موارد مشمول این بند هستند.
معاونت مالی شهرداری تهران قرار است با همکاری معاونت‌های ذیربط دستورالعمل اجرایی در رابطه با اینکه کدام واحدها باید طی چه فرایند اجرایی مشمول تسهیلات شوند، یک دستورالعمل اجرایی تهیه کند که ما عبارت «ظرف مدت 2هفته» را به متن اضافه کردیم و درخواستمان از شهرداری این است که هماهنگی کامل را برقرار کند تا دستورالعمل اجرایی هرچه سریع‌تر تهیه شود.» کلیات گزارش کمیسیون مشترک نیز دیروز با ۱۸ رأی تصویب شد.
 
تصویب طرح ضمانت اجرایی مصوبات شورا
طرح «ضمانت اجرایی مصوبات شورا» در جلسه‌248 شورا بررسی شد. حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره دلیل تهیه این طرح، گفت: «شهرداری به‌طور سنتی مصوباتی که اراده اجرایش را ندارد، به انحای مختلف آن را مشمول مرور زمان کرده و اجرا نمی‌کند. طرحی که کلیات آن در حال بررسی است، این امکان را به ما می‌دهد که عملا امور را با سرعت بیشتری دنبال کنیم و بتوانیم این امکان را برای شورا ایجاد کنیم که سرعت پیگیری مصوباتش را افزایش دهد. نکته مهم درباره این طرح آن است که مسئولان اجرای مصوبات را شناسایی خواهیم کرد. ما می‌خواهیم بدانیم اگر مصوبه‌ای را شهرداری اجرا نکرد، مسئول مستقیم اجرای آن کدام معاونت یا مجموعه است.» یک فوریت این طرح هم با 19رأی تصویب شد.
 
اماکن تاریخی مشمول تخفیف عوارض نمی‌شوند
بررسی استفساریه شهردار تهران موضوع بند چهارم ماده یکم مصوبه تعیین سیاست‌های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی دستور بعدی شورای شهر بود. حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهر تهران پشت تریبون رفت و در توضیح این استفساریه، گفت: «استفساریه به‌دنبال تشکیک یکی از اعضای شورای شهر درباره خودداری از عوارض کاربری بود. در این مصوبه بحث عوارض شهرسازی بوده و شهرداری معتقد است که این تخفیف شامل عوارض شهرداری است. ما معتقد هستیم حتی اگر تصویب شود، قانونگذار می‌تواند عوارض ملی را حذف کند. از نظر ما دایره شمول مربوط به عوارض شهرسازی است و به عوارض دیگر تسری ندارد.» پس از توضیحات دکتر مظاهریان، در نهایت نظر شهرداری به رأی گذاشته شد و توسط اعضا به تصویب رسید.
 
تذکرات  و پیشنهادهای اعضای شورای شهر تهران در جلسه 248
شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمنی در حمل‌ونقل 
یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که امروز شهرداری تهران با آن مواجه است، ضعف اجرایی در پیاده‌سازی ایده‌هاست. نمونه آن اجرای مسیرهای دوچرخه در سطح شهر بدون درنظر گرفتن عوامل فعال‌سازی است و متأسفانه در حال تبدیل‌شدن به نماد نگاه سطحی به معضلات و راهکارها در مدیریت شهری است. فاجعه‌آمیزتر از مسیرهای دوچرخه بدون دوچرخه‌سوار، اجرای آنها در داخل برخی از پیاده‌روهای شهر است که ضمن کاهش عرض مفید برای تردد عابران پیاده، پای موتورسیکلت‌ها را به پیاده‌رو باز کرده و ایمنی عابران پیاده را به خطر انداخته است. متذکر می‌شوم ضمن توقف هرگونه احداث مسیر دوچرخه درون پیاده‌روها، ضروری است مسیرهایی که پیش از این احداث شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پیاده‌روها حذف شوند.
 
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی 
امانتداری شایسته تنها در سایه ممانعت از دست‌درازی به اموال عمومی فراهم نمی‌شود و ما نیازمند توجه به حفظ سرمایه‌‌های شهر از طریق تسریع در تکمیل، تعیین تکلیف و بهره‌برداری از پروژه‌هایی هستیم که با سرمایه شهروندان اجرایی و عملیاتی شده‌اند. 3سال پیش بازدیدی از پایانه جدید شرق تهران داشتم که درباره تسریع در تکمیل و تعیین تکلیف انتقال پایانه مسافربری شرق به شهردار وقت تهران تذکر دادم و تا امروز با برگزاری بیش از 5جلسه و مکاتبات متعدد، موضوع را پیگیری کرده اما متأسفانه دریغ از یک درصد پیشرفت و وجود اندک اراده‌ای در توجه به این موضوع. درخصوص تکمیل، تعیین تکلیف و بهره‌برداری از پایانه جدید شرق به شهردار محترم تهران تذکر می‌دهم تا دیر نشده برای بهره‌برداری درست و بهینه از سرمایه‌های کالبدی شهر کاری کنید که شهروندان از عواید و نتایج بهره‌برداری از این پروژه‌ها برخوردار شوند.
 
سید‌محمود میر‌لوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات
محافظه‌کاری همکاران ما در بخش‌های اقتصادی و حقوقی شهرداری، کم‌کم به جایی رسیده ‌که اشکالات دوره قبل به اسم این دوره ثبت می‌شود و از شهردار تهران می‌خواهم که از زحمات همکاران خود دفاع کنند. رسانه ملی گزارشی از پروژه‌های مشارکتی سال‌های اخیر منتشر می‌کند و وقتی شهردار منطقه‌5 توضیح می‌دهد، باز هم گزارشگر صدا‌و‌سیما در جمع‌بندی طوری موضع می‌گیرد که دوره چهارم و پنجم را در بی‌انضباطی‌ها و تخلفات مالی رخ‌داده پیوند بزنند. من از شهردار تهران‌ خواسته‌ام که هم به‌صورت حقوقی و هم به‌صورت اطلاع‌رسانی، تأخیری در رسیدگی نداشته باشند.
 
سید‌آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری
امیدوارم در روزهای سخت کرونایی، کادر درمان تاب‌آوری لازم را داشته باشد و صدای آنها شنیده شود؛ چراکه زیر فشار شدیدی هستند و اصرار شورای شهر برای قرنطینه 2هفته‌ای شهر تهران، فرصتی برای بازسازی کادر درمان است. تأخیر 6ساله در تکمیل فاز سوم توسعه بوستان نهج‌البلاغه هم موضوع دیگری  است که می‌خواهم به آن اشاره کنم.به‌دلیل این تأخیر مشکلات متعددی مانند تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی در دامنه‌های غربی، عدم‌تعیین ‌تکلیف معارضین، درخت‌زدایی در عرصه‌ای به وسعت 2هکتار و ایجاد فضای بی‌دفاع شهری در این محدوده رخ داده است. بنابراین از مدیریت شهری انتظار می‌رود تا کوتاه‌مدت نسبت به صیانت از درختان موجود، پاکسازی محیط و ساماندهی منظر در محدوده مذکور اقدام کنند.
 
احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی
سازمان زیباسازی شهر تهران ملزم به نصب راهنما برای کتابفروشی‌ها در مناطق 22گانه بود که تا‌کنون اقدامی صورت نگرفته است. نصب این راهنماها هم به شهر یک لطف و روحی می‌دهد، هم نشان‌دهنده رویکردی مناسب از ناحیه مدیریت شهری و شورای شهر به دانایی است. من از شهرداری تهران می‌خواهم این کار را سریع انجام دهد. گنجاندن لایه کتابفروشی در نقشه تهران، مصوبه دیگری است که به‌راحتی می‌توان در نقشه‌های تهران لایه‌ای جدید قرار داد تا بتوان کتابفروشی‌ها را در هر محله‌ای شناسایی کرد. امیدوارم در همین هفته کتاب در نقشه‌ها قرار گیرد و باکمک شهرداری و ناشران و مراکز اطلاع‌رسانی اطلاعات این کار جمع‌‌آوری شود. در پایان پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش نام برخی مراکز و مؤسسات را به اسم این معلمان فداکار بگذارد. لازم هم نیست حتما از دنیا رفته باشند. معلمی که تلاش کرده و در روستای دور‌افتاده‌ای به سراغ دانش‌‌آموزی رفته که از امکانات آموزش مجازی برخوردار نبوده و این مسافت را هر روز طی کرده تا به او آموزش دهد، کسی است که باید از او قدردانی شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: