• پنج شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٩-١٧:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣٣٨
حجت نظری در روز جهانی عصای سفید:

سازمان‌های مردم نهاد در مطالبه‌گری برای مناسب‌سازی معابر برای نابینایان موثرند

حجت نظری، رییس ستاد توان افزایی وحمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران همزمان با روز جهانی عصای سفید از مناسب‌سازی‌های نامناسب معابر برای نابینایان و کم بینایان گلایه کرد و گفت: فلسفه نامگذاری روزها ضرورت توجه بیشتر به آن موضوع و آگاهی بخشی در مورد آن است، اما متاسفانه باید بگویم که شرایط طوری شده که حتی در همان روز نیز توجه جدی و عملی به موضوع نمی‌شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ستاذ سمن های شهر تهران حجت نظری در روز جهانی عصا سفید بیان داشت؛ یکی از اقشار جامعه که جمعیتشان کم هم نیست، نابینایان و کم بینایان هستند اما متاسفانه طی سالیان طولانی اقدام مناسبی برای مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی برای آنان انجام نشده است و در این دوره پنجم نیز گرچه اقداماتی انجام شده اما سرعت آن بسیار کند بوده است. در اکثر پیاده روهای اصلی شهر تهران کف پوش مناسب نابینایان قرار داده شده است، اما درخواست من از مسئولان محترم در این حوزه این است که یکبار با چشم باز به این مسیری که طراحی شده نگاه کنند، یا به گلدان ختم می‎شود، یا به چاله می‌رسد یا در میانه راه تمام می‌شود و … . چنین کاری حتی ممکن است سلامت فرد نابینا را نیز به خطر بیاندازد.

بنده در چند تذکر در مورد مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای نابیانیان نیز نکاتی را مطرح کرده و خواستار استفاده از سیستم سخنگو و صوتی در اتوبوس‌ها شدم اما در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

البته نباید مساله توجه به نابینایان را صرفا محدود به شهرداری کرد و دیگر دستگاه‌ها نیز وظایفی را برعهده دارند که لازم در راستای وظایف قانونی خود به آن عمل کنند. از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی شهروندان و بنگاه های اقتصادی نیز توجه به این موضوع است. مثلا چه ایرادی دارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ در شهر سامانه‌هایی برای خرید افراد نابینا و کم بینا داشته باشند؟

به عنوان مثال برخی از شهروندان هنوز نمی‌دانند کف پوش طراحی شده در کف خیابان برای تردد نابینایان است و به همین دلیل نیز بعضا روی آن با موتور سیکلت توقف کرده و دیگر موانع موقتی را ایجاد می‌کنند. این موارد را می‌توان با آگاهی بخشی و ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار داد.

امیدوارم بتوان با مشارکت تمام شهروندان و به ویژه سازمان‌های مردم نهاد که نقش موثری در مطالبه‌گری از دستگاه‌ها و نهاد از جمله شهرداری، وزارت کشور، استانداری، بهزیستی و … تهران دارند و نیز کمک این عزیزان بتوان در عمل نیز تهران را به شهری برای همه بدل کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: