• يکشنبه ٢٠ مهر ١٣٩٩-١٤:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٢٩٣
در صحن شورا :

نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «نظام نامه انتخاب، ...» بررسی شد

اعضای شورای شهر، ضمن بررسی نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «نظام نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران» پیشنهادهای کمیته بودجه و نظارت مالی را به تصویب رساندند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، دویست و چهل و یکمین جلسه صحن شورا در روز یکشنبه بیستم مهرماه 1399 برگزار شد و در آغاز این جلسه نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «نظام نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر  عملکرد ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران» مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا در بررسی این نامه اظهار داشت: طرح نظامنامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران در دو هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد، اما هیئت تطبیق فرمانداری تهران ایراداتی را به بندهایی از مصوبه وارد کردند که دو مورد این ایرادات اصلاح شد، اما در یک مورد اعتراض هیئت تطبیق را وارد ندانستیم.

او در این خصوص تشریح کرد: فرمانداری به دو بند 3 و 4 ، یعنی ارزیابی عملکرد و نظارت بر فعالیتهای ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب مشغول فعالیت در سطح واحدهای سازمانی شهرداری تهران و همچنین دریافت گزارشها و اطلاعات مورد نیاز ذیحساب و ارزیابی این اطلاعات دریافتی را مغایر با بندهای 8 و 3 تبصره 30 ماده 80 قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور دانستند و اشاره کردند که شورای شهر نمیتواند بر فعالیت ذیحسابان و قائم مقامان ذیحسابان نظارت کند و از ایشان گزارش دریافت کند.

فراهانی ادامه داد: در بند 8 ماده 80 که به آن استناد شده، آمده است که از جمله وظایف و اختیارات شورا نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقد و غیر نقد شهرداری و همچنین نظارت بر حسن درامد و هزینه آنها به گونهای که مخل جریان عادی شهرداری نباشد. احتمالا هیئت تطبیق اینگونه نظارت را مخل در جریان شهرداری دانسته است.

او در پاسخ این ایراد گفت: اگر گزارشگیری و نظارت بر ذیحساب صورت نگیرد، بخشی از نظارت حین خرج شورا بر شهرداری انجام نمیشود. اگر قرار باشد شورا با ذیحساب ارتباط نداشته باشد و گزارش دریافت نکند، پس نظارتی هم صورت نمیگیرد. لذا اعتراض هیئت تطیق وارد نیست. بنابراین برای رفع دغدغه هیئت تطبیق، عبارت (به گونهای که مخل جریان عادی شهرداری نباشد) را در اصلاحیه به بند 4 تبصره 4 ماده 8  اضافه میکنیم.

بدین ترتیب اصلاحیه بند اول با 16 رای به تصویب رسید.

فراهانی ادامه داد: همچنین با دو تبصره 2 و 3 هم مخالفت شد که در تبصره 2 میگوید: فعالیت قائم مقامان ذیحساب 1 و 2 صرفا در واحد مورد تایید و مصوب شورا معتبر بوده و هرگونه تغییر شخص یا واحد اجرایی و تداوم فعالیت به تایید شورا برسد. تبصره 3 هم متذکر میشود که: قائم مقامان ذیحساب (2) برای واحدهای اجرایی برای حداکثر چهارسال در یک واحد اجرایی خواهد بود و استفاده از یک فرد بعنوان قائم مقام ذیحساب (2) بیشتر از میزان تعیین شده مجاز نخواهد بود مگر آنکه بنا به حکم قانون تداوم خدمت فرد امکان پذیر نباشد.

این دو تبصره مغایر با بند 8 و بند 30 ماده 95 قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور دانستهاند. 

فراهانی در خصوص تبصره (2) نیز گفت: ابن تبصره مطابق با رویه اجرای شورای شهر است و عینا منطبق بر اختیار شورا مبنی بر رای دادن به ذیحسابان است. بنابراین فرض شورا اینست که هر ذیحساب باید به تایید برسد، لذا اگر ذیحسابی وارد شهرداری شود اما به تصویب شورا نرسد، این امر عدم اجرای اختیار شورا است. از همین روی تبصره بر اساس اختیار شورا و بر اساس ماده 80 است و اگر شورا نظارت نکند، این امر موجب بیانضباطی مالی در شهرداری میشود.

او در خصوص تبصره (3) افزود: این بند برای تقویت انضباط مالی ایجاد شده و منطبق است با بخشنامه معاون نظارت مالی و خزانهدار کل کشور در دستگاههای اجرایی که به عدم توقف بیش از چهارسال ذیحسابان اشاره دارد.

سید حسن رسولی، خزانهدار شورا هم در تکمیل سخنان فراهانی متذکر شد: علاوه بر بخشنامه معاون وزارت اقتصاد، مصوبه شورای عالی اداری کشور تصریح میکند که سقف انتصاب به سمتهای مدیریتی اداری چهارسال است و البته بیشتر از آن بلامانع است ولی سقف آن برای جلوگیری از فساد احتمالی چهارسال است.

در ادامه جلسه ایراد هیئت تطبیق بر بند دوم با 16 رای موافق به تصویب رسید.

در پایان این دستور نیز فراهانی با اشاره به دیگر مواردی که فرمانداري مطرح کرده، بیان کرد:  در تبصره (4) حقوق و مزاياي قائم مقامان ذيحساب (2) همه ساله در بودجه اداره كل اداري اجرايي پيشبيني و با تاييد كاركرد ماهانه ايشان توسط خزانهدار شورا قابل پرداخت مي باشد. او افزود: هیئت تطبیق این امر را با استناد به رای هیئت مرکزی حل اختلاف در خصوص شکایت شهرداری از شورا بر سر بودجه سال 1399 رد کرده است.

فراهانی در پاسخ ادامه داد: بايد به اين مساله اشاره كرد که اولا، متن اين تبصره با بند (ح) تبصره 21 بودجه سال 1399 متفاوت است ؛ در بند (ح) شورا تصويب نموده بود كه « از ابتداي سال 1399 حقوق و مزاياي قائم مقامان ذيحساب رأساً توسط شوراي اسلامي شهر تهران پرداخت مي‌شود و هرگونه پرداخت توسط شهرداري تهران به اين افراد ممنوع است.»كه اين بند  توسط هيئت مركزي حل اختلاف در رسيدگي به شكايت شوراهاي اسلامي كشور رد شده است.

دوم اینکه: برابر راي هيات مركزي حل اختلاف در رسيدگي بر شكايات شوراهاي اسلامي درباره بند(1) تبصره 15 بودجه سال 1397 شهرداري تهران هيات مذكور بدين شرح راي داده است« اعتبارات مربوط به ذيحسابان ستاد، مناطق، سازمانها، شركتها، موسسات به اعتبارات رديف اداره كل امور اداري و اجرايي انتقال مييابد و پرداختها زير نظر خزانهدار شوراي اسلامي شهر تهران مطابق ماده 6 آييننامه نحوه هزينه بودجه شوراهاي اسلامي كشور مصوب 29/2/92 هيئت محترم وزيران انجام ميگيرد.»

سید حسن رسولی هم در تاکید بر سخنان فراهانی گفت: نظارت قبل از خرج از طریق بودجهریزی و تصویب بودجه حین خرج، توسط ذیحساب و پس از بودجه، توسط حسابرس انجام میشود.

او ادامه داد: کل پرسنل شورا کارکنان شهرداری هستند و نظام پرداخت شورا مانند شهرداری است و حسابهای مالی حسابرسان و ذیحسابان در ردیف کمک شهرداری به شورا قرار دارد.

فراهانی در ادامه گفت: با توجه به عدم تناسب موضوع با بند (ح) تبصره 21  سال 1399، استناد فرمانداري براي اعلام مغايرت، متن در تطابق با راي هيات مركزي حل اختلافات و رسيدگي شكايات شوراها اسلامي به شرح زير اصلاح شود. اصلاح تبصره 4 ذيل ماده 13 : اعتبارات مربوط به ذيحسابان ستاد، مناطق، سازمان ها ،شركت ها ، موسسات به اعتبارات رديف اداره كل امور اداري و اجرايي انتقال مي يابد و پرداختها زير نظر خزانهدار شوراي اسلامي شهر تهران مطابق ماده 6 آيين نامه نحوه هزينه بودجه شوراهاي اسلامي كشور هيئت محترم وزيران انجام ميگيرد.

سپس سید ابراهیم امینی طی نظری متفاوت ابراز داشت: از آنجایی که شورا فاقد دیوان محاسبات است، لذا بازوی محاسباتی نهاد ناظر و ذیحساب با هم خلط شدهاند.

او در مقایسه شورای شهر با مجلس گفت: پارلمان ملی بودجه را تصویب میکند و یک بازوی محاسباتی بنام دیوان محاسبات کشور دارد که زیر نظر قوه مقننه است و بر عدم انحراف بودجه نظارت میکند.

امینی ادامه داد: دولت ملی هم یک بازوی محاسباتی بنام ذیحساب دارد که کاری به پارلمان ندارد و از سوی وزارت اقتصاد انتخاب میشود که زیر مجموعه دولت است. حال چون شورا بازوی محاسباتی ندارد، احساس میکنیم که ذیحساب وابسته به شوراست درحالی که زیر مجموعه شهرداری است و اگرچه از سوی شورا تایید میشود اما از شهرداری حقوق میگیرد. لذا باید یک دیوان محسابات شهر تاسیس کنیم که وابسته به شورا باشد.

سید حسن رسولی در پاسخ به امینی بیان داشت: شورا اصلا مدعی نیست که ذیحساب کارمند شوراست، بلکه خود کارمندان شورا هم کارمند شهرداری هستند. برای همین میخواهیم پرداختی ذیحساب از ردیف کمک شهرداری به شورا باشد.

241-19

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: