• دوشنبه ١٤ مهر ١٣٩٩-١٠:٠١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٢٢٦
گزارش همشهری از جلسه 240 شورای شهر تهران:

اصلاح‌ بودجه شهرداری به نفع حمل و نقل عمومی

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از جلسه روز گذشته شورا در گزارشی نوشت.

در جلسه دیروز شورای شهر تهران اعضای شورا حمایت همه‌جانبه‌ای از توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی کردند. به گزارش همشهری، در دویست‌و‌چهلمین جلسه شورا، اعضای شورا برای توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در شرایط کنونی با اصلاح بودجه مصوب شهرداری با افزایش انتشار اوراق مالی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی از 3هزار میلیارد تومان به 4هزارمیلیارد تومان موافقت کردند. در این جلسه یک فوریت لایحه شهردار تهران درخصوص اصلاح بند‌‌یک تبصره۴ بودجه مصوبه سال١٣٩٩ شهرداری تهران و مجوز انتشار 40هزار میلیارد ریال اوراق مالی به‌منظور اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به بررسی گذاشته شد.
سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره این لایحه گفت: «براساس بند «د» تبصره5 قانون بودجه سال‌جاری شهرداری، این بودجه 8هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که 3هزار میلیارد تومان از آن برای حمل‌ونقل درنظر گرفته شده و امکان دارد تا به 4هزار میلیارد تومان هم برسد که 2هزار میلیارد تومان از آن برای زیرساخت مترو، هزار میلیارد تومان ‌برای نوسازی واگن‎های مترو و هزار میلیارد تومان هم برای اتوبوسرانی درنظر گرفته شده است.» 
در ادامه، سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورا  اما در تذکری خطاب به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در خصوص بودجه سال‌1399 شهرداری گفت: «با افزایش 3 تا 4هزار میلیارد تومان موافقم، ولی معتقدم شرایط کشور بحرانی است و نمی‎شود با جلسات بوروکراتیک و مکاتبه با مسئولان، پایتخت را اداره کرد، بلکه باید با جدیت تمام این امور را از رئیس‌جمهوری و بانک مرکزی و سایر مقامات پیگیری کرد، لذا درخواست دارم بحران را مدیریت کنید.» در نهایت یک فوریت این لایحه با 14موافق به تصویب رسید. 

الزام شهرداری به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه
با رأی اعضای شورای شهر تهران، شهرداری به استفاده از نتایج مطالعات عارضه‌سنجی ترافیک، قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های با نرخ سفرسازی بالا ملزم شد.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درخصوص طرح تهیه‌شده در این کمیسیون، گفت: «یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌هایی که این روزها در شهر تهران با آن مواجه هستیم، به این دلیل است که به مفاد طرح تفصیلی شهر تهران که شهرداری را ملزم کرده در فرایند صدور پروانه نسبت به انجام مطالعات مختلف ترافیکی، شهرسازی، اجتماعی و زیست‌محیطی اقدام کنند، بی‌توجهی شده است.» او ادامه داد: «متأسفانه ۹‌سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می‌گذرد و این تکالیف انجام نشده، ‌همین امر باعث شده که امروزه طرح تفصیلی نه‌تنها مشکلات شهر تهران را حل نکرده، بلکه به افزایش مشکلات نیز دامن زده است.» سالاری با بیان اینکه در این طرح، با همکاری کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر، ساختمان‌ها را به دو گروه «ج» و «د» که در مقررات ملی ساختمان آمده است، تقسیم کرده‌ایم، عنوان کرد: «گروه «ج» ساختمان‌هایی است که مقیاس کالبدی آنها ۶ تا ۱۰‌طبقه ارتفاع، با زیربنای حداقل ۲‌هزار مترمربع و حداکثر ۵‌هزار مترمربع است. گروه «د» ساختمان‌های بیش از ۱۰‌طبقه‌ و بیش از ۵ هزارمترمربع در مساحت ناخالص است.»  بعد از سخنان موافقان و مخالفان در نهایت، کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس (ساختمان‌های گروه ‌ج‌ و ‌د‌)» به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

تصویب یک فوریت افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی
لایحه افزایش نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی توسط مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران مطرح و پس از گفت‌وگوی موافقان و مخالفان برای بررسی بیشتر در قالب لایحه یک‌فوریتی تصویب شد.
«شرایط و وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اسفبار است.» این خبری بود که چند روز پیش توسط محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران رسانه‌ای شد. 13مهر‌ماه بود که مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران بر بحرانی‌بودن وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت تأکید کرد و خواستار افزایش 25درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس شد. او گفت: «اوراق مشارکت 31تیرماه امسال توسط شهرداری تهران محقق شده است و منتظر هستیم سازمان املاک شهرداری تهران وثیقه بگذارد. در شرایط کنونی در حوزه اتوبوسرانی و شرکت بهره‌برداری مترو ماهانه 40میلیارد تومان کاهش درآمد داریم و از سوی دیگر خرید قطعات و ضدعفونی‌کردن ناوگان بیش از هزینه و بودجه اختصاص داده شده توسط شورای اسلامی شهر تهران است. ضمن اینکه برخی از قطعات حدود 60 تا 80درصد افزایش قیمت داشته و گران‌تر شده‌اند و بودجه تعیین‌شده کفاف هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی(اتوبوس و مترو) را نمی‌دهد. بنابراین چاره‌ای جز افزایش نرخ بلیت نداریم. ضمن اینکه افزایش 25درصدی هزینه زیادی را متحمل شهروندان نمی‌کند اما به بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل کمک زیادی خواهد کرد.»
پس از صحبت‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، سیدحسن رسولی و سیدمحمود میرلوحی در موافقت و علی اعطا و حجت نظری در مخالفت با لایحه سخن گفتند.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران اما درباره پیشنهاد افزایش کرایه اتوبوس و مترو، گفت: «دولت به وظایفش عمل نکرده و وضعیت حمل‌ونقل عمومی بحرانی است. افزایش نرخ کرایه زیاد نیست و 30میلیارد تومان به درآمد مترو و 25میلیارد تومان هم به درآمد اتوبوسرانی اضافه می‌کند که واقعا رقم زیادی نیست، اما کمک‌کننده است.» پس از مطرح‌شدن نظر موافقان و مخالفان، لایحه برای بررسی بیشتر در قالب یک‌فوریتی تصویب شد.

نام 2 پزشک و یک پروفسور روی خیابان‌های تهران
در جریان بررسی صورت‌جلسه‌های نامگذاری تهران، نام دکتر فاضل و دکتر دوانی به پیشنهاد رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی روی خیابان‌های تهران قرار گرفت و یک بلوار بی‌نام به یاد پروفسور فضل‌الله رضا، شخصیت برجسته ایرانی حوزه اطلاعات و مخابرات  نامگذاری شد.  محمد‌جواد حق‌شناس درباره مصوبات چهل‌و‌دومین جلسه کمیسیون نامگذاری، گفت: «این جلسه در تاریخ 12آذرماه سال‌98 برگزار شد و ما بعد از 10‌ماه معطلی مصوبات آن را بررسی می‌کنیم.» او ادامه داد: «این جلسه 6مصوبه داشت که یکی از آنها نامگذاری کوچه نکویی به نام آتش‌نشان علی بهرامی بود. نامبرده از بازنشستگان سازمان آتش‌نشانی است که درسال‌94 حین ماموریت دچار سوختگی شد و هم‌اکنون روی ویلچر نشسته‌است.»
 او از رئیس شورا درخواست کرد تا در یکی دو جلسه شورا، به این مسئله پرداخته شود. این مصوبه کمیسیون نامگذاری با 13رأی موافق به تصویب شورای شهر رسید. حق‌شناس درباره مفاد صورت‌جلسه چهل‌و‌سوم کمیسیون نامگذاری عنوان کرد: «تاریخ جلسه 26آذرماه بود و این جلسه حاوی 11پیشنهاد بود.» از آنجا که محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تصور کرده بود که قرار است نام کوچه آزادی در مصوبات شورای نامگذاری تغییر کند، اعضای شورای شهر به 11بند صورت‌جلسه چهل‌و‌سوم رأی دادند و 10اسم منتخب کمیسیون نامگذاری با 13رأی موافق به تصویب رسید. بعد از سخنان میرلوحی و آشکار‌شدن خطای سهوی او، بند یازدهم پیشنهاد کمیسیون نامگذاری هم به رأی گذاشته شد و با 13رأی موافق این بند هم به تصوب رسید. رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر درباره صورت‌جلسه 44 این کمیسیون نیز گفت: «این صورت‌جلسه مربوط به دی‌ماه‌98 است که 8مصوبه دارد. قرار است یک بلوار بی‌نام به نام پروفسور فضل‌الله رضا نامگذاری شود. ضمن اینکه در این صورت‌جلسه نام 2پزشک هم برای اماکن تهران انتخاب شده است. نام دکتر ایرج فاضل رئیس اسبق نظام پزشکی، وزیر اسبق بهداشت و رئیس دانشگاه شهید بهشتی از شخصیت‌های مبارز و شناخته‌شده پزشکی برای کوچه دوم زرافشان شمالی در شهرک قدس منطقه2 پیشنهاد و نام دکتر منوچهر دوانی برای کوچه اردیبهشت شهرک قدس واقع در منطقه2 انتخاب شده است.»
 اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه کارشناسان معرفی‌شده برای شرکت نوسازی عباس‌آباد و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‎های مردمی تهران را انتخاب کردند. لایحه شهرداری تهران درخصوص «معرفی کارشناسان و اعضای پیشنهادی شورای سازمان‎ها و مجمع شرکت نوسازی عباس‌آباد» و «موضوع انتخاب 2نفر کارشناس متخصص جهت عضویت در شورای سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های مردمی شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون برنامه و بودجه، محمود کلهری و حسین عبده تبریزی را به عنوان کارشناسان شورای سازمان‌ها و مجمع شرکت نوسازی عباس‎آباد معرفی کرد. بر این اساس محمود کلهری با 13رأی و حسین عبده تبریزی با 10رأی انتخاب شدند. همچنین در ادامه جلسه سیدمناف هاشمی با 11رأی موافق و علی نیازی   با 8رأی موافق به‌عنوان منتخبان شورای شهر تهران جهت عضویت در شورای سازمان‌ سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های مردمی شهر تهران انتخاب شدند.


از لزوم کمک دولت به حمل‌ونقل عمومی تا انتصاب مدیران جدید 
رئیس شورای شهر تهران در تشریح دویست‌و‌چهلمین جلسه شورا از لزوم کمک دولت به سیستم حمل‌ونقل عمومی سخن گفت و اظهار کرد: «اگر تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیش از تعداد حاضر بود، به‌طور قطع تعداد مبتلایان به کرونا هم کمتر ‌بود.» محسن هاشمی در پایان دویست‌و‌چهلمین جلسه شورا با حضور در جمع اهالی رسانه، گفت: «امروز(دیروز) با وجود اینکه 2نفر از اعضای شورا به‌دلیل ابتلا به کرونا در صحن حضور نداشتند، جلسه به موقع تشکیل شد و موضوعات مختلفی به تصویب رسید.» او ادامه داد: «تابه‌حال سیستم حمل‌ونقل عمومی یارانه‌پذیر بود و این امر سبب شده بود ما تنها یک‌سوم هزینه‌ها را از مردم بگیریم اما ‌به‌دلیل شیوع کرونا آمار مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی نصف شده و بالطبع درآمد شهرداری نیز به همین میزان نصف شده است. ‌از طرفی شهرداری نتوانسته از کمک‌های دولت بهره‌مند شود، بر همین اساس موضوع یک فوریت لایحه تعیین نرخ بلیت مترو و اتوبوس در صحن مورد گفت‌وگو قرار گرفت که اکثر اعضای شورا به این یک فوریت رأی مثبت دادند.»  هاشمی اضافه کرد: «همچنان که دولت مصوبه‌ای دارد مبنی بر اعطای وام به میزان 75هزار میلیارد تومان به شرکت‌هایی که به واسطه شیوع کرونا متضرر شده‌اند و از این طریق می‌تواند مشکل و معضل شهرداری را برطرف کند. به‌طور قطع اگر تعداد اتوبوس و واگن مترو بیشتر بود، تعداد مبتلایان به کرونا کمتر بود چرا‌که سیستم حمل‌ونقل عمومی خود منبع انتشار است و درون آن نباید ازدحام وجود داشته باشد.» هاشمی درباره انتصابات در شهرداری تهران عنوان کرد: «آقای حناچی، شهردار تهران یک روز قبل از جلسه شورای شهر به من این مسئله را اعلام کرد و من نیز موضوع را به اعضای شورا اطلاع دادم اما در نهایت تصمیم‌گیر نهایی در مورد انتصابات شخص شهردار است.» 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: