• پنج شنبه ٣ مهر ١٣٩٩-١٤:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩١٠٧
سید ابراهیم امینی در مراسم گرامیداشت روز جهانی صلح مطرح کرد:

مقابله با یکجانبه‌گرایی، راه‌حل رسیدن به صلح در جامعه جهانی/ نقش پارلمان شهری در استقرار صلح در شهرها

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در عرصه جهانی لازم است ضمن به‌رسمیت شناختن کشورها به‌عنوان بازیگران اصلی عرصه بین‌الملل باید به نهادهای مدنی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بازیگران مستقل بین‌المللی نیز نقشی داد تا با حضور آنها از خودکامگی‌هایی که شاهدیم جلوگیری شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مراسم گرامیداشت روز جهانی صلح با حضور سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران  برگزار شد.
سید ابراهیم امینی در این مراسم  ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و روز جهانی صلح، سخن خود را با این بیت از حضرت سعدی آغاز کرد که «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار /دگر عضوها را نماند قرار» آغاز نمود و بیان اینکه ارائه تعریفی واحد، جامع و قابل قبول نزد همگان در مورد مضامین و اصطلاحات حوزه علوم انسانی، کاری دشوار و در بسیاری از موارد غیرممکن است گفت: این دشواری زمانی دوچندان می‌شود که قصد ارائه تعریف و توضیح یکی از مفاهیم و مضامین حقوق بشری را داشته باشیم. برای مثال در حوزه‌های علوم سیاسی، فلسفه و حقوق تعاریف متفاوتی از مفاهیم آزادی، عدالت و انصاف ارائه شده است.
 
امینی افزود: صلح، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم حقوق بشری اصطلاح جدیدی نیست ولی دارای تعاریفی متعدد است و در گذر زمان برداشت بشر از صلح تا حد زیادی دگرگون شده است. شاید در دوران گذشته به‌دلیل اینکه اصل بر وجود جنگ و خشونت میان اقوام و ملت‌ها بوده و صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز به‌عنوان یک استثناء در عرصه جهانی قلمداد می‌شد، لذا صلح را نقطه مقابل جنگ تلقی می‌کردند.
 
رئیس کمیسیون نظارت و حقوق شورای شهر تهران ادامه داد: با بالا گرفتن قدرت گفت‌وگو و منطق در مناسبات جهانی و کاهش قدرت زور در روابط بین‌الملل و کاسته شدن از شمار جنگ‌ها و تنش‌های خانمان برانداز، معنا و مفهوم صلح نیز دستخوش تحول شد.
 
عضو حقوقدان شورای شهر در ادامه با اشاره به نظرات اندیشمندان حقوقی در باب صلح بیان داشت: یکی از استادان فرزانه حقوق بین‌الملل کشورمان، آقای دکتر هدایت الله فلسفی در اثر ارزشمندشان، صلح جاویدان و حکومت قانون، صلح را به‌معنای هم‌دلی، تفاهم، یگانگی و یا به‌طور کلي موازنه منافع متعارض و استعدادهای متفاوت می‌نامد.
 
وی افزود: در این تعریف ضمن شناسایی اختلافاتی که ممکن است بین کشورها و ملت‌ها راجع به منافع وجود داشته باشد و علی‌رغم تفاوت‌های موجود باید به یك موازنه رسید. لذا راه‌حل رفع تعارض میان ملت‌ها نه ستیزه‌جویی و جنگ افروزی که ایجاد موازنه میان این تفاوت‌ها و منافع متعارض در عرصه بین‌الملل است.
 
امینی با اشاره به تلاش‌های اخیر دولت ایالات متحده برای ایجاد فشار بر کشورمان به بهانه موضوع هسته‌ای ادامه داد: اگر به چنین شرایطی دسترسی پیدا نشود و مانند آنچه در روزهای اخیر شاهدیم زبان زور در عرصه بین‌الملل بخواهد با یکجانبه گرایی حرف خود را به کرسی بنشاند برخی کشورها نظیر آنچه این هفته ها در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان از دولت ایالات متحده مشاهده می کنیم که این کشور علی‌رغم پایبندی کشورمان به مفاد برجام و مخالفت سایر کشورها تلاش در بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورمان را داشت، نمی‌توان به تحقق صلح جهانی امیدوار بود.
 
عضو شورای شهر با طرح این پرسش که راه‌حل برون‌رفت از شرایط فعلی و یکجانبه‌گرایی در عرصه روابط بین‌الملل چیست گفت: مونتسکیو، اندیشمند شهیر فرانسوی و نظریه پرداز تفکیک قوا راه مهار قدرت در داخل کشورها را تفکیک قوا دانست. بسیاری از کشورها نیز به‌همین طریق با تشکیل قوای مستقل که به‌نحوی همدیگر را مهار و کنترل می‌کنند، توانستند با دیکتاتوری و سلطه فردی در کشورها مبارزه کنند.
 
امینی افزود: در عرصه جهانی نیز لازم است ضمن به‌رسمیت شناختن کشورها به‌عنوان بازیگران اصلی عرصه بین‌الملل باید به نهادهای مدنی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بازیگران مستقل بین‌المللی نیز نقشی داد تا با حضور آنها از خودکامگی‌هایی که شاهدیم جلوگیری شود.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: بر همین اساس است که در منشور ملل متحد که در سال ۱۹۴۵ با امضای ۵۰ کشور رسمیت پیدا کرد حفظ و برقراری صلح در عرصه داخلی و بین‌المللی از اصلی‌ترین اهداف و شعارهای منشور اعلام شد. هنچنین در اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان مهم ترین سند حقوق بشری جهان که امروزه به نوعی جهانشمولی نیز دست یافته  رسیدن به آزادی، عدالت و صلح جهانی در گرو شناسایی کرامت ذاتی و حقوق یکسان انسان‌ها فارغ از تبعیض و نابرابری دانسته شده است و بر همین اساس هرجا که این اعلامیه سخن از تکریم انسان، برابری و مساوات می‌راند؛ همه اینها در خدمت رسیدن به صلح و عدالت جهانی هستند.
 
رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا در ادامه گفت: جناب سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان که سال گفتگوی تمدن‌ها به‌ ابتکار ایشان توسط مجمع عمومی سازمان ملل نامگذاری شد در کتاب گفتگوی تمدن‌ها می‌گوید: «گفتگوی تمدنها می‌خواهد پایان زندگی سرشار از تبعیض، دورویی، جنگ و ویرانی را اعلام کند و راه تازه‌ای در زندگی بشر آغاز کند، راهی که باید با همت و تلاش نسلِ نوپا، به صلح و آشتی بیانجامد».
 
وی افزود:لذا با این نگاه است که باید نقش دولت‌ها و پارلمان‌های ملی و شهری را برای ایجاد این زیرساخت‌ها مورد توجه قرار داد. همچنانکه در پارلمان و مدیریت شهری پنجم تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.
 
امینی در بخش‌ پایانی صحبت‌های خود با اشاره به برخی از حق‌های بشری مترتب بر زندگي شهری از جمله حق دسترسی به حمل و نقل عمومی، هوای پاک، دسترسی آزادانه به اطلاعات، احترام به حقوق اقلیت‌ها، گسترش فرهنگ عمومی، مشارکت شهروندان در اجرای امور شهر به‌صورت خلاصه به برخی از مصوبات مرتبط در شورای پنجم اشاره کرد.
 
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:
در این دوره فروش تراکم و بلندمرتبه سازی در شورای پنجم به کمترین حد خود رسید تا در چارچوب قوانین و مقررات موجود و جدید مانع تبدیل باغ‌ها به برج شویم و از این منظر شورا از روز اول و هدفمند سعی داشت تلاش کند ریه‌های تنفسی تهران را حفظ کند تا در کنار موارد مرتبط با حمل و نقل عمومی، حق بر محیط زیست سالم شهروندان به رسمیت شمرده شود.
 
امینی در ادامه گفت: در زمینه دسترسی آزادانه به اطلاعات می‌توان به برگزاری علنی تمام جلسات شورا و ممنوعیت وضع مصوبات محرمانه اشاره کرد. همچنین تمامی مصوبات و مشروح مذاکرات را از طرق مختلف به سمع و نظر شهروندان رساندیم و شفافیت آراء نمایندگان مردم در پارلمان محلی تصویب و عملی شد.
 
عضو شورا ادامه داد: با وضع مصوبات متعدد در زمینه مقابله با تعارض منافع و شفافیت اطلاعات، گام‌های مهمی در راستای نیل به شورا و مدیریت شهری شیشه‌ای برداشته شد. در راستای مقابله با فساد و برای افزایش سلامت در مدیریت شهری و آرامش خاطر شهروندان اقدامات مهمی در راستای تمام الکترونیکی شدن فرآیندهای شهری از جمله  فرآیند صدور پروانه ساختمانی صورت گرفته است.
 
این عضو حقوقدان شورا افزود: در زمینه حقوق گروه های مختلف شهروندی مصوبات و اقدامات مناسب فراوانی انجام شده است. مثلا در زمینه مناسب سازی معابر برای سالمندان و افراد دارای معلولیت، افتتاح پروژه‌ها بدون مناسب سازی ممنوع اعلام شده است و در کمیسیون فرهنگی به جد پیگیر تحقق شهر دوستدار کودک و دوستدار سالمندان هستیم.
 
امینی افزود: توجه به سازمان های مردم نهاد و نهادهای مدنی از دیگر اقداماتی است که در شورا شاهد هستیم و در ستاد سمن‌های شهر تهران در این زمینه اقدامات اساسی برای توان افزایی سمن‌ها صورت پذیرفته است.
 
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در خاتمه با اشاره به طرح‌های در دست بررسی کمیسیون نظارت و حقوقی افزود: طرحی در کمیسیون نظارت و حقوقی برای حمایت جامع از حقوق افراد دارای معلولیت در دستور کار است که به‌زودی در صحن شورا مطرح و انشاءالله به تصویب می‌رسد. همچنین کمیته‌ای به‌نام کمیته حقوق شهروندی در راستای پیگیری حقوق شهروندی در کمیسیون نظارت و حقوقی تشکیل شده است که از دیگر اقدامات در راستای حفظ حقوق و کرامت انسانی شهروندان در شورای پنجم است.
 
نایب رئیس شورای اسلامی شهر پایان سخنان خود در همایش روز جهانی صلح را با قرائت شعر زیر از حافظ شیرازی به پایان رساند:
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد
نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد
 
چو مهمان خراباتی به عزت باش با رندان
که درد سر کشی جانا گرت مستی خمار آرد
 
شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگار ما
بسی گردش کند گردون بسی لیل و نهار آرد
 
عماری دار لیلی را که مهد ماه در حکم است
خدا را در دل اندازش که بر مجنون گذار آرد
 
بهار عمر خواه ای دل وگرنه این چمن هر سال
چو نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد
 
خدا را چون دل ریشم قراری بست با زلفت
بفرما لعل نوشین را که زودش باقرار آرد
 
در این باغ از خدا خواهد دگر پیرانه سر حافظ
نشیند بر لب جویی و سروی در کنار آرد

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: