• چهارشنبه ٢ مهر ١٣٩٩-٠٨:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٠٩٧
همشهری از جلسه 238 شورای شهر تهران گزارش داد:

تثبیت جایگاه دیده‌بان‌های شهر

شورای شهرتهران در دویست و بیست‌وهشتمین جلسه خود به بورسی شدن همشهری و شهروند رأی داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشش از جلسه روز گذشته شورا تثبیت جایگاه دیده بان های شهر را تیتر زد و از بورسی شدن همشهری و شهروند نوشت.

علاوه بر رأی مثبت شورا به بورسی‌شدن «همشهری» و «شهروند»، جلسه دیروز شورای شهر تهران یک دستاورد بزرگ برای تثبیت جایگاه قانونی شورایاری‌ها داشت. آنطور که در جلسه دیروز مطرح شد، قرار است به‌زودی دولت پیشنهاد شورای پنجم برای قانونی‌شدن جایگاه شورایاری‌ها را در قالب لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ببرد و این نهاد مردمی را با مصوبه‌ای جدید دوقبضه کند؛ موضوعی که در جلسه دیروز با حمایت قاطع شورا همراه شد و چند عضو در تذکرات و واکنش‌هایشان در صحن شورا، یاران شهر را پشتیبان و کوچک‌ترین نماد دمکراسی شهر دانستند و بر تثبیت جایگاه این نهاد مردمی تأکید کردند.

مجید فراهانی، ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد شورای پنجم به دولت برای قانونی‌شدن نهاد شورایاری‌ها، گفت: «با همت و پیگیری شورای شهر تهران، خوشبختانه لایحه‌ای تهیه شد و این لایحه به تصویب دولت رسید. از این‌رو بندی به ماده80 اضافه خواهد شد که در آنجا بحث شورایاری هم قید شده و این لایحه به‌زودی به مجلس از سوی دولت ارائه می‌شود و با تصویب نهاد شورایاری در قانون شوراها، مشکل تاریخی شورایاران در شورای پنجم رفع خواهد شد.»

 

قرائت گزارش شورایاری منطقه8 و واکنش شورا

دویست و بیست‌وهشتمین جلسه پارلمان شهری پایتخت، با ارائه گزارش رابط شورایاری منطقه8 و دبیر محله نارمک به شورا و واکنش اعضای شورا به این گزارش آغاز شد، با سخنان سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ به مناسبت هفته دفاع‌مقدس ادامه پیدا کرد و شورای شهر درنهایت بعد از تذکرات اعضا، به بررسی دستور جلساتش پرداخت.

محسن حدادیان، رابط شورایاری منطقه8 و دبیر شورایاری محله نارمک در گزارشی به مشکلات و فرصت‌های این منطقه اشاره کرد و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و کمبود سرانه فضای سبز را از مشکلات بزرگ این منطقه دانست.

در این بین، احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد شورایاری‌های شورای شهر تهران در حمایت از شورایاری با تأکید بر ادامه حیات شورایاری‌ها گفت: «بدون حضور شورایاری‌ها، اداره شهر با حضور 21عضو شورا امکان‌پذیر نیست. هر گروهی که مسئولیت اداره شهر را بر عهده داشته، پشتیبان چنین تفکری بوده و مدیران معتقد بودند شهر تهران را نمی‌توان با این تعداد محدود نماینده اداره کرد. تجربیات شورایاری‌ها چراغ راه آینده است، بنابراین باید موانع آن را برطرف ‌کنیم.»

شهربانو امانی، رئیس کمیته TOD شورای شهر تهران نیز پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه8 گفت: «در بازدیدهایی که از منطقه8 داشتم، با تلاش‌های این منطقه برای ایجاد خیابان کامل روبه‌رو شدم. با توجه به شرایط مسطح‌بودن منطقه8، این منطقه دارای بیشترین پتانسیل برای تبدیل‌شدن به یک منطقه پیاده‌‌مدار است. این ویژگی امکان ایجاد شبکه‌ای یکپارچه از مسیرهای پیاده و دوچرخه را درون منطقه فراهم می‌کند.»

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم عنوان کرد: «در حالی‌که سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی به‌جد مخالف برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بودند، با تلاش و همکاری همکاران در شورا و شهرداری، توانستیم این انتخابات را برگزار کنیم. این در حالی است که طی 2دهه گذشته خلأ قانونی درخصوص شورایاری‌ها از سوی دولت و مجلس رفع نشده است.»  سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران نیز با اشاره به بافت فرسوده منطقه8، گفت: «باید به بافت فرسوده این منطقه توجه جدی شود و تا وقتی اقتصاد بافت فرسوده ارتقا پیدا نکند، مشکل آن حل نمیشود.»

همچنین ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: «فرصت حضور در صحن شورا برای اعضای محترم شورایاری‌ها باید فرصتی باشد برای بیان کمبود‌های محله‌های آن منطقه و مطالبات برزمین‌مانده که اجابت نشده، تا شورای شهر پیگیر آن باشد.»

من انتظار دارم که شورایار منطقه8 درباره شکوه منطقه نارمک که زیباترین معماری را در سطح محلات تهران دارد، برای ما بگوید؛ «اینکه برای حفظ معماری باشکوه آن چه می‌کنند و ما برای حفظ میادین و خانه‌باغ‌های در حال تخریب منطقه8 و هویت منطقه، چه باید بکنیم.» زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم به گزارش رابط شورایاری منطقه8 واکنش نشان داد و خواستار دفاع قاطعانه اعضای شورا از شورایاری شد. او گفت: «اینکه شورایاری با همه سختی‌ها و فشارها این روزها فعالیت می‌کنند به پشتوانه اعضای شوراست.»

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورا هم در واکنش به گزارش رابط شورایاری منطقه8 گفت:«لازم است به 2موضوع مهم در منطقه8 اشاره کنم. یکی مجموعه خیالستان زندگی است که با همت شهردار منطقه در یک اتفاق نادر در سطح شهر تهران به‌وجود آمده و از بخشی از فضای زیرسطحی اتوبان امام علی استفاده کرده‌اند و در بخشی از نیازهای فضای سبز از آنجا بهره می‌گیرند. همچنین یادآوری می‌کنم که منطقه8 دارای حدود ۱۷۰هکتار بافت فرسوده است و خوشبختانه این منطقه از مناطقی است که در رفع فرسودگی پیشگام بوده است.» سیدحسین رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در حمایت از شورایاریها گفت: «شورایاران با قدرت تمام فعالیت خود را در سطح محلات داشته باشند، شورای شهر با تمام توان پشتیبان شماست. ضمن سپاسگزاری از اعضای شورایاری منطقه8 باید بگویم رأی هیأت عمومی متوجه برگزاری انتخابات است. لذا شورایاری‌های منتخب شهروندان تا پایان دوره شورایاریهای فعلی مسئولیت دارند و باید به کارشان ادامه دهند.» اما شورای شهر تهران دیروز بررسی ادامه جزئیات طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع (Q. R. cod) برای آثار ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را به جریان انداخت و درنهایت، چکش‌کاری این طرح بعد از پیشنهادهای تکمیلی و بعد از 2جلسه به پایان رسید.

 

«شهر بیدار در تهران» رأی آورد

در ادامه جلسه دیروز سه‌شنبه، بررسی یک‌فوریت لایحه «برنامه تحقق شهر بیدار در تهران» روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت که بعد از بررسی، درنهایت یک‌فوریت لایحه برنامه تحقق شهر بیدار در تهران با رأی اعضای شورا همراه شد. همچنین اعضای شورای شهر تهران پس از برگزاری انتخابات، افشین حبیب‌زاده و محمد سالاری را به‌عنوان اعضای ناظر موضوع بند6 ذیل ماده۱۰ مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه۲۲ انتخاب کردند.

 

 شورای شهر، تحول بزرگی را در تهران ایجاد کند

فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در صحن شورای شهر گفت: دفاع‌مقدس، موتور محرکه قدرتمند کشور در مسیر رشد و توسعه است. ولی متأسفانه در 40سال گذشته از این موتور محرکه به خوبی استفاده نشده است. سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی که دیروز به مناسبت هفته دفاع‌مقدس میهمان ویژه شورا بود، خاطرنشان کرد: «امروز رشادت‌های کادر بهداشت و درمان و از خود گذشتگی آنان نیز ریشه در دفاع‌مقدس دارد. وقتی پزشک و پرستاری 18ساعت ماسک از صورتش کنار نمی‌رود، و رد خون بر صورتش باقی می‌ماند، اما همچنان شوق خدمت دارد، یعنی همان رفتاری که ما در دفاع‌مقدس شاهد بودیم. با این حال ما از راه موفق آن روزها فاصله گرفتیم.» سردار یزدی بیان کرد: «شورای شهر تهران به واسطه مسائل تهران باید وارد فضایی شود که تحول بزرگی در شهر تهران ایجاد کند. در دفاع‌مقدس کسانی که نان نداشتند بخورند و با مشکل مالی شدید مواجه بودند، همیشه در صف اول در جبهه کمک‌های مردمی حضور داشتند. امروز هم وقتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه مواجه شدیم، خانواده‌هایی که بیشترین مشکلات را داشتند، کمک‌های فراوانی کردند.»

مجید جباری- خبر‌نگار

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: