• يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩-١٧:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣٢٦
سوالات اعضای شورا در خصوص گزارش هزینه و درآمد سه ماهه نخست سال جاری

از توقف بودجه غیر نقد تا توصیه به بازنگری و تبدیل آن به بودجه انقباضی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش خزانه دار شورا، سوالاتی را ایراد نمودند که پیش بینی کاهش درآمد های غیر نقد متاثر از شیوع یورس کرونا، بازنگری در بودجه و تبدیل آن به بودجه انقباضی، و انطباق خروجی جلسات کمیته تخصیص، با برنامه سوم مصوبه شورا از جمله این سوالات بود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و بیست و ششمین جلسه شورا اعضا در واکنش به گزارش خزانه دار، در خصوص درآمد و هزینه  سه ماه نخست سال جاری سوالاتی را ایراد نمودند.

شهرداری باید توضیح دهد چرا بودجه غیر نقد کماکان متوقف است؟

سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا  گفت: با توجه به شیوع کرونا، عدد مطلق درآمد امسال 300میلیارد تومان، از عدد مطلق درآمد سال گذشته در مدت مشابه کمتر است. اگر به این واقعیت توجه نشود، قرائت گزارش خزانه دار کاری شکلی و روبنایی است. این در حالی است که منطق این گزارش این است که شورا نسبت به آن حساسیت نشان دهد، و شهرداری باید توضیح دهد، چرا بودجه غیر نقد کماکان متوقف است؟

چطور در فصل بودجه بحث کاهش درآمدهای غیرنقد شهرداری لحاظ نشد؟

در ادامه احمد مسجد جامعی نیز پرسشی را بدین شرح مطرح نمود که: با توجه به گزارش و سخنان همکاران، تحقق منابع در بودجه غیر نقد، 12 درصد نسبت به سال های  97و 98 کاهش داشته است. با توجه به شیوع ویروس کرونا، چطور در فصل بودجه بحث کاهش درآمدهای غیرنقد شهرداری با توجه به پیش بینی ها لحاظ نشد؟

وی ادامه داد: در حال حاضر 54درصد از اعتبارات در سه ماه اول تحقق پیدا کرده است. در صورتی که در سه ماهه سال گذشته 95درصد محقق شده بود، که بخش عمده ایراد به بحث بودجه نویسی در شورا است.

توضیح در مورد محقق نشدن 75 درصد سه ماهه اول سال 99

در ادامه شهربانو امانی، رییس کمیته ایمن سازی در حمل و نقل نیز گفت: با توجه به آیین نامه وظایف و اختیارات هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، هیأت رئیسه تدبیر به خرج دهد و سازمان  سرمایه گذاری و سازمان املاک دعوت شوند، تا گزارش در خصوص محقق نشدن 75 درصد سه ماهه اول سال 1399 توضیح دهند.

آیا اصلاحیه بودجه که مبلغ 25 هزار میلیارد تومان است، دیده شده است؟

زهرا نژاد بهرام، رییس کمیته شهرسازی هم پرسشی با این مضمون مطرح کرد که : آیا اصلاحیه بودجه که مبلغ 25 هزار میلیارد تومان است در این گزارش دیده شده است؟ تفاوت مبلغ درآمدی بودجه در سال 98 در شرایط عادی در مقایسه با سال 99، و شیوع ویروس کرونا که کاهش داشته است، با توجه به گزارش ارائه شده آیا خزانه دار توصیه به بازنگری در بودجه و تبدیل آن به بودجه انقباضی دارد؟

درمورد تخصیص ها از نظرات کمیسیونها استفاده می شود؟

حجت نظری رئیس کمیته مشارکتهای مردمی سوالی ایراد نمود که: آیا جلسات کمیته تخصیص منطبق با برنامه سوم مصوبه شورا برگزار می شود ؟ درمورد تخصیص ها از نظرات کمیسیونها استفاده می شود؟

در ادامه جلسه سید حسن رسولی در مقام پاسخ به اعضای شورا برآمد:

کاهش 54 درصدی درآمد سه ماهه نخست سال 99  در سایه افزایش 62 درصدی بودجه سال 99 نسبت به سال 98 . یکی از مهمترین عوامل عدم تحقق در آمدی در سه ماهه اول امسال، عبارت از این است که بودجه سال  99 را 62 درصد نسبت به بودجه سال  98 بیشتر منظور کردهایم. او همچنین افزود: بودجه عبارت است از سند درآمد و هزینه، که هزینه خود به خود اضافه میشود. بنابراین باید درآمدمان را متناسب با هزینه افزایش بدهیم تا عدم تحقق بودجه سنواتی کمتر شود.

رسولی در ادامه افزود: در خرداد ماه سال جاری، شهرداری تهران  1457 میلیارد تومان درآمد داشت که فقط آقای حناچی 1200 میلیارد تومان را صرف حقوق و دستمزد و هزینه نگهداشت شهر نمودهاند. از طرفی تورم و کاهش قدرت خرید ناشی از آن درحدی بود، که اگر ارقام بودجه متناسب با این تورم افزایش پیدا نکند، دچار مشکل میشویم.

رسولی همچنین در پاسخ به  زهرانژاد بهرام گفت:  95 درصد تحقق بودجه 12 ماهه سال 98 بر مبنای 24 هزار و اندی میلیارد تومان بوده است، که اکنون به 54 درصد کاهش پیدا کرده، با این تفاوت که بودجه امسال نسبت به سال قبل 62 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: نکته دیگر در خصوص کمکهای دولت است که چندان به آن توجه نکردهایم. در شهریور سال 96 که برای نخستین بار در مهر ماه گزارش درآمدی آن توسط خانم نوری ارائه شد، درآمدهای ناپایدار شهرداری 19 درصد بود، که امروزه به 30 الی 31 درصد رسیده، یعنی 12 درصد رشد داشته است. اما فاصله بسیار زیادی با رسیدن به شاخص تعیین شده برای درآمدهای ناپایدار داریم.

وی افزود: اینکه گفته می شود ممکن است این درآمدها ثبت نشده باشد، باید بگویم هزینهای نیست که آن را ثبت نکرده باشند. قبول دارم که نباید انتظار داشته باشیم که درآمد سه ماهه اول سال محقق شود. اما در نظر داشته باشید که اگر هزینه ها به اندازه ی  یک دهم درصد هم بوده،  ثبت شده و قاعدتا اگر مبلغ دیگری هم بود، ثبت میشد.

او در پاسخ به حجت نظری متذکر شد: تا جایی که اطلاع دارم، کمیته تخصیص شهرداری ظرف این سه ماه دوبار تشکیل شده است. یکبار اینجانب شرکت نمودم، و یکبار هم مهندس الویری.

او ادامه داد: هزینههای جاری و مبلغ حقوق و دستمزد الزام آور است.  در نظام تخصیص وقتی که هزینههای جاری وجود دارد، عملا امکان تامین مخارج برای تملک دارایی وجود ندارد. قطعا تخصیص دقیق منابع به دلیل عدم تحقق منابع درآمدی، بخصوص درآمدهای غیر نقد مطرح نیست. 

(226-15)

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: