• يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩-١٣:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣٢١
بهاره آروین در پیشنهادی مطرح کرد

بهای "خدمات داده باز" به پژوهشگران و شهروندان از بهای خدمات استعلامات قضایی و انتظامی تفکیک شود

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران پیشنهاد کرد، بهای خدمات داده باز به پژوهشگران و شهروندان از بهای خدمات استعلامات قضایی و انتظامی تفکیک شود، تا با شرایطی متفاوت جهت اهمیت عبور و مرور و سرعت خودروها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،  بهاره آروین در دویست و بیست و ششمین جلسه علنی شورا، و در جریان بررسی لایحه «تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلام مراجع قضایی و انتظامی درخصوص تصاویر دوربین های کنترل ترافیک شهر تهران» پیشنهاد الحاق یک تبصره را به ماده واحده این لایحه مطرح کرد، و گفت: این تبصره ناظر به این است که اگر برخی استارت آپ‌ها یا شهروندان برای تخمین حجم عبور و مرور داده‌ها را درخواست کردند، از شمول این مصوبه مستثنی شود.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران، افزود: با توجه به اینکه براساس این مصوبه داده‌های ترافیکی هزینه ‌زا می‌شود، لازم است تا آن بخش‌هایی از داده که ناشناس است و مشمول استعلامات قضایی نیست و به تعبیر دیگر کلان‌ داده محسوب می‌شود، استثنا شود تا اگر لازم بود اطلاعات را به صورت داده باز در اختیار شهروندان قرار دهیم. این مصوبه مسأله ‌ساز نشود.

وی در ادامه گفت: البته مبرهن است که مصوبه «تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی درخصوص تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران» تنها ناظر به استعلامات قضایی و انتظامی است، اما این تبصره الحاقی تاکیدی بر این مفهوم به حساب می‌آید.

آروین تاکید کرد: درصورتی که که قرار باشد داده‌ها برای عرضه به شهروندان قیمت‌گذاری شود، با این تبصره می‌توان رویکرد شورا را نشان داد، که قیمت آنها با قیمت این مصوبه متفاوت است. و مانند دیگر داده‌هایی است که هم ‌اکنون شهرداری در قالب "داده ‌باز" ارائه می‌کند .

به گفته او، متن این تبصره پیشنهادی بدین شرح خواهد بود: پاسخ به کلیه درخواست‌های واصله از پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ترافیک و حمل و نقل و سایر اشخاص حقوقی که جهت تخمین جریان عبور و مرور در خیابان‌ها، سرعت خودروها، و به صورت درخواست داده‌های ناشناس ترافیکی انجام شود،  از شمول این مصوبه مستثنی هستند.

گفتنی است این پیشنهاد رای نیاورد.

(226-11)

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: