• سه شنبه ١٧ تير ١٣٩٩-١٥:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٦٧
در صحن شورای شهر تهران (6-225)

لایحه دو فوریتی «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای انجام معاملات مربوط به تکمیل، توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران» تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اعطای مجوز به شهرداری تهران برای انجام معاملات مربوط به تکمیل، توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران موافقت کردند. شهرداری تهران پس از 8 سال قصد دارد، هزار عدد اتوبوس را به کارگیرد. برای مذاکره با تولید کنندگان داخلی و واردات اتوبوس به مجوز شورای شهر برای برداشت و مصرف 1500 میلیارد تومان نیازمند است، که این موضوع بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورا، بررسی لایحه دو فوریتی «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای انجام معاملات مربوط به تکمیل، توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران» از سوی شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، پیروز حناچی شهردار تهران در توضیح دوفوریت این لایحه گفت: تهران بیش از 5800 اتوبوس فعال دارد، 60 درصد از آنها عمر بیش از 10 سال دارند. لذا ما در سال جاری قصد و برنامه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را داریم، و روی کمک‎های قول داده شده دولت نیز حساب کرده‎ایم، و توافقاتی با کارخانجات داخلی انجام دادیم. البته برای این امر به مجوز شورای شهر تهران نیاز داریم.

وی ادامه داد: نکته بعدی احداث خط جدید "بی آر تی"  از بزرگراه شهید زین‎الدین تا میدان صنعت است. بخش اول توسط اتوبوسرانی، و بخش دوم توسط بخش خصوصی انجام می‎پذیرد.

در ادامه جلسه، سید حسن رسولی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورا، در واکنش به این لایحه متذکر شد: درسال گذشته و سال قبلش نیز چنین تقاضایی با همین استدلال ها مطرح شد، و شورا پذیرفت. اما هنوز این ها تحقق پیدا نکرده است. من درخواست دارم اساس‎نامه را اصلاح فرمایید، تا نیاز به تکرار این تقاضا در سال آینده نباشد.

همچنین الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی ضمن تایید سخنان حسن رسولی درمورد نحوه تعامل شهرداری با شورا تذکر داد.

او گفت: اهمیت این طرح دو فرویتی درست و روشن است. اما معاونان شهرداری قبل از ارائه طرح دو فوریتی، باید این موضوع را با اعضای شورا مطرح کنند. تعامل که یک طرفه نمی‎شود. ما نباید ناگهان در این لحظه با این طرح مواجه شویم. دست کم از یکشنبه تا به امروز انتظار می‎رفت که معاونان شهرداری که با شورا مرتبط هستند، درمورد این طرح دو فرویتی اطلاع می‎دادند.

محسن هاشمی، رئیس شورا در موافقت با لایحه شهرداری گفت: در این شرایط بحرانی و تحریمی، خرید از خارج دچار مشکل است. شرایط به یکباره چنین شد که ایران خودرو اعلام کرد، 120 پکیج تولید اتوبوس داریم. و این درحالیست که اکثر شهرهای ایران نیازمند اتوبوس هستند. و اگر شهرداری تهران تعلل کند، این 120 اتوبوس را از دست می‎دهد. هاشمی افزود: موضوع دیگر بحث ارز است. در زمانی که مذاکره با ایران خودرو شروع شد، قیمت ارز 18 هزار تومان بود، و الان 22 هزار تومان است. ایران خودرو ممکن است بگوید، با قیمت جدید معامله می‎کند. بنابراین دیدیم که سقف اختیارات معاملاتی شهرداری در حد این قرارداد نیست. لذا باید به شرکت اتوبوسرانی اجازه دهیم، چنین قراردادی را منعقد کند. و هم به افزایش سقف اختیارات معاملاتی شهرداری رای بدهیم.

در ادامه سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درمورد نیازمندیهای مالی شهرداری و نقش افزایش اختیارات به روشنگری پرداخت، و گفت: واقعیت این است که ما خود را با کمیسیون عمران و حمل و نقل تنظیم و هماهنگ کرده‎ایم. حداقل در این دوماه، پنج بار با کمیسیون‎ها جلسه داشتیم.

وی ادامه داد: لذا  درخواست داریم که اولا اعضای شورا اجازه استفاده از 1500 ملیارد تومان در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را بدهند. چرا که فقط معامله با ایران خودرو 400 میلیارد تومان است. و دیگر اینکه در حال حاضر 600 میلیارد تومان بودجه داریم، و می‎توانیم از محل اعتبارات غیر نقدی در معاونت حمل و نقل نیز مبالغی را انتقال دهیم، و اوراق مشارکت 500 میلیارد تومان سال 97 را هم داریم، و خود دولت هم قبول کرده است که 40 درصد قیمت 120 اتوبوس را بدهد.

مناف هاشمی در ادامه خاطر نشان ساخت: شهرداری تهران اراده کرده است که پس از 8 سال، هزار دستگاه اتوبوس وارد کند. این درحالیست که فقط 120 عدد اتوبوس در کارخانههای ایران موجود است، که ممکن است تا آخر سال به 200عدد برسد.

در نهایت لایحه دو فوریتی اعطای مجوز به شهرداری تهران، جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل، توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با 15 رای موافق از 15 عضو حاضر تصویب شد. همچنین مجوز سقف معامله فقط برای این طرح خاص نیز با  15 رای موافق از 15 نفر حاضرین به تصویب رسید. همزمان موضوع اعطای مجوز شرکت اتبوسرانی برای معاملات تا سقف 20 میلیارد تومان نیز با 15 رای موافق از 15 عضو  مصوب شد.

برای انجام معاملات تا ۵۰۰ برابر سقف معاملات کوچک به شهرداری مجوز بدهیم

در ادامه بهاره آروین ضمن مخالفت با اعطای اختیار کامل به شهرداری برای انجام معاملات اتوبوسرانی تاکید کرد: شورا باید از معاملات اتوبوسرانی مطلع باشد. 

بهاره آروین طی پیشنهادی گفت: اشکالی ندارد که به شهرداری مجوز انجام معاملات را بدهیم. اما پیشنهاد من این است که برای این مجوز سقفی بگذاریم.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: پیشنهاد می کنم، برای انجام معاملات تا ۵۰۰ برابر سقف معاملات کوچک به شهرداری مجوز بدهیم. اما برای مبالغ بالاتر نظر مجمع و شورا هم گرفته شود.

وی با بیان اینکه هرسال‌ هیات وزیران سقف معاملات کوچک را افزایش می دهند، اظهار داشت: اتوبوسرانی با دیگر شرکت‌ها و سازمان های شهرداری تفاوت دارد. چراکه اصل بودجه آن به عهده شهرداری تهران است. شرکت مرتبا برای مدیریت شهری بدهی ایجاد می‌کند. این درحالی است که در مورد شرکت های دیگر فرض بر سوددهی است.

آروین افزود: من برای اینکه شورا از معاملات اتوبوسرانی مطلع باشد، این بند را اضافه کردم. اکنون لایحه به قانون مناقصات ارجاع داده، و برای شورا اختیاری در نظر گرفته نشده است.

حسن رسولی در پاسخ به سخن آروین گفت:  امروز به صورت موردی برای آییننامه معاملاتی شرکت اتوبوسرانی تهران تصمیم می‎گیریم، تا این مسئله حل شود. اما اساسنامه همه شرکتها در دستور کار است. و در اساسنامه های همه این شرکت‎ها در فصل مربوط به اجازه انجام معاملات، به‎صورت مشخص و واحد تصمیمگیری خواهیم کرد. لایحه آقای شهردار نیز این چنین تعیین تکلیف میشود، و ما سقف شرکت اتوبوسرانی را در اساسنامه تعیین خواهیم کرد.

رسولی افزود: سقف معاملات کوچک 45 میلیون تومان است. 500 برابر آن می شود 22 و نیم  میلیارد تومان. آقای شهردار هم قول دهد در تطبیق اساسنامه فعلی با اساسنامه بعدی در فصل معاملات دولتی، با شورا تعامل کند. پیشنهاد می کنم آنچه امروز تصمیم گیری می شود، موردی باشد.

در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید.

در ادامه جلسه لایحه یک فوریتی طرح تفضیلی منطقه 22 از سوی شهردار تهران مطرح شد. 
پیروز حناچی در توضیح لایحه مذکور گفت: منطقه 22 و اتفاقات آن به هر صورت یکی از اتفاقات نادر شهرداری دوره معاصر است چرا که  ساخت وساز های آن بر اساس طرح جامع نبوده است. 
 
وی ادامه داد: هنگامی که در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری  بودیم، تصویب کردیم که طرح تفصیلی  شهرداری منطقه 22 ارائه شود. اما دوستان در شورا گفتند ما این طرح را ندیدیم، به هر صورت یک تشکیک حقوقی پدید آمد. نزدیک یک سال است که این طرح آماده ابلاغ است و صلاح نیست که همینطور بماند، ما می‎خواهیم هرچه سریعتر شکل پیدا کند و موارد بلاتکلیف آن هم حل شود. 
 
در نهایت یک فوریت این لایحه با 15 رای موافق از 16 عضو حاضر تصویب و برای بررسی به کمیسیون های تخصصی ارجاع شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: