• سه شنبه ١٦ ارديبهشت ١٣٩٩-١٧:٠٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٨٠
رسولی در نشست خبری با خبرنگاران:

اصلاح ساختار شهرداری تهران به معنی حذف نیرو نیست / شتابزده عمل نخواهیم کرد

رسولی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در عمل به وظیفه مان در شورای شهر و اصلاح ساختار در شهرداری تهران حق نداریم دچار شتابزردگی بشویم و این را مد نظر قرار دهیم که اصلاح ساختار به معنی حذف کارمندان نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، پنجمین نشست مجازی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به همراه سید حسن رسولی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ابتدای سخنان خود به شرح وظایف کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پرداخت، و گفت: همانطور که استحضار دارید نقش و جایگاه کمیسیون برنامه و بودجه در شورای شهر از جهاتی با سایر کمیسیون ها متفاوت است. این کمیسیون به صورت فرابخشی در برنامه های درازمدت و در بودجه سنواتی _ که برش یکساله برنامه های بلند مدت است _ فعال است و در حوزه مدیریت شهری ضمن تعیین هدف و انتخاب راهبرد، تعیین نقشه راه می کند. همچنین در کنار کمیسیون های بخشی شورا در تعامل با شهرداری در حوزه مقررات گذاری و نظارت و اجرا نیز فعال است.

وی ادامه داد: به طور مشخص علاوه بر تنظیم برنامه ها و نظارت بر حسن اجرای برنامه ها، تعامل با کمیسیون ها، تدوین بودجه های سنواتی و نهایتا ارائه گزارش به صحن برای تصویب بودجه سنواتی از جمله وظایف کمیسیون برنامه و بودجه است. بطور مشخص کمیسیون برنامه و بودجه، حوزه مالی، مدیریتی، محاسباتی،  نیروی انسانی و مجموعه مسائلی که سبقه راهبردی دارد را پوشش می دهد.

 یکی از جهت گیری های اساسی شورای پنجم، التزام به انضباط مالی در حوزه مدیریت شهری بوده و هست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره بدهی هایی برجای مانده از مدیریت قالیباف، آیا قرار است اقدامی صورت گیرد یا نه، گفت: یکی از جهت گیری های اساسی شورای پنجم التزام به انضباط مالی در حوزه مدیریت شهری بوده و هست و طی سه سال اخیر سعی کردیم این سیاست را اعمال کنیم. آقای قالیباف طولانی ترین دوره مدیریت شهری را به مدت 12 سال داشت. طبیعتا مدیریت شهری جدید باید روشن می ساخت چه وضعیتی را از مدیریت شهری گذشته دریافت کرده است، به این منظور طرحی به عنوان طرح تحویل و تحول پیشنهاد شد تا وضعیت شهرداری تهران در ابعاد مختلف اعم از منابع و مصارف، مطالبات و بدهی ها و سایر مسائلی که مطرح بود مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: آقای نجفی در موعد مقرر گزارش طرح تحویل و تحول را منتشر کرد. بر اساس این گزارش رقم بدهی شهرداری تهران 52 هزار میلیارد تومان اعلام شد. بدهی‌های شهرداری و انضباط و کنترل مالی در امور مالی شهرداری هر دو بحث جداگانه ای هستند که معتقدم بخش دوم مهمتر است. به طور کلی بدهکار بودن شهرداری در مقایسه با مشخص شدن این موضوع که در حوزه مدیریت مالی در دو دوره کاندیدا شدن آقای قالیباف برای ریاست جمهوری چه میزان از ظرفیت های شهرداری برای این منظور استفاده شده، اهمیت کمتری دارد.

 خزانه دار شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: بخشی از گزارش تحویل و تحول که به تخلفاتی اشاره دارد به قوه قضاییه ارجاع شد و ما همچنان منتظر رسیدگی هستیم.

وی با بیان اینکه درباره این موضوع که آقای قالیباف در یک قدمی ریاست مجلس هستند، اظهارنظری ندارم، گفت: اعضای شورای شهر تهران با پرهیز از بهره برداری سیاسی در عمل به قراری که با موکلین خود داشته ایم، عهد بسته ایم که شهرداری در مناسبات سیاست داخلی به خصوص در انتخابات همانند گذشته نباشد. در همین راستا هیچ کدام از اعضای شورا برای مجلس یازدهم کاندیدا نشدند و هیچ فعالیتی از سوی شهرداران انتخابی شورا برای مناصب سیاسی صورت نگرفته است. ما حق نداریم از ظرفیت هایی که مردم به امانت در اختیار ما گذاشتند، در خصوص مقاصد دیگر از جمله انتخابات استفاده کنیم.

 وی ادامه داد: شهرداری تهران به دلیل مسئولیت های ذاتی، مجبور است مناسباتی با دستگاه های دیگر داشته باشد. امروز مدیریت شهری با ریاست جمهور و بدنه دولت روابط حسنه ای دارد و موفق شدیم به جنگ سرد میان شهرداری و دولت پایان دهیم، همچنین موفق شدیم بخشی از مطالبات مدیریت شهری را از دولت دریافت کنیم. در حال حاضر دولت، شهرداری را رقیب خود نمی‌داند بلکه همراه خود می‌داند. مصداق بارز آن در مسئله بحران کرونا بروز و ظهور پیدا کرد.

خزانه دار شورای شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری با مجلس شورای اسلامی هم روابط حسنه برقرار کرد به شکلی که در مجلس دهم ۳۰ نفر نمایندگان تهران به همراه اعضای شورا جمع ۵۱ نفره‌ای برای راهبری بهتر شهر تهران داشتیم. در مجلس جدید نیز هر چند که هیچ یک از ۳۰ نفر عضو اصلاح طلب تهران در میان منتخبین حضور ندارند، اما این آمادگی را داریم که در تعاملی سازنده درجهت حل معضلات شهر تهران تلاش کنیم. درحقیقت علاقمندیم با راه یافتگان تعامل داشته باشیم آنهم به دور از معادلات سیاسی. بی تردید در طرح تخلفات ابایی نداریم و صرف نظر از این که شهردار سابق رئیس مجلس بشود یا نه، صادقانه و شجاعانه حرف‌های خود را مطرح می کنیم.

 وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد گذشته شهرداری تهران در حال بررسی است و صرف نظر از اینکه شهرداری سابق تهران رییس مجلس بشوند، بدون لکنت زبان و واهمه از هزینه های احتمالی حرف های خود را صادقانه می زنیم کما اینکه اداره پایتخت نیازمند هماهنگی همه دستگاه ها است.

 معضل کرونا بخش قابل توجهی از اقتصاد مدیریت شهری را دچار نوسانات بسیار شدید کرده است

 نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: امروز معضل کرونا بخش قابل توجهی از اقتصاد مدیریت شهری را دچار نوسانات بسیار شدید کرده و لذا همه ارکان نظام باید در اداره پایتخت سهیم باشند. در این شرایط نیازمند تعامل با همه دستگاه ها هستیم تا با انسجام بهتر و حفظ حقوق طرفین و حریم ها همکاری های لازم را داشته باشیم.

رسولی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف فعالیت سامانه شفافیت، گفت: اصل شفافیت از مهمترین راهکاری شورای پنجم برای برقراری انضباط مالی و مدیریتی بوده و است. به همین منظور یکی از کمیته های کمیسیون برنامه بودجه به همین نام به ریاست خانم آروین تشکیل شده و فعال است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ کدام از جلسات شورا به صورت غیرعلنی برگزار نشده و نیز گزارش ماهیانه دقیق در صحن شورا قرائت شده است. لذا نه بحث بسته شدن سایت شفافیت مطرح است و نه سست شدن خانم آروین. قریب یک میلیون دویست هزار نفر از شهروندان تهرانی به اعضای شورای پنجم رای داده اند و متناسب با این رای تا آخرین نفس به وظیفه مان عمل خواهیم کرد. ما موظف هستیم از خواسته های شخصی خود در جهت عمل به وظایفی که موکلینمان بر عهده ما گذاشته اند، بگذریم.

 انضباط مدیریتی و اصلاح ساختار از راهبردهای شورای پنجم است

رسولی در درباره سرانجام لایحه ساختار شهرداری تهران، گفت: انضباط مالی و مدیریتی و اصلاح ساختار از راهبردهای شورای پنجم است. مدیریت شهری در سال 94 باید ضوابط تشکیلاتی را مشخص می کردند تا بر این اساس ساختار سازمانی اصلاح شود اما این کار انجام نشد، بنابراین ما در شورای پنجم در ابتدا ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران را مصوب کردیم تا بتوانیم اصلاح ساختار را آغاز کنیم. همچنین در این مسیر اساسنامه سازمان شرکت های شهرداری تهران نیز مصوب شد.

 وی اعلام کرد: شهردار تهران با تاخیر لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را با حذف یک معاونت و ادغام دو معاونت تقدیم شورای شهر تهران کرده است امیدوارم در چند ماه آینده این لایحه تصویب نهایی شود.

 خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه در شهرداری تهران 17 هزار پست سازمانی وجود دارد ولی 64 هزار نفر در شهرداری شاغل هستند، گفت: البته حدود 70 هزار نفر نیرو در سازمان ها و شرکت های شهرداری فعال هستند. ظرف ۳ سال گذشته عدد کارکنان شهرداری نه تنها اضافه نشده بلکه بالای ۶ هزار نفر از طرق بازنشستگی و یا بازخرید از بدنه شهرداری تهران کاسته شده‌اند بدون این که به آنها ظلمی وارد شود. این تعدیل نیرو بدون اینکه لطمه ی به زندگی همکارانمان در شهرداری وارد شود، انجام شده است. قطعا با اصلاح ساختار در شهرداری تهران ریل گذاری مناسبی در شورای شهر پنجم در جهت برقراری انضباط مالی و اداری انجام شده است.

 رسولی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در عمل به وظیفه مان در شورای شهر و اصلاح ساختار در شهرداری تهران حق نداریم دچار شتابزردگی بشویم و این را مد نظر قرار دهیم که اصلاح ساختار به معنی حذف کارمندان نیست، اما به این معنی است کسی که لیسانس کتابداری دارد و در معاونت فنی عنوان کارشناسی دارد با این مدرک شرایط احراز پست این امر را ندارد. لذا باید اصلاح ساختار صورت گیرد. البته نباید خیلی کوتاه مدت و شتابزده به موضوع نگاه کنیم. اصلاح ساختار برای ما موضوع بنیادی است.

 بدهی شهرداری به بانک ها موضوع متفاوتی است

 خزانه دار شورای شهر تهران در مورد بدهی‌های دولت به شهرداری اظهار کرد: باید به این نکته توجه کنیم که ردیف‌هایی که دولت بر اساس آن به شهرداری بدهی دارد در اسناد بالا دستی کاملا احصاء شده برای مثال یک سوم بهای بلیط حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس سالیانه باید توسط دولت پرداخت شود.در سال اول آغاز به کار دولت جلسه‌ای با رئیس جمهور داشتیم که مقرر شد سازمان حسابرسی کشور ادعاهای شهرداری را بر اساس اسناد موجود دریافت و با دعوت نمایندگان طرفین بررسی و اظهار نظر نهایی را انجام دهند. در همین مسیر تا پایان سال ۹۸ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولت دریافت و این روند همچنان ادامه دارد.

 وی گفت: بدهی شهرداری به بانکها موضوع متفاوتی است. توقع داریم این بخش از بدهی‌های شهرداری که بیشتر مرتبط با حوزه ماموریت‌های دولت است و از آنجا که تامین کننده منابع ارزی دولت بوده، در راستای دستگیری مدیریت شهری، رئیس جمهور این بخش از بدهی‌ها به سیستم بانکی را در ردیف بدهی‌های دولت به نظام بانکی به رسمیت بشناسد تا از تنگنای جدی که شهرداری در استفاده از تسهیلات ارزی گرفتار شده است، نجات پیدا کند.

شعار شورای پنجم جلوگیری از فروش سرمایه های آینده است

 وی درباره آثار بسته محرک اقتصادی با توجه به عدم تحقق 70 درصدی بودجه در سه ماهه نخست، گفت: بودجه سال 99 شهرداری تهران کمی بیشتر از 30 هزار میلیارد تومان است لذا در صورتی که هر ماه بتوانیم 2500 میلیارد تومان درآمد کسب کنیم و هزینه هایمان را تنظیم کنیم بودجه محقق خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: با بحران کرونا و رکود بازار کسب و کار شاهد بودیم که اقتصاد کشور آسیب دیده و طبیعتا شهرداری هم از دامنه این آسیب های مخرب در امان نمانده باشد. از زمان شیوع این ویروس برخلاف قوای سه گانه کشور، حوزه مدیریت شهری حتی یک روز فعالیت خود را متوقف نکرده است.

 وی ادامه داد: پیش بینی شهرداری این است که از 7500 میلیارد تومان درآمد مصوب حدود 2300 میلیارد بیشتر قابل استحصال نباشد. در این شرایط برای عبور از بحران در جلسات مختلفی که برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که باید طرحی نو دراندازیم، لذا حاصل تعامل جدی شورا و شهرداری لایحه بسته محرک اقتصادی بود که در قالب 15 ماده به تصویب رسید. ما ضمن اینکه از سایر دستگاه ها حاکمیتی استمداد می طلبیم به ما کمک کنند فکر می کنیم با این نقشه راه بتوانیم از بحران با عوارض کمتری عبور کنیم.

 خزانه دار شورای شهر تهران در پاسخ به سازو کار اجرایی بسته محرک اقتصادی و کارآمد بودن و نبودن آن، گفت: اینکه این لایحه کارآمد است یا نیست باید بگویم این بسته به طور مشخص در سه بخش تهیه شده است. بخش اول الزام شهرداری به مشارکت جدی در ارائه کمک های مومنانه به آن دسته از شهروندان است که بر اثر بحران کرونا فضای کسب و کار و درآمدی شان با موانع و محدودیت های جدی مواجه شده است.

 وی گفت: بخش دوم مربوط به ضوابط و مناسبات شهرداری با مجموعه مودیان است یعنی کسانی که به شهرداری بدهی دارند یا عوارض حوزه مختلف را باید بپردازند و یا جرائمی که باید پرداخت می کردند. متاثر از شرایط بحران کرونا شرایط مالی موئدیان ما نیز کاهش پیدا کرده و ما خودمان را جای شهروندان گذاشته ایم که توان پرداخت را ندارند، در حقیقت تخفیف هایی را برای مودیانی که بدهی دارند و می توانند از جایزه خوش حسابی استفاده کنند، قائل شدیم.

 خزانه دار شورای شهر تهران اعلام کرد: بخش سوم مربوط به حوزه شهرسازی و معماری است. همانطور که می دانید شعار شورای پنجم جلوگیری از فروش سرمایه های آینده و متوقف کردن ساخت و ساز های قارچ گونه و بی رویه است. این لایحه تلاش شده وفق مصوبات شورای عالی شهر سازی و معماری عمل شود. بخشی از مجوزهایی که در این لایحه به شهرداری داده شد مطابق با ظرفیت طرح تفصیلی است.

 رسولی تاکید کرد: بر اساس برنامه 5 ساله شهرداری باید سالی 30 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. در شرایط به وجود آمده برآورد این است که در بودجه سه دوازدهم سال 99 به میزان 70 درصد عدم تحقق داشته باشیم لذا در این شرایط باید واقع بینانه عمل کنیم، اعتقاد داریم این بسته می تواند مثمر ثمر باشد.

 وی اعلام کرد: در مورد بحران کرونا در حوزه مدیریت شهری ورود مالی و محاسباتی پیدا نکردیم اما شهردار تهران در سطح ستاد ملی کرونا حضور داشت و آنچه که در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند لذا انتظار داریم که آن گونه که تلاش می‌کنیم دستگاه‌ها نیز به ما کمک کنند. انتظار از رئیس جمهور داریم همانند سایر بخش‌های عمومی به شهرداری بر اساس قوانین مصوب و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا کمک شود.

 رسولی گفت: بودجه ۹۸ شهرداری که در بهمن و اسفند ماه سال گذشته متاثر از بحران کرونا بود، با متممی که داشتیم در حدود ۷۵ درصد محقق شد. برای سال ۹۹ از سی هزار میلیارد تومان تنها در سه ماهه اول با ۷۰ درصد عدم تحقق مواجه هستیم که لایحه بسته محرک اقتصادی تصویب شد که امیدواریم بتواند نقش موثری در عبور از بحران داشته باشد.

 نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: ۲۴ درصد از درآمدهای شهرداری تهران در ابتدای دوره پنجم از محل منابع پایدار بود اما در آخرین گزارش ارائه شده این رقم به ۴۱ درصد افزایش پیدا کرده است. قطعا این افزایش کاری سخت و دشوار بوده و طی کردن این مسیر با بحران کرونا بسیار سخت تر می شود اما همچنان این مسیر را ادامه می دهیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: