• يکشنبه ٨ دی ١٣٩٨-١٥:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٨٨٠
در صحن شورا صورت گرفت: 9-185

تعیین 56 رشته تخصصی در مراکز آموزش علمی و کاربردی شهرداری تهران

لایحه "تعیین رشته های تخصصی مراکز آموزش علمی و کاربردی شهرداری تهران " در جلسه شورا تصویب شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در یکصدو هشتادو پنجمین جلسه شورای شهر تهران اعضای شورا پیشنهادات لایحه "تعیین رشته های تخصصی مراکز آموزش علمی و کاربردی شهرداری تهران " که کلیات آن هفته گذشته در شورای شهر تصویب شده بود، را بررسی  و مصوب کردند.

سیدحسن رسولی با تشریح جزییات بررسی شده از لایحه مذکور، گفت: تبصره نخست این لایحه هفته گذشته تصویب شد و قرار است امروز درباره تبصره دوم آن رای گیری شود. همچنین رشته های پیشنهادی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز تهیه شده و آماده رای گیری است. بر این اساس 26 رشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد شده است.

الهام فخاری نیز در تذکری در مورد حذف یکی از رشته های دانشگاه علمی و کاربردی  در صحن شورای شهرتهران گفت: سرفصل ها و خروجی های رشته های مختلف دانشگاهی با یکدیگر متفاوت است.  از این رو رشته های دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری بر حسب اعلام نیاز فعال خواهد شد و مراحل مختلفی را هم  طی خواهد کرد.  از جهت تشخیص ضرورت های شهری از کلیت این طرح دفاع کرده  و به این موضوع اشاره می کنم که یکی از بحران های ملی این است که دانش آموختگان رشته های دانشگاه هایی تنها به صورت نظری آموزش می گیرند. فارغ التحصیل این دانشگاه ها نمی توانند تئوری هایی را که آموخته اند را اجرایی کنند. این مورد هزینه مهمی است که به شهرداری و دستگاه های اجرایی تحمیل می شود. مجموعه دانشگاه کاربردی معطوف و مرتبط با وظایف خاص  با فضای شهری تعریف شده و متناسب با خدمات مورد نیاز شهر در این دانشگاه دانشجو تربیت می شود.

فخاری افزود: نباید اینگونه به این مجموعه نگاه کرد که تنها برای 354 محله تهران توسط این دانشگاه نیرو تربیت  می شود. در سیستم جذب دانشجوی این مراکزی محدودیتی نیست. این دانشگاه ظرفیتی است که شهرداری تهران و سایر شهرها هم از آن استفاده می کنند. به طوری که سایر مراکز مدیریت شهری در شهرهای مختلف از خدمات و نیروهای این دانشگاه استفاده می کنند.

در ادامه پیشنهادات اعضای شورا در تایید یا رد رشته ها مطرح شد.

پیشنهاد حذف رشته تی او دی در مقطع کاردانی موضوعی بود که بعد از بحث و بررسی رای نیاورد.

حذف رشته آتش نشانی  در فضای سبز شهری نیز پیشنهاد دیگری بود که از سوی اعضای شورا ارائه شد.

ناهید خداکرمی در این خصوص گفت: این مبحث می تواند به عنوان دوره مکمل شش ماهه برای همه آتش نشان های کشور مد نظر قرار گیرد و لزومی به تعیین رشته نیست.

زهرا نژاد بهرام  نیز گفت: آتش نشانی رشته عمومی است اما می طلبد یک دوره مشخص آموزشی برای فضای سبز داشته باشیم. اطفای حریق در فضای شهری با فضای باز و مشجر متفاوت است.

وی افزود: این در حالی است که دنیا در مواجهه با تغییرات اقلیمی در مواجه با آتش سوزی برنامه های مختلفی را مد نظر قرار می دهند و این برای ما یک فرصت است.

در نهایت این پیشنهاد رای نیاورد.

در ادامه پیشنهادی مبنی بر اضافه شدن رشته کاردانی فناوری اطلاعات از سوی علی اعطا سخنگوی شورا مطرح شد.

بهاره آروین در مخالفت با این پیشنهاد گفت: تعیین رشته در حدود اختیارات شورا و شهرداری نیست و باید شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در این خصوص نظر دهد.

سید حسن رسولی نیز گفت: به طریق اولی شهرداری مسئولیت و صلاحیت تعیین رشته حتی در حد پیشنهاد به شورای گسترش را ندارد. ما تنها می توانیم به دکتر ابوالحسنی رییس مرکز علمی کاربردی شهرداری تهران پیشنهاد دهیم و مرجع تصویب هم شورای گسترش آموزش و عالی است، شان ما فقط نیاز سنجی است.

در ادامه ابوالحسنی رییس مرکز علمی کاربردی شهرداری تهران گفت: در لایحه ای که برای شورا ارسال کردیم تعداد رشته های مراکز را 151 رشته عنوان داشتیم که در مرحله بعد به 112  و در نهایت به 34 رشته تقلیل یافت. در این میان دو کمیسیون نتوانستند نظراتشان را اعلام کنند که عبارتند از کمیسیون شهرسازی و کمیسیون فرهنگی.

ابوالحسنی در ادامه افزود: این پیشنهادها در گروه علمی مراکز علمی کاربردی شهرداری مطرح می شود و اگر ظرفیت ایجاد داشت به دانشگاه علمی کاربردی پیشنهاد داده می شد.

محمد سالاری نیز در موافقت با افزودن رشته فناوری اطلاعات گفت: امروز  مجموعه ی قابل توجهی که از اطلاعات طرح های توسعه شهری و تکالیف وجود دارد که می طلبد در این زمینه شهرداری کارشناس های خود را در این زمینه و برای دسترسی به این اطلاعات آموزش دهند که صد البته مورد نیاز در حوزه شهرسازی نیز می باشد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه ما یک سال است که با معاونت فناوری اطلاعات مکاتبه می کنیم که خروجی طرح تفصیلی و  میزان سرانه های خدماتی چه بوده است و در این زمینه باید نیروی آموزش دیده وجود داشته باشد.

در نهایت این پیشنهاد رای آورد.

اضافه شدن رشته سیستم های هوشمند حمل و نقل شهری نیز پیشنهاد دیگری بود که از سوی اعضا ارائه شد.

محمد سالاری گفت: ما در حوزه سیستم های هوشمند حمل و نقل شهری نیاز به مهارت آموزی داریم. 

این پیشنهاد نیز رای آورد.

پیشنهاد افزودن رشته کاردانی تعمیر و نگهداری ساختمان (مبحث 22) نیز از سوی اعضا ارائه شد که این پیشنهاد نیز رای آورد. 

در ادامه زهرا نژاد بهرام پیشنهاد افزودن رشته مدیریت توسعه محلی و تسهیل گری در مقطع کاردانی را داد که این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین پیشنهاد افزود: 26 رشته تخصصی از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارایه شد که پس از بررسی پیشنهادات لایحه مذکور در مجموع 56 رشته تصویب شد.

گفتنی است طرح ساماندهی مراکز آموزش علمی _ کاربردی شهرداری تهران، سازمانها، شرکت ها و موسسات وابسته در 15 اردیبهشت ماه امسال در صحن شورای شهر به تصویب رسید. بر اساس این طرح شهرداری تهران موظف شده نسبت به ساماندهی موسسه و مراکز آموزشی علمی _ کاربردی خود از ۹ مرکز  به ۴ مرکز اقدام کند.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: