• يکشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٨-١٣:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٢٧٦
مدیر عامل آب منطقه ای تهران در صحن شورا بیان داشت؛ 11-172

همکاری شرکت آب منطقه ای و شهرداری می تواند تبعات ناشی از سیلاب های ناگهانی را بکاهد / آبیاری فضای سبز با پساب ها به جای آب چاه ها راه حل جبران آب ها زیر زمینی است

مدیر عامل آب منطقه ای تهران گفت: همکاری ما و شهرداری می تواند تبعات ناشی از سیلاب های ناگهانی و نیز خطر فرو نشست زمین را بکاهد و مشکلات مردم را به حداقل برساند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورا سید حسن رضوی  مدیر عامل آب منطقه ای تهران پیش از سخنان وزیر نیرو در صحن شورا گفت: موضوعات حوزه آبی شهر تهران را می توان در سه بخش تقسیم کرد که بخش نخست روخانه های تهران  و خطر پذیری است که تهران را تهدید می کند.

رضوی افزود: بخش دیگر پساب های جمع آوری شده است که می بایست جایگزین آبیاری فضای سبز از آب چاه ها شود و موضوع دیگر سرعت فزاینده فرو نشست در تهران است.

رضوی در ادامه سخنان خود با اشاره به بخش نخست یعنی رودخانه های شهر تهران گفت: در شهر تهران 270 کیلومتر رودخانه داریم که بر اساس آمار که از سال 1334 تا 1394 احصا شده سیلاب های این رودخانه ها خسارت های فراوانی داشته که رودخانه هایی نظیر دربند، کن، سولقان و گلاب دره میزان خساراتشان بیشتر از بقیه بوده است. این در حالی است که این خطر پذیری همچنان شهر تهران را تهدید می کند.

رضوی در ادامه افزود: اگر به مشخصات شناسنامه ای رودخانه های تهران دقیق شویم می بینیم در تهران دبی 25 ساله در نظر گرفته شده است حال آنکه  در محدوده شهر ها دبی 50 ساله را در نظر می گیرند و در محدوده کلان شهر ها دبی  200 ساله و یکی از اختلافات ما با شهرداری در همین راستا بوده و  اگر بر این مبنا تاسیسات  را بازسازی نکنیم هر چند سال یکبار دچار سیلاب و خسارات ناشی از آن خواهیم شد. برای این منظور کارشناسان ما مکان هایی که آب گذری کامل ندارند را شناسایی کردند و همچنین بر اساس بررسی های انجام شده بسیاری از سازه ها و پل ها و ارتفاعات باید تجدید نظر شوند ولی متاسفانه در برخی مواقع اختلافات جدی بین اعداد ارقام اعلامی از سوی مشاوران شهرداری با کارشناسان آب منطقه ای سبب به تعویق افتادن این موارد شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران گفت: بر اساس بررسی ها بیشترین نقاط حادثه خیز مربوط به رود مقصود بیگ، دربند و کن بوده که از سال 34 تا کنون حتی آمار 300 کشته را نیز بر جای گذاشته اند حال آنکه در سیلاب های ابتدای سال در کرخه و کارون ما حداقل کشته ها را داشتیم و این بدین معنا است که ما در تهران در شرایطی هستیم که سیلاب ما را غافلگیر می کند.

رضوی در ادامه تصریح کرد: برای این منظور نیاز به برنامه زمانبندی مشترک برای ساماندهی نقاط حادثه خیز نظیر فرحزاد، کن و دربند هستیم ولی متاسفانه یکی دیگر از مشکلات نیز از همین ناحیه ایجاد می شود و آن اعطا پروانه ساخت در حریم و بستر رود دره فرحزاد از سوی شهرداری بوده است.

رضوی افزود: همکاری ما و شهرداری می تواند تبعات ناشی از سیلاب های ناگهانی را بکاهد و مشکلات مردم را به حداقل برساند. تهیه و تدوین ضوابط ساختمان  و الزام بیمه نامه سیلاب هم از جمله مواردی است که می تواند مثمر ثمر باشد.

رضوی گفت: در شهر تهران با سیلابی به بزرگی یک بیستم دبی رودخانه های خوزستان، قریب به دو میلیون نفر در پایین دست تحت تاثیر سیلاب قرار خواهند گرفت و این گرفتاریهای ما را صد چندان می کند لذا ساماندیه این امر از ضروریات است.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران در ادامه با اشاره به موضوع استفاده از پساب و نیز فرو نشست در تهران گفت: بیشترین فشار را در منابع آب زیر زمینی در تهران داریم و چاه هایی که در اختیار شهرداری است برای آبیاری فضای سبز یکی از عوامل تهی شدن منابع آب زیر زمین است و البته با توجه به جمع آوری فاضلاب این سفره ها در خطر جدی قرار گرفته اند و تغذیه نمی شوند. لذا شهرداری می بایست برای  ابیاری فضای سبز از پساب استفاده کند که متاسفانه این تمایل وجود ندارد.

رضوی خاطر نشان ساخت: در مناطق 16، 17، 18 ،20 و 21 افت آب زیر زمینی باعث فرونشست شده و قسمت خطرناک ماجرا این است که این امر در حال تداوم است و پیشنهاد مشخص ما در این زمینه جایگزینی آبیاری فضای سبز با پساب های فاضلاب به جای چاه هایی است که در اختیار شهرداری قرار دارد.

رضوی در ادامه با تشکر از اقدام شورا در موضوع تبصره 3 و اخحذ عوارض برای جمع آوری فاضلاب گفت: اگر ای تخصیص ها به موقع انجام شود قول می دهیم پروژه های بزرگ آب تهران به موقع به نتیجه برسانیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: