• چهارشنبه ٥ تير ١٣٩٨-١٤:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٤٧٨
احمد مسجد جامعی در جمع اعضای هیات اجرایی مناطق 22 گانه انتخابات شورایاری ها بیان داشت؛

باید زمینه برگزاری انتخاباتی پر شور، سالم و با حداکثر مشارکت را فراهم آوریم/ شورایاری ها نباید اقدامات خود را بر محور کارهای سیاسی بنا بگذارند/ شورایاری مطالبه امروز جامعه است

رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها گفت: با شورایاری می توان حل مسئله با کمک یکدیگر، افزایش مشارکت سطح عمومی در حل مشکلات را تمرین کرد و این دستاورد های نهاد شورایاری است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اولین گردهمایی اعضای هیات های اجرایی مناطق 22 گانه پنجمین دوره انتخابات شورایاری های شهر تهران  با حضور احمد مسجد جامعی رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها ، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای اسلامی شهر تهران، محمد سالاری عضو و رییس کمیسیون شهرسازی شورا، عیسی فرهادی فرماندار تهران و معاونان شهردار تهران برگزار شد.

 

احمد مسجد جامعی در ابتدای این گردهمایی سخنان خود را با بیتی از اشعار حافظ آغاز کرد و گفت: شهر یاران بود خاک مهربانان این دیار                                   

مهربانی کی سرآمد شهر یاران را چه شد

 

وی در ادامه  با اشاره به اهمیت و ضرورت وجود شورایاری ها در محله ها گفت: مهربانی زمینه شکل گیری هر گونه حرکت، نهادی ، سازمانی و ساختاری است و ما هم باید برای یک شکل گیری  شهر مهربان تلاش کنیم.

 

مسجد جامعی افزود: در مهربانی نکته ای که وجود دارد این است که همه باید احساس کنند در فضا سهم و نقش دارند، هیچ چیز مهمتر از این نیست که افراد حس کنند موثرند و حس کنند در سرنوشت خود و جمعشان نقش دارند.

 

رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها گفت: این برنامه شورایاری و نهادهای اجتماعی و مدنی به نوعی زمینه مهربانی را در جامعه فراهم می کند و  در ساختار اجرایی مدیریت شهری این مجموعه به هم پیوسته  می توانند در اداره امور کمک کنند و موجب شکوفایی و خلاقیت شوند. این در حالی است که امروزه درآمد حاصل از صنایع خلاقیت در رتبه پنجم در دنیا قرار دارد و لذا اهمیت این امر بیش از پیش نمایان شده است.

 

این عضو شورای شهر گفت: این خلاقیت ها در فضاهایی به ثمر می رسد که بتوانیم فعالیت ها را  اجتماعی کنیم و از این ظرفیت سازی استفاده کنیم. لذا در این مسیر شورایاری ها یکی از وظایفی که داشتند حل مسایل و مشکلات منطقه بود به عنوان مثال اگر روشنایی محل مشکل داشته باشد اینها بودند که به اداره برق مراجعه می کردند و مشکل برطرف می شد.

 

مسجد جامعی ادامه داد: وقتی  سیاست کاهش مصرف انرژی  ابلاغ  شد به کار گیری لامپ های کم مصرف به خصوص در  مغازه های میوه فروشی و ابمیوه فروشی که لامپ های پرمصرف  نصب می کردند، از طریق همین شورایاری ها شروع و به محلات بسط داده شد.

 

وی افزود: یا وقتی سندی  برای فاضلاب شهری تنظیم کردیم بنده این موضوع را  منوط کردم به اظهار نظر شورایاری ها چرا که اینها در محل ساکن هستند و ملاک سخنان آنان بود. به عنوان مثال در شهر ری مثلا  همه ی گزارش ها حاکی از خوب اجرا شدن فاضلاب بود اما در صحبت با شورایار ها معلوم شد قطر لوله ها و شیب لوله ها به نحوی نیست فاضلاب به جاهایی که باید سرازیر شود و لذا در مواقع بارندگی حجم آب پس می زد. این ظرفیت شورایاری ها ست که ما از آن غافل بودیم و می توانستیم با استفاده از ظرفیت آنان این نقیصه را جبران کنیم. این ها مواردی است که شورایار ها می توانند نقش و تاثیر داشته باشند.

 

مسجد جامعی در ادامه خاطر نشان ساخت: از جمله اثر گذاری شورایارها می تواند نقش آنان در تدوین بودجه محلی باشد، ما می توانیم این محمل را برای آنان آماده کنیم و حتی به آنان آموزش دهیم که بودجه نویسی چیست و چه تفاوتی بین بودجه نویسی محلی و ملی و منطقه ای وجود دارد. این کاری بود که در دوره سوم به آن تاکید داشتیم.  لذا واضح و مبرهن است که نقش شورایاری ها به هیچ عنوان تشریفاتی نیست و آنان می توانند منشا اثر باشند.

 

رییس ستاد شورایاریها در ادامه سخنانش تاکید کرد: در جلسات شورایاری ها معنای کار جمعی تجلی می یابد همچنانکه نمایندگان نیروی انتظامی و آموزش و پرورش در این جلسات حضور دارند و به عنوان مثال برای امنیت یک نقطه تصمیم گرفته می شود. پلیس کیوسک می گذارد ، شهرداری هزینه را تقبل می کند و اداره برق روشنایی محل را تامین می گرداند. این یعنی همان کار جمعی.

مسجد جامعی تصریح کرد: هیچ کس به تنهایی نمی تواند مشکلات تهران را حل کند اگر ادعایی شد.  بدانید از اصول اولیه مدیریت بی بهره است. البته در چند سال قبل افرادی بودند که ادعا  می کردند در 6 ماه مشکلات تهران را حل می کنند و از این 6 ماهه زیاد داشتیم و داریم.

 

رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها  با بیان اینکه ما باید بستر ساز  ظرفیت نظارت معتمدین باشیم گفت: ما تجربه انتخابات دو مرحله ای شورایاری ها را داشتیم که در آن زمان  از معتمدین به عنوان هیات نظارت بهره گرفتیم کاری که در دوره سوم انجام شد ولی در دوره چهارم شوراها اقدامی در این جهت صورت نگرفت هر چند که هیات نظارت در دوره چهارم هم خوب اقدام کرد.

 

عضو شورای شهر تهران یاد آور شد: با  شورایاری ها می توان مدیریت شهری را تمرین کرد چرا که  زمانی می توانیم موفق شویم که ادبیات مشترک بین ما ایجاد شود و این ادبیات مشترک هم با آموزش و برگزاری کلاس به طور 100 درصدی محقق نمی شود بلکه با فعالیت مشترک کارگاهی است که محقق می شود.

 

وی در ادامه افزود: با شورایاری ها می توان دموکراسی، مردم سالاری و کار کردن با هم دیگر را تمرین کرد. با شورایاری می توان تمرین حل مسئله با کمک یکدیگر، افزایش مشارکت سطح عمومی در حل مشکلات را می توان تمرین کرد و این دستاورد های نهاد شورایاری است.

 

احمد مسجد جامعی در ادامه سخنان خود گفت: شورایاری ها کار سیاسی نمی کنند و نباید اقدامات خود را بر محور کارهای سیاسی بنا بگذارند همانطور که کار سیاسی نمی کنیم.

 

مسجد جامعی در ادامه با اشاره به وظایف شورای شهر در انتخابات شورایاری ها گفت: نخستین وظیفه ما برگزاری انتخابات پرشور و سالم و با مشارکت حداکثری است.

 

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی و اجتماعی که سبب شده  احساس خستگی درفضای عمومی گسترش یابد  می توانیم با برگزاری انتخابات مشارکت پذیر با حداکثر مشارکت این را سامان دهیم و این مهم  هم داوطبین و هم رای دهندگان را در بر می گیرد.

 

رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها گفت: در مرحله دوم ما باید فضا را برای مشارکت همه اقشار فراهم کنیم. هیچ کس نباید فکر کند در انتخابات برای نامزد شدن یا رای دادن فضا برای او تنگ می شود. ما باید به واقع از حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان دفاع کنیم. هیچ کس نباید فکر کند که رای اش واقعی و تاثیر گذار نیست.

 

مسجد جامعی اضافه کرد: درست برگزار کردن انتخابات نیز وظیفه دیگر ما است، در حقیقت آنچه از گفتمان اصلاحات انتظار می رود این است که انتخابات درست برگزار شود و شرایط برای حضور همه افراد محیا شود.

 

به گفته مسجد جامعی تبیین و تبلیغ کار اصلی ما است. این انتخابات باید با شمارکت حداکثری برگزار شود و اینگونه نباشد که مانند دوره قبل از شهرک اکباتان که 140 هزار نفر سکنه دارد شورایار با 400 رای اعتبار نامه بگیرد. لذا تبیین و تبلیغ نهاد شورایاری یک وظیفه مهم برای ما است.  شرایط انتخابات باید به نوعی باشد که شوق برانگیز باشد .

 

مسجد جامعی افزود: ببینید در موضوع تببین شورایاری مثال بارزی وجود دارد به عنوان نمونه همه مناطق اعتباری دارند در راستای لکه گیری آسفالت و هر ساله هم این اعتبار تخصیص می یابد اما این در حالی است که در خیلی محلات مشکلات اصلی از جنس دیگر است به عنوان نمونه در یک محله مشکل اصلی حیوانات موذی هستند. این مهم هم توسط شورایاری است که به گوش مدیریت محله و منطقه می رسد. لذا باید جایگاه شورایاری به درستی تبیین شود.

 

مسجد جامعی همچنین ابراز امیدواری کرد حضور زنان و جوانان در این انتخابات پر شور تر از گذشته باشد. گرچه در دوره چهارم حضور زنان از دوره سوم کمتر بود و امیدواریم در این دوره از انتخابات حضور زنان افزایش یابد.

 

وی یاد آور شد: البته در این مسیر نباید از کنار حضور پیشکسوتان نیز به سادگی گذشت. به یاد داریم که در دوره سوم شوراها و در قانون مربوط به شوراها بند ایجاد انجمن های محلی از سوی مجلس شورای اسلامی  در معرض تهدید قرار گرفته بود و همین پیشکوستان مورد اعتماد نمایندگان مجلس بودند که این تهدید را مرتفع نمودند. لذا باید از ظرفیت جوانان در کنار پیشکسوتان توامان بهره برد.

 

مسجد جامعی در ادامه با تشکر از مسئولان دولتی در راستای فراهم آوردن مقدمات انتخابات گفت: ما توانستیم مصوبه برگزاری انتخابات در دوره چهارم را تجدید و تمدید کنیم که جای تشکر از مقامات دولتی دارد و امیدواریم همه دستگاه ها که موظف به همکاری در برگزاری این انتخابات شده اند به نحو احسن به وظایف خود عمل کنند و شاهد برگزاری یک انتخابات سیالم و پر شور باشیم.

 

مسجد جامعی همچنین از شهرداران مناطق و نیروی انتظامی نیز تشکر به عمل آورد و گفت: هر چند در دوره سوم ما انتخابات را بدون حضور نیروی انتظامی و فرمانداری برگزار کردیم ولی امروز با حضور این عزیزان امیدواریم شاهد برگزاری انتخابات با حداکثر مشارکت باشیم. امروز شورایاری تبدیل به یک مطالبه برای جامعه شده و وقتی جامعه چیزی را طلب کند راه خود را باز خواهد کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: