• سه شنبه ٨ مرداد ١٣٩٨-١١:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٢٥١
زهرا نژاد بهرام:

عدم توازن قدرت سبب می شود زنان در بعضی از ساعات روز از فضاهای شهری حذف شوند

نژادبهرام با اشاره به رابطه قدرت و فضا در شهرها گفت: اقتصاد سیاسی فضا در جای جای زندگی ما حضور دارد و سعی می کند حوزه استیلای خود را گسترش دهد. به طوری که قدرت می خواهد در ما تغییر رفتار ایجاد کند و این قدرت است که سبب می شود زنان در بعضی از ساعات روز از فضاهای شهری حذف شوند .

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران- در جلسه ای که با موضوع تاثیر مولفه های معماری شهر بر افسردگی زنان، تشکیل شده بود،  ضمن تشکر از تیم پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص ارائه این تحقیق، اعلام کرد که در این دانشگاه با توجه به علاقه اساتید و دانشجویان ظرفیت و فرصت تازه برای همکاری با مجموعه مدیریت شهری جهت المان سازی وجود دارد.

او گفت: نتیجه این گونه همکاری های علمی به ارتقای هرچه بیشتر کیفیت زندگی در شهر تهران و زیست پذیر تر شده این شهر کمک خواهد کرد. اما اگر به فاکتورهای زیستی و همچنین معمارانه جهت زیست پذیر تر شدن شهرها توجه نکنیم، در بین اقشار مختلف مردم، بیشترین آسیب و خسارت به زنان وارد می شود. زیرا زنان از نظر فیزیولوژیکی دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به مردان هستند و همزمان چندین نقش را در خانواده و جامعه ایفا می کنند. به همین دلیل باید الگوهای مناسب طراحی و برنامه ریزی در شهرها به سمتی حرکت کند که حس امنیت بیشتر را به زنان القا کند تا از این طریق، محیط زیست طبیعی و مصنوع شهر بیش از پیش سبب کاهش استرس و فشار شهروندان شود.

 به گفته نژادبهرام، الگوی باغ ها و دره باغ های ایرانی ظرفیتی است  که باید در طراحی پارک های و فضاهای سبز عمومی شهر مورد توجه قرار گیرد، چون در این الگو ارتباط منسجم و قوی بین آب، فضای سبز و انسان وجود دارد. این بوستان ها قابلیت این را دارد که الگوسازی شود.

عضو هیات رئیسه شورا، تاکید کرد: تلاش شورا و مدیریت شهری کنونی بر این بوده که هرچه بیشتر ارتباط بین دانشگاه و عرصه عمل برنامه ریزی و طراحی شهر محقق شود و از ظرفیت ها دانشگاهی استفاده کنیم و مدیریت شهری و دانشگاه را به هم متصل کنیم؛ در همین راستا، تفاهم نامه ای با دانشکده شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس منعقد شد ولی هنوز انتظار بیشتری از دانشگاه ها می رود. از سوی دیگر، شهرداری تهران آمادگی دارد هر گونه اطلاعات را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهد و تمام تلاش ما این است که اطلاعات را حبس نکنیم و در عموم مردم قرار دهیم.

نژادبهرام  به رابطه قدرت و فضا در شهرها هم اشاره کرد که لازم است به آن توجه ویژه ای داشته باشیم؛ او گفت: اقتصاد سیاسی فضا در جای جای زندگی ما حضور دارد و سعی می کند حوزه استیلای خود را گسترش دهد. به طوری که قدرت می خواهد در ما تغییر رفتار ایجاد کند؛

قدرت است که سبب می شود زنان در بعضی از ساعات روز از فضاهای شهری حذف شوند.

او به نمونه دیگر از این استیلای قدرت اشاره کرد  که می توان در نمای رومی ساختمان ها دید و آن  اقتدار گرایی است و یا اینکه در گذشته پارک‌های ما حصار داشت و امروز حصارها حذف شده با این حال برای استفاده از پارک ها ساعت مخصوصی درنظر گرفته شده است.

جلسه کمیته شهرسازی شو ای اسلامی شهر تهران با موضوع  "اثربخشی کوتاه مدت مولفه های معماری منظر بر علائم افسردگی زنان در فضاهای شهری"/ با حضور  اساتید دانشگاهی و صاحب نظران حوزه روانشناسی محیط و اصحاب رسانه  به ریاست زهرا نژادبهرام(رئیس کمیته شهرسازی)، دوشنبه ۷ مرداد ۹۸ در شورای شهر تهران، برگزارشد.

لینک تصاویر: http://shora.tehran.ir/default.aspx?tabid=1114&ArticleId=17760

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: