• ١ خرداد ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٠٩١
پارلمان محلي اختيار لازم را ندارد/ هنوزفرهنگ شورا وپارلمان محلی نهادینه نشده است

پارلمان محلي اختيار لازم را ندارد/ هنوزفرهنگ شورا وپارلمان محلی نهادینه نشده است

 


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه آرمـان به قلم مطهـره شـفیعی: بدون شـک مقوله شـهرداری درشـهرهای بـزرگ بهویـژه پایتخـت رنـگ و بـوی سیاسـی دارد؛ دلیـل آن هـم بدون شـک سیاسـیکاری برخی شـهرداران تهران از جملـه محمدباقـر قالیباف اسـت. او که به سـردار معروف بود پیـش از ورود بـه شـهرداری بـر کرسـیهای دیگـری تکیـه زده بـود، از جملـه قرارگاه خاتماالنبیـا، فرمانده نیروی هوایی سـپاه، فرماندهی نیروی انتظامی و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پس از آن با رای اعضای شورای شهر اصولگرا به بهشت رفت. بهشـت جایگاه خوبی برای رسـیدن به ریاست جمهوری بـود، امـا نتوانسـت موفقیتی کسـب کنـد. نمیتـوان به طـور کل منکـر اقدامـات مثبـت قالیبـاف در شـهرداری شـد امـا بیتردید مجموعـه تحـت مدیریت او به نحوی عمـل کردند که به جامعه پررنـگ بـودن مشـی عملکـرد سیاسـی القا شـد. شـورای شـهر پنجـم بـا پیروزی لیسـت اصالحطلبان همراه بود اما تالش شـد تا از میزان سیاسـتزدگی در شـورای شـهر و شـهرداری کاسـته شـود بنابرایـن تخصـص نیروها در توجه نخسـت قـرار گرفت.

اصلاح طلبان بهشـت نه تنها به دنبال امالک نجومی نرفتند بلکه پرچـم مبـارزه بـا آن را در دسـت گرفتنـد و هزینه هایـش را هـم بـه جـان خریدند. موضوع دیگـری که اصالحطلبان در شـورای شـهر پایتخت به آن توجه نشـان دادند آشـنایی تهران نشـینان با حقوق شـهری خودشـان بود که در دورههای قبل شـورای شـهر یا منفعتی در این آگاهی بخشـی نبود و یا اینکه فرصت اعضای

شـورا وقـف موضوعـات دیگر شـده بود. به هر حال کمیسـیون حقوق شـورای شـهر پنجم از زمان آغاز به کار این نهاد شـهری برنامههایـی بـرای آگاهسـازی شـهروندان تـدارک دیـده اسـت.

از جملـه برگـزاری نشسـت آینـده پژوهـی و چشماندازسـازی شـهری ایران که نشسـت خبـری آن برگزار شـد.  قانـون دقیـق بـرای تعامـل شـورا بـا مدیریـت شـهری تنظیم شـود.

سـیدابراهیم امینـی، نایـب رئیـس شـورای شـهر تهـران در راسـتای خألهـای قانونـی در ایـن شـورا به سـواالت »آرمان« پاسـخ داد. امینی در پاسـخ بـه ایـن سـؤال کـه مهمتریـن خألهای قانونی در حوزه شهرسازی و مدیریت شـهری ایران را چه میدانید، گفـت: در همه عرصههـا و زمینهها هم خلأ قانونـی و هـم قوانیـن نامناسـب وجـود دارد و بیـان آنهـا بـه جزئیات سـاعتها و روزهـا وقـت الزم اسـت.

کار پارلمـان محلی همین اسـت که قوانین و مقـررات را به روز کنـد؛ بـه طوری که قانون از تکنولـوژی و علم عقب نماند. به عنوان نمونه اینترنت و فضای مجازی که فراگیر شـد، باید قوانینی وجود داشـته باشـد که اسـتفاده از آنها را قانونی و منظم کند و به  سـاماندهی این فضا بپـردازد. اگر قانونگذار درگیر این مسـأله نشـود، چالشهای فراوانی ایجاد خواهد شـد. نایب رئیس شـورای شـهر تهران افـزود: یکی از اصلیتریـن مشـکالت کشـورهای جهان سـوم نیز همین اسـت که همیشـه فرهنگ استفاده از تکنولوژیهـا بعـد

از شـایع شـدن آنهـا، تبییـن میشـود. مـا در همـه زمینههـا نیـاز داریـم قوانیـن را بـهروز کنیـم. در برخـی مسـائل این نیاز محسـوستر اسـت و باید سـریعتر نسـبت به رفع مشـکالت اقدام کرد تا مشـکالت ثانویه ایجاد نشـود.

وی معتقد اسـت: آنچه در حوزه شـهری نیز میبینیم همین اسـت کـه هنوز فرهنگ شـورا و پارلمان محلی نهادینه نشـده اسـت.

نیاز اسـت که روابط شـوراهای اسالمی شهر و روستا به عنوان پارلمان محلی با نهادهای حاکمیتی قانونمند شود و هم قانونی دقیـق بـرای تعامـل شـورا با مدیریـت شـهری و شـهرداریها تنظیم شـود.

امینی تصریح کرد: متأسـفانه هنوز در روابط شورا با شـهردار هم آن طور که باید و شـاید قوانین محکمی وجود ندارد و نتوانسـتهایم از الگوهای خوب دیگر کشـورها در این زمینه بهره کافی ببریم. شـورای شـهر تنها مسـئولیتش انتخاب شـهردار اسـت و امکان عزلـش را ندارد، زیرا بـرای عزل به دو سـوم آرا نیـاز اسـت کـه چنیـن اجماعی خیلی سـخت شـکل میگیـرد و عملا عـزل را غیرممکن میکنـد.

وی افزود: شـورا هـر کار دیگـری نیـز بخواهد انجام دهـد، خواهند گفت که این کار دخالـت در اجراسـت و شـورا حق ورود به عرصـه اجرا را نـدارد؛ در حالـی کـه حتی رئیسجمهـوری که با رأی مسـتقیم مردم انتخاب میشود، برای انتخاب وزرا آزاد نیست و وزرای انتخابـی بایـد از پارلمان ملی رأی اعتماد بگیرنـد. این پارلمان ملـی میتوانـد تحقیـق و تفحص کند، سـؤال کند و اسـتیضاح

کنـد، امـا پارلمـان محلـی نسـبت بـه شـهرداری کـه منتخـب خـودش اسـت چنیـن اختیاراتـی نـدارد.

نایب رئیس شـورای شـهر گفت: اینها مشـکالتی اسـت که اگر حل نشـود، شـورا نمیتوانـد تأثیر چندانی بر امور شـهر بگـذارد و مطالبات مردم را پیگیـری کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: