• شنبه ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٠٥٧
احمد مسجدجامعی:

سردیس خیام علیرغم ارزشی که دارد مورد غفلت واقع شده است

 به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران و به مناسبت روز خیام در تذکری با بیان این که مجسمه خیام علیرغم ارزشی که دارد مورد غفلت واقع شده است گفت: مجسمه خیام که در پارک لاله نصب است سابقه و شان خاصی دارد. سازنده این اثر استاد ابوالحسن صدیقی است که از شاگردان کمال الملک و از بزرگ ترین استادان این عرصه است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که ساخت مجسمه خیام بیش از یک سال طول کشید یادآورد شد: این مجسمه از سنگ مرمر است و در فضایی ساخته شد که شکل و عناصر سازنده آن فضا بر اساس چهار مقاله نظامی عروضی است.

وی به توضیح این موضوع پرداخت و بیان کرد: خیام به فردی می گوید قبر من در جایی خواهد بود که پر از گل است و آن فرد سال بعد که به آن جا می رود شاهد آن است که از خیام خبری نیست و جای مزار او پر از گل است.

احمد مسجدجامعی ادامه داد: به همین دلیل بود که مجسمه خیام را در باغچه ای پر از گل رز و محمدی ساختند اما به مرور زمان توجه به این وصیت از بین رفت و دور مجسمه درختانی کاشتند که باعث از بین رفتن باغچه و آن حس و سابقه شد و مجسمه در محاصره درختان قرار گرفت.

مجسمه های فاخر تهران ثبت شوند

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن بیان این نکته که مجسمه خیام به دلیل عوامل جوی و انسانی اسیب زیادی دیده است تاکید کرد: مجسمه هایی چون مجسمه خیام که فاخر هستند و تعدادشان هم در تهران زیاد نیست جایی ثبت نمی شوند و ضروری است که برای حفظ آن ها این ثبت انجام گیرد.  

مسجدجامعی در ادامه به ذکر اسامی دو مجسمه فردوسی و ابن سینا که در زمره مجسمه های فاخری هستند که استاد صدیقی آن ها را ساخته پرداخت و گفت: حیف است این مجسمه ها آسیب ببینند و این روزها که ایام فردوسی است لازم  است به این نکته بیشتر توجه شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر بناست مجسمه ای از خیام با الگوی مجسمه ای که در پارک لاله نصب است ساخته شود که البته ساخته خواهد شد و قالبگیری آن هم پیشترها انجام شده، بهترین جا برای نصب آن همین خیابان خیام و حوالی آن چون پارک شهر است که جنب شورای شهر تهران قرار دارد.

آسیب های وارد آمده به مجسمه خیام مرمت شود

وی با اشاره به این که باید اصل آثار، هم چنان که در کشورهای زیادی باب است، حفظ شود بیان داشت: تداوم آسیب هایی که به مجسمه خیام در پارک لاله وارد آمده باید به هر شکلی متوقف شود و آسیب های وارده هم مورد مرمت قرار گیرد.

مسجدجامعی در پایان گفت: این قبیل آثار که بعضی از آن ها با همکاری کشور ایتالیا ساخته شده است، ارزش ملی و بین المللی دارند و باید به عنوان میراث شهری ما ثبت شوند. این اثر در زمره میراث شهری تهران است و در کشورهایی دنیا هم شناخته شده است.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: