• ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٠٠١
اعلام برائت از تصمیم دولت/ تبدیل شوراها به نهاد فرمایشی

اعلام برائت از تصمیم دولت/ تبدیل شوراها به نهاد فرمایشی


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران «مجید فراهانی» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که توسط دولت پیشنهاد شده است با دو هدف اصلی انجام شده یعنی با ادغام عوارض و مالیات عملا سهم ۳۰ درصدی شهرداری ها از عوارض ارزش افزوده در اختیار دولت قرار می گیرد و دولت یا وزارت کشور به تشخیص خود و به میزانی که می خواهد این مبلغ را توزیع کند. هدف دوم که تاسف بارتر است؛ اختیار تصویب هرگونه عوارض از شوراهای شهر طبق این لایحه گرفته شده است.

 

 

 

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران افزود: با تصویب لایحه ارزش افزوده؛ شوراها دیگر امکان تصویب عوارض که جزو بدیهی ترین اختیارات قانونی شوراها است و در قانون مصوب شوراها آمده و تصریح شده را دیگر نخواهد داشت.

 

 

 

وی با بیان اینکه با تصویب این لایحه، شوراها به نهاد فرمایشی و نمایشی که هیچ اختیاری ندارند، تبدیل خواهند شد، تصریح کرد: از دولت که مدعی توسعه و پیشرفت و دموکراسی است؛‌ انتظار ارائه و پیشنهاد چنین لوایح توسعه نیافته و خانمان براندازی را نداشتیم و به شدت از این اقدام دولت ابراز برائت می کنم.

 

 

 

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران افزود: در قانون اساسی، چهار اصل اساسی به شوراها تخصیص یافته است که با تلاش های دولت آقای هاشمی آیین نامه و پیش نویس قانون شوراها نوشته شد و تصویب شد، در دولت اصلاحات شوراها تشکیل شد و در دولت آقای احمدی نژاد شوراها توسعه پیدا کرد.

 

 

 

فراهانی خاطرنشان کرد: مانند همه شهرهای توسعه یافته دنیا قرار بود اختیارات مدیریت شهری با واگذاری اختیارات دولت به آنها افزایش یابد و اساسا اداره یکپارچه شهرها به عهده مدیریت شهری یکپارچه ذیل نظام شورایی قرار گیرد.

 

 

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با این لایحه دولت نه تنها به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت نکرده است بلکه عکس آن حرکت کرده است و عملا سعی کرده اختیارات شوراها را تضعیف کند و امکان مدیریت مالی را از شوراها گرفته است.

 

 

 

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت در یک اقدام آشکار دست در جیب مدیریت شهری کرده است و از حوزه مالی در اختیار شهرداری ها برداشت کرده است.

 

 

 

وی توضیح داد: بخشی از عوارض ارزش افزوده در گذشته توسط شهرداری ها گرفته می شد با تجمیع این عوارض به عوارض ارزش افزوده تبدیل شد و ابتدا تصمیم بر این شد که عوارض های مختلف شامل ۹ عوارض بود،‌ تجمیع شده و نصف آن به شهرداری برسد اما بعد از مدتی به ۳۰ درصد کاهش یافت.

 

 

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: امروز عملا دولت با لایحه مالیات بر ارزش افزوده به این ۳۰ درصد سهم شهرداری نیز دست اندازی کرده است و سعی کرده است آنرا در اختیار وزارت کشور قرار دهد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: