• ٢٢ ارديبهشت ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٤٩٤٩
دستور استانداری؛ توقف تخلفات در اراضی تلو/ برای نجات تلو درخت نکارید

دستور استانداری؛ توقف تخلفات در اراضی تلو/ برای نجات تلو درخت نکارید


 

 

تخلفات در اراضی تلو با دستور استانداری متوقف شد. این خبر خوشی است که فعالان محیط‌زیست و شهروندانی را که نگران تهران و حاشیه‌اش هستند، خوشحال کرده است.

 

فعالان محیط‌زیستی مدت‌هاست که پیگیرند در اراضی تلو نه درختی کاشته شود و نه ساخت‌و‌سازی انجام شود. شاید برای کسانی که مدافع فضای سبز و درخت‌کاری هستند، عجیب باشد که چرا افرادی هستند که باید مخالف درخت‌کاری در منطقه‌ای باشند. موضوع، حفظ پوشش گیاهی بومی تلو و مهم‌تر از آن از دست نرفتن یکی از منابع تامین آبی شهر تهران است. جلوگیری از تقسیم اراضی تلو بین بعضی از افراد و تبدیل آن به باغ، یکی از موضوعات حساسی است که حتی به شورای استان تهران هم کشیده شد.

 

چندی پیش در نشستی که فعالان محیط‌زیست استان تهران در مورد اولویت‌های محیط‌زیستی با الهام فخاری به‌عنوان رئیس شورای استان تهران داشتند، نادر ضرابیان از فعالان منطقه شمیران، موضوع تلو را پیش کشید و درخواست مهمی داشت: «تلو را نجات دهید.» ضرابیان از تجاوز روستاییان به منابع طبیعی تلو گفت، اینکه زمین‌ها را تصرف می‌کنند و با کمک وکیلی برای این زمین‌ها سند می‌گیرند. تصرف این زمین‌ها و درخت‌کاری در آن به‌معنای بی‌آبی تهران است؛ «اراضی تلو خیلی برای تهران اهمیت دارد. پوشش گیاهی مرتعی گون‌زار، جایی که عامل اصلی جذب و ذخیره آب برای تهران به‌حساب می‌آید در حال تصرف است. 100هکتار از زمین‌های تلو را تصرف کرده‌اند و هزار باغ هزارمتری احداث می‌کنند و فردا این هزار باغ می‌شود هزار ویلا. در روستای تلو 3، 4 خانوارساکن داریم، طرح هادی به این روستا داده‌اند. مطمئن باشید که در آینده صدها خانه 200تا 300متر در این روستا ساخته می‌شود و با 100هکتاری که به باغ تبدیل می‌شود، چند روز دیگر به جای روستای تلو، شهر تلو داریم؛ شهری بالای سر تهران. اراضی تلو به جای اینکه برای تهران آب تولید کند‌، آب را مصرف می‌کند.»؛ او می‌گوید:‌ «‌تصفیه خانه لواسان برای این است که فشار آب را کم کنیم و آبی که تصفیه می‌شود دوباره برای آبیاری استفاده شود. با شهر شدن تلو، آب کوهستان را برای کاشت درخت در تلو استفاده می‌کنیم؛ این ظلم به‌خود لواسان و شمیران است».

 

چند روز بعد از این نشست خبر از توقف تخلفات که همان ساخت‌وساز در اراضی تلو بود، به گوش رسید. ضرابیان این خبر را تأیید کرد: «سازمان امور اراضی سال گذشته هم ساخت و سازهای دارای تخلف را تخریب کرده بود و الان هم درحال انجام همین کار است». این تخریب در همان 100هکتاری انجام شده که بخش خصوصی تصرف کرده است اما آیا این تخریب‌ها تلو را نجات می‌دهد؟ ضرابیان مشکل دیگری را مطرح می‌کند؛ «مشکل فقط همین 100هکتار نیست. تلو شطرنجی شده. ارزش پوشش گیاهی این اراضی از جنگل هم با ارزش‌تر است اما بخشی از آن‌را شهرداری تهران درخت‌کاری می‌کند و بخشی‌اش را هم منابع طبیعی و ارتش. بعد از درخت‌کاری هم حتما جاده می‌کشند تا بتوانند به درختان دسترسی داشته باشند و راحت‌تر آبیاری کنند. همه این‌کارها به زیان تلو و اراضی آن است.»

 

 این فعال محیط‌زیست از شورای شهر تهران و فخاری درخواستی دارد؛ «توقع ما از خانم فخاری به‌عنوان رئیس شورای استان تهران این است که با استانداری صحبت کند و اهمیت این اراضی را برای شهر تهران توضیح بدهد و اینکه چقدر تلو در پایداری و ثبات تهران مؤثر است. باید شهرداری، ارتش و منابع طبیعی هم درخت‌کاری در این منطقه را متوقف کنند.»  به گفته الهام فخاری جلوگیری از تخلفات به دستور استانداری انجام شده است. او به نمایندگی از مردم از استانداری تشکر می‌کند؛‌ «با دستور استاندار و به‌صورت ضربتی توقف تخلف و قلع دیوارکشی‌ها صورت پذیرفت. شورای استان هم پیگیر مسئله بود. دستور بهنگام استاندار و اقدام بجای مسئولان محلی را در راستای تامین منافع همگانی می‌دانم‌ و به نمایندگی از مردم سپاسگزاری می‌کنم.»

 

رئیس شورای استان تهران برای اینکه توقف ساخت و سازهای دارای تخلف ادامه داشته باشد، توصیه می‌کند: «در مواردی از این دست بهترین و ‌مهم‌ترین کار جلوگیری از هرنوع دیوارکشی، سنگ چینی یا مداخله در زمین است. در این مورد خاص درست به‌هنگام قلع و قمع صورت پذیرفت. برای پایداری در برابر تجاوز به منابع طبیعی پایش مداوم از سوی متصدیان دولتی و کنش‌گران مدنی و بومی ضروری است و همکاری مشترک و اعتماد متقابل میان دولت (استانداری و زیرمجموعه‌ها، اداره‌های دولتی) و نهادهای مدنی و قوه قضاییه کمک می‌کند منابع ملی از دست‌اندازی متخلفان محفوظ بماند و اگر هم کسی در نهادی حاکمیتی مخفیانه در تخلف همکاری دارد، شناسایی یا بازداری شود».

منبع: همشهری

لیلی خرسند/ خبر‌نگار

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: