• ١٦ ارديبهشت ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٤٨٧٠
80 درصد سفره های آب زیر زمینی در دولت احمدی نژاد از بین رفت/ می خواهیم خیابان ها را از خودروها پس بگیریم/ عزم و اراده ای برای اجرایی شدن قانون هوای پاک وجود ندارد/ 4000نیروی مازاد در مترو پایتخت

80 درصد سفره های آب زیر زمینی در دولت احمدی نژاد از بین رفت/ می خواهیم خیابان ها را از خودروها پس بگیریم/ عزم و اراده ای برای اجرایی شدن قانون هوای پاک وجود ندارد/ 4000نیروی مازاد در مترو پایتخت

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازخبرنگار اجتماعی برنا؛ مشکلات ترافیکی، زیست محیطی و بیکاری عمده مطالبات این روزهای مردم ایران است که این مشکلات در پایتخت به شکل جدی تری نمود پیدا کرده است. شهرداری تهران در دور جدید و با حضور اصلاح طلبان به برخی اقدامات اصلاحی دست زد که از دید بسیاری پنهان مانده است؛ برخی با انتقاد از این طرح های اصلاحی آن را کافی نمی دانند و برخی دیگر از عدم توانایی مدیریت شهری در تغییر شرایط سخن می گویند. با اینحال شهربانو امانی با اشاره به دغدغه های شورای پنجم در مدیریت شهری به آینده خوشبین است. خبرنگار برنا در رابطه با مسائلی چون تغییرات اقلیمی، مشکلات ترافیکی پایتخت و برنامه های مدیریت شهری برای رفع آنان ، مدیریت شهرداری در کنترل سیلاب اخیر و همچنین لزوم آزادی های اجتماعی سوالاتی مطرح کرد که مصاحبه در رابطه با این موضوعات مطروحه را می خوانیم.


امروزه بزرگترین مطالبه مردم در پایتخت رفع ترافیک و آلودگی است در این رابطه مسئولین در برهه های مختلف اقداماتی برای توسعه حمل و نقل عمومی انجام دادند و بخشی از عدم توسعه را به گردن تحریم ها انداختند؛ با این حال چه در زمان تحریم ها و چه بعد از لغو آن مدیریت شهری در امر حمل و نقل عمومی نتوانست رضایت مردم را به دست بیاورد؛ به نظر شما که در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هستید گره کار کجاست؟
مردم در کلان شهرها برای سرعت بخشیدن به زندگی خود ماشین خریدند و پس از آن پل و زیر گذر و روگذر ساخته شد که باز هم مشکلات ما حل نشد؛ پس از آن بحث مترو را کشورهای بزرگ و 140 سال پیش از ما داشتند اما مترو هم نتوانست مشکل ترافیک را حل کند زیرا مردم با خودرو خود می آمدند و در جایی ماشین را پارک کرده و سوار مترو می شدند. ابتدایی ترین مطالبه مردم ترافیک و آلودگی هواست؛ تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است. مدیریت های گذشته فعالیت هایی چون پل صدر، بزرگراه امام علی و... را انجام داد و زحمت کشید اما دنیا از این مدل عبور کرده است ولی ما از الگوهای منسوخ استفاده کردیم.

خوشبختانه در حال حاضر همگرایی جدی بین مدیریت شهری و شورا وجود دارد که یکی از شاخص ترین مسائل بحث ترافیک و آلودگی هوا است و تصمیم داریم در حوزه مترو سرمایه گذاری انجام بدهیم. از جمه اقدامات می توان به راه اندازی مجدد خط 6 و 7 مترو اشاره کرد. طبق برنامه میان مدت بنا داریم که تعداد مسافرین مترو را از 2 میلیون نفر سفر به 7 میلیون افزایش بدهیم و این امر مستلزم این است که ایمنی و تجهیزات خطوط صورت بگیرد؛ خوشبختانه بخشی از این تجهیزات بومی شده است. لازم است تا پایتخت حدود دو هزار واگن مترو داشته باشد. دولت یکسری قول هایی داد که دوباره به تحریم خوردیم و در زمانی که در تحریم نبودیم در خصوص توسعه مترو سرمایه گذاری هایی انجام شد. همان گونه که می دانید آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیان گذار مترو تهران بود که مخالفین جدی داشت و خوشبختانه فرزند آیت الله هاشمی که رئیس شورای شهر تهران هستند یکی از متخصص ترین افراد در زمینه مترو است. که فرصت مغتنمی است که می توان مترو را توسعه بدهیم.

به صورت کلی معتقدم آلودگی هوا زاییده ترافیک است و در کمیسیون عمران و حمل و نقل در این رابطه در شورای پنجم بررسی های لازم را انجام داد و بحث TOD را پیش برده ایم.


بحث TOD چندی است که از سوی مدیران شهری مطرح است. توضیح این روش که شما نیز در موارد بسیاری بدان تاکید داشته اید چیست؟


خوشبختانه شورای شهر در برنامه سوم شهر تهران به TOD رای داد و پیش بینی بودجه برای انجام آن صورت گرفت. بدین ترتیب در هر منطقه باید یک خیابان کامل ساخته شود؛ یعنی می خواهیم خیابان ها را از خودرو پس بگیریم. پس گرفتن خیابان ها و پیاده پسند کردن خیابان ها و شهر انسان دوست به گونه ای است که مردم با حمل و نقل عمومی و دوچرخه و پای پیاده به مراکز مختلف مراجعه کنند. دانش آن و استانداردهایش وجود دارد و برای اجرا آماده است.


شهردار تهران در مدیریت شهری پنجم، در جلسات هیئت دولت شرکت دارد ولی این امر در دوره های گذشته ممکن نبود. در این رابطه چه دستاوردهایی نصیب پایتخت شده است و شهرداری چه توافقاتی با دولت برای حل مشکلات تهران داشته است؟


محصول انتخابات گذشته این شد که رابطه مدیریت ملی با مدیریت شهری و شهرداری بهینه شود. امیدوارم این حق از مردم تهران و پایتخت به هر دلیل گرفته نشود. خوشبختانه این حضور سبب شد تا یارانه سوختی که قانون است و باید شهرداری از بابت اتوبوسرانی بدهد پرداخت شود و اولین بار بخشی از یارانه بلیت مترو داده شد؛ در واقع بدهی های دولت به شهرداری جدی گرفته شد و برای اولین بار پرداخت شد. متاسفانه به دلیل اینکه اداره پایتخت کشور درست تدوین نمی شود، دولت مرکزی در اداره پایتخت کشور وظایف حاکمیتی خود را در حد محدود انجام می دهد که امیدوارم با تغییرات انجام شده آینده تهران و مطالبات اصلی مردم حل شود.


یکی از پر چالش ترین اقدامات شهرداری طی یکسال گذشته اجرای طرح ترافیک جدید بوده است. تا چه میزان این طرح را موفق می دانید؟


خوشبختانه در سال 97 هیچ روز تعطیل به دلیل آلودگی هوا نداشتیم و سال گذشته برای اولین بار این اتفاق رخ داد. گرچه لطف خدا شامل حالمان شد اما اجرای طرح ترافیک جدید و لزوم داشتن معاینه فنی برتر این امر را تسهیل کرد. گزارشی دارم که 1500 ماشین در حوزه پسماند معاینه فنی ندارند و عده ای از شهرستان ها معاینه فنی می گیرند. به هر حال طرح ترافیک جدید اثر خوبی داشته است و چنانچه بخواهیم مقایسه کنیم نسبت به طرح ترافیکی که نزدیک به چهل سال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور شروع شده و تجدید نظر نشد و بعدا محدوده ای را به عنوان طرح زوج و فرد اضافه کردند بهتر عمل کرده است.

متاسفانه تا سال 96 حدود 4500 نفر از آلودگی هوا در تهران هر ساله از بین می روند قطعا طرح ترافیک خیلی تاثیر گذار بوده است و هر جایی که اهتمام به اجرای قانون کردند آن قانون اجرا شد.


با توجه به اینکه یکی از انتقادات موجود در خصوص طرح ترافیک افزایش تعداد موتور سواران بوده است که این امرخود به آلودگی هوا منجر خواهد شد ، چه برنامه ای در این رابطه دارید؟


حدود سه میلیون موتور در سطح تهران تردد می کنند که در جلسات مختلفی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که عزم و اراده ای برای اجرایی شدن قانون هوای پاک وجود ندارد. شهرداری ابزار برخورد با موتور سواران ندارد و متاسفانه خود موتورسواران بیش از سایرین آلودگی هوا را استنشاق می کنند.

به دلیل اینکه اهتمام جدی وجود ندارد و نهاد های دیگر باید همکاری کنند چرا که شهرداری یک بخش است. اگر قانون داشتیم و افراد جریمه و تشویق می شدند و همه اهتمام به اجرایی شدن داشتند و آموزش را از کودکی انجام بدهیم بچه ها خانواده را ملزم به اعمال قانون می کنند و برای اجرایی شدن قانون راه های برون رفت نباید وجود داشته باشد و ما چندین جلسه گذاشته ایم که هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. در شرایط فعلی کشور باید کار فرهنگی انجام داد و شهروندان باید در اداره شهر مداخله کنند


شما سال های زیادی در حوزه محیط زیست فعالیت داشته اید؛ روزهای ابتدایی سال 98 با واقعه سیل مواجه شدیم که به نظر برخی این رویداد به دلیل دستکاری و مداخله در طبیعت صورت گرفته است. شما تا چه میزان با این ادعا همراه هستید؟


در این رابطه باید واکاوی تاریخی انجام شود. در سال 94 سخنرانی در دانشگاه ارومیه داشتم که از صحبت های مقام معظم رهبری نقل کردم. 17 اسفند سال 93، مقام معظم رهبری با مدیران محیط زیست دیدار داشتند و ایشان عنوان کردند که حتی محیط زیست را برای ساختن حوزه علمیه تخریب نکنید؛ مردم اجازه ندهید این اتفاق رخ بدهد.

به دلیل اینکه فعالین محیط زیست مطالبه گری می کنند صدایشان به جایی نمی رسد و بعضا هزینه فعالیت در این حوزه زیاد است. هیچ کشوری در جنگ با طبیعت پیروز نشده است؛ پژواک صدای تخریب طبیعت چند برابر به ما باز خواهد گشت. سفره های آب زیر زمینی را در مرحله بحرانی قرار دادیم حتی این بارش ها این سفره ها را تغذیه نکردند.

این سفره های آب زیر زمینی با مدیریت غلط و بی برنامگی همه بخش ها به این روز افتاده اند. همه قوا دراین رابطه نقش دارند. قوه مقننه نقش دارد چرا که چاه های غیر مجوز دار در مجلس هشتم مجوز داده است. نه اینکه نبوده بلکه سرعتش را افزایش داده است. قوه قضائیه وظیفه داشت برخورد کند این کار را انجام نداد. قوه مجریه وظیفه داشت تا برنامه ریزی کند اما دقت نکرد. امروز دو کشور ایران و مصر در زمینه سفره های آب زبر زمبنی در شرایط بحرانی قرار دارند اما وضعیت ایران بحرانی تر است. سفره های آب زیر زمینی که سرمایه جبران ناپذیر میلیون ها سال است که اگر تخلیه شد ترمیم نمی شود. هر کشور می تواند از 20 درصد این سفرها بدون برنامه و 40 درصد را با برنامه استفاده کند اما طی سال های گذشته از مرز صد درصد گذشتیم که حدود 80 درصد آن از سوی دولت آقای احمدی نژاد صورت گرفت.

در ارتباط با بحث سیل در شهرسازی ها و توسعه روستاها به این امر توجه نکرده اند. کارشناسان می گویند از جایی که آب عبور می کرده است نه اینکه رودخانه باشد بلکه تنها آب عبور کند احتمال اینکه 100 تا 200 سال بعد از آنجا آب عبور کند وجود دارد. در کشورهای دیگر در دانشگاه این نکته را تدریس می کنند. نظرات کارشناسی و تغییرات اقلیمی درست است اما اگر مدیریت درست باشد این اتفاق رخ نخواهد داد. ایرانیان دانش چند هزار ساله دارند. سال 95-96 برخی ها گفتند که ابرها را بارور کردیم. من تخص ندارم و وارد نمی شود. از زمان قبل انقلاب بحث یونیزه وجود داشت که عنوان شد نباید انجام شود اما بارور کردن هنوز نتایج قطعی مثبت و منفی آن مشخص نیست؛ در کشورهای پیشرفته هم از این روش استفاده می کنند اما چون ادعا کردند که ابرها را بارور کرده ایم و ابرهای باران زا تقویت شدند و باران آمد الان هم مردم می گویند پس اگر این همه باران آمده شما سبب شده اید.

در سیلاب آن چه مهم است این بوده که ما در گذشته خاک زیادی تخریب کرده ایم. تخریب خاک ما در ایران بیست برابر متوسط جهانی است؛ این اگر تخریب محیط زیست نباشد چیست؟ همه با هم مقصر هستیم. در حال حاضر مردم نمی توانند وسایل زندگیشان را از گل و لای بکشند بیرون. عوامل همگی دست در دست هم داده اند. ما اشتباهاتی داشته ایم و ضعف هایی داریم اما یکبار دیگر باید به مدیریت یکپارچه برسیم. مردم ایران در شرایط سخت و بحرانی مانند جنگ، انقلاب ، سیل و... و هر کجا که غم است همدردی و همنوایی فوق العاده ای حتی با جهان دارند. این سیل نشان داد که مدیریت یکپارچه می تواند موفق باشد.


تهران در روزهای ابتدایی سال 98 نیز درگیر بارندگی های شدیدی بود که عنوان شده خطر سیل از بیخ گوش پایتخت نشینان رد شده است؛ این ادعا تا چه حد صحیح است؟


بارندگی تهران را مدیریت کردند و خوشبختانه هم مدیریت استان و مدیریت دولتی در آماده باش کامل بود و همچنین از روز اول همه ی ارکان شهرداری آماده باش بودند. از رفتگران عزیز تشکر می کنم چرا که معابر و جوی ها را می شناسند. عذرخواهی می کنم که در هزاره سوم کارشان را چند برابر می کنیم و آشغال های خود را زمین می اندازیم. این رفتگران نقش بسزایی در کنترل امر سیلاب تهران داشتند و می دانستند زباله هایی که در جوی هاست می تواند جلو آب را بگیرد و مانع فوران آب شوند. نظر کارشناسی این است که در سیل ده ساله این اقدامات خوب بوده است و البته خدا هم کمک کرد. اما مدیریت شهری مدیریت واحد خوبی ایجاد کرد که ممکن بود هر لحظه با یک گرفتگی مسیل آب فاجعه ایجاد شود اما نظر مشابه این است که باید آماده سیلاب صد ساله باشیم.


به عنوان عضو شورای شهر تهران افراد زیادی به شما مراجعه می کنند ومطالبات زیادی دارند؛ چه مقدار از این مطالبات مربوط به مسائل شهری است و چه مقدار خواهان دریافت رانت هستند؟


متاسفانه بدنه شورا همراهی با ما ندارد. ممکن است سوال شود که چرا برخورد نمی کنید من می گویم ما می خواهیم کار کنیم و نظرمان این است که کارمندان هم باید کار کنند. درصد بسیار کثیری از افرادی که به ما مراجعه می کنند مطالبات مالی دارند و پیمانکار بوده اند که جای تشکر از معاونت مالی و اداری دارم؛ بخش مهم و عادلانه ای از مطالبات و بدهی ها را مدیریت کرد. خوشبختانه خیلی از پیمانکاران صبر و تحمل داشتند. بخش اعظم درخواست ها مربوط به امر کار است. خط 6 افتتاح شد و من از سراسر کشور تلفن داشتم. تصور می شد نیروی زیادی قرار است به کار گرفته شود در صورتی است که 4000 نیروی مازاد تنها در بخش مترو داریم که این ها کاملا بدون رعایت چارچوب قانونی وارد مترو شدند. بخش دیگر مطالبات اشتغال ارتقا است. می توانم با شهامت بگویم 95 درصد درخواست های افراد برای ملاقات با من درخواست های شخصی است. این در حالی است که در بحث های رانتی خیلی به سراغ بنده نمی آیند و شاید سراغ خیلی از اعضای شهر نروند. اولا افراد را به مراکز مختلف معرفی نمی کنیم و اگر این اتفاق رخ بدهد و هر کسی درخواست شخصی در چهارچوب قانون داشته باشد نامه رسمی و اتوماسیونی می دهم و به فرد می گویم اگر رشوه خواستند به من اعلام کن. بعضا شبکه تنیده و مقاوم است شاید کار فرد را حل نکنند و این گزارش ها را به ما میدهند. امیدوارم با نظارت همگانی و رعایت قانون و جایی که نیاز است وضع قانون در چارچوب اختیارات شورا مشکلات را حل کنیم. معتقدم اگر قانون اجرا شود خیلی از مشکلات حل و فصل خواهد شد.


برخی افراد معتقدند چنان چه آزادی های اجتماعی وجود داشته باشد مردم راحت تر با مسائل و مشکلات اقتصادی کنار می آیند؛ شما به عنوان فعال سیاسی تا چه میزان هم عقیده هستید؟

سکان یک جامعه مخصوصا در عصر مدرنیته و لنگر و موتور حرکت یک جامعه مربوط به طبقه متوسط است. کشورهایی که این پروسه سخت را حتی زمانی که دانش بشری کم بود طی کردند موفق شده اند.خیلی از کشورها با استفاده از این امر به توسعه رسیدند و در توسعه است که شاخص های انسانی مورد توجه ویژه ای قرار می گیرد. وقتی طبقه متوسط آسیب ببیند، خسته خواهد شد ایفا نقش نمی کند؛ عده ای که قدرت دارند در پی آن هستند تا آگاهانه طبقه متوسط را به زمین بزنند و ضعیف کنند که این امر موجب پسرفت کشور به عقب خواهد شد؛ نتیجه آن این است که آستانه تحمل مردم پایین می آید و کنترل خشم وجود نخواهد داشت.

در نتیجه کسانی که از سر دلسوزی اعتراض دارند عوامل مداخله گر بیرونی مسیر را به گونه ی دیگر منحرف می کنند. معتقدم اگر از ابتدا اعتماد عمومی که اوجش در انقلاب و جنگ بود را قدر بدانیم قطعا وضعیت بهتری خواهیم داشت. امروز آن چه مردم را آزار می دهد این است که چرا با دانه درشت ها بدون نگاه به جناح و لباس و جنس برخورد نمی شود و همه در مقابل قانون به یک گونه دیده شود.

طی انقلابی که مردم ایران کردند پاسخگو کردن قدرت و آزادی های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مدنظر بود؛ مردم اگر احساس کنند خودشان تصمیم میگیرند قطعا بقیه موارد را تحمل می کنند؛ یکی برخورد با مفسدین است و دیگری آزادی در سطح مطرح شده است این در صورتی است که از ابتدا با هر نوآوری مقابله شد که برای مردم سخت است.

 

مگر کشور تنها برای یک گروه است /تائیدیه دریافت پست جوانان و زنان در اختیارکسانی است که سال 88 در ستاد دیگران بودند/ رقبایمان فرصت نقد ندارند زیرا رفقا زودتر نقد می کنند
ذهن جامعه امروزی ایران مملو از سوال های بی جواب است و مردم به دنبال جواب های تازه ای از سوی مدیران هستند، پاسخ هایی که باور جمعی را به خود معطوف کند؛ اما این سوالات تنها در بعد سیاسی مطرح نیست بلکه در امر اجتماعی، اقتصادی و... نیز مورد بحث جدی قرار دارد؛ مردم دراین مقطع زمانی و در این شرایط خاص، پاسخ های قانع کننده ای می خواهند که امیدی برای برون رفت از وضعیت موجود داشته باشند. شهربانو امانی؛ عضو شورای شهر تهران و نماینده اسبق دو دوره در مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری برنا به سوالات بسیاری پاسخ گفت.


مسائل زیادی از جمله بحث زنان، جوانان، موانع تغییر و توسعه، سرنوشت سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی و تصمیمات جدی برای روزهای سخت آینده مورد توجه قرار دارد و مردم به دنبال پاسخ هایی از سوی مدیران هستند تا بتوانند راحت تر برای آینده خود تصمیم گیری کنند از این رو مسائل اجتماعی و سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این راستا شهربانو امانی در گفتگو به برنا به سوالات پاسخ گفت. وی در این گفتگو به لزوم حضور زنان و جوانان در لایه های مدیریتی تاکید و از تغییر نگرش در حوزه های اجتماعی و مدنی خبر داد.

عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه انتخابات در هر سطحی سیاسی است از قرار گرفتن فرصت در دست عده ای خاص انتقاد کرد و شرایط عادلانه برای حضور جدی افراد با نگرش مختلف را خواستار شد.


مسئله زنان و جوانان جز وعده های انتخاباتی اصلاح طلبان بوده است با این حال متاسفانه اتفاق جدی در این دو حوزه رخ نداده و همچنین از حضور زنان و جوانان در سیستم مدیریت شهری به دلیل نداشتن رزومه استفاده نشده است. از سوی دیگر زنان شورا اقدام به تشکیل فراکسیون زنان نکردند. در این رابطه چه صحبتی دارید؟


معتقدم شورای پنجم در تغییر نگرش دستاوردهای خوبی داشت ولی این دستاوردها لازم بود اما کافی نیست؛ جلسات محدودی با خانم های عضو شورا داریم و به مسائل زنان توجه داریم. ما زنان شورا برآیند سهمیه حضور 30 درصدی زنان در لیست هستیم؛ شایستگان زیادی بیرون هستند در نتیجه به تعهدمان واقف هستیم و سعی می کنیم توجه به حضور بیشتر زنان داشته باشیم. ممکن است به دلیل دغدغه های موجود جلسات کمتری با زنان شورا بگذاریم اما تصمیمات خوبی اتخاذ شده است؛ در این راستا این همگرایی و همدلی و هم افزایی میان خانم های شورا منجر به این شد که در برنامه سوم پنج ساله 30 درصد پستهای مدیریتی میانه به بالا به زنان اختصاص پیدا کند.

همیشه از شهرداران خواستیم که از زنان توانمند درپست های مدیریتی استفاده کند، برخی از زنان توانمند در بدنه شهرداری هستند که فرصت ارتقا نداشتند ؛عنوان می شود تجربه کمی دارند این در حالی است اگر آنان تا کنون فرصت نشان دادن خودشان و اندوختن تجربه نداشته اند بخاطر این است که تاکنون نتوانستند در جایگاه مناسب قرار گیرند تا میزان توانمندی خود را نشان دهند.

استفاده از زنان و جوانان یکی از مطالبات ما است که آن را پیگیری می کنیم ؛ همان گونه که می دانید کمتر پست های مدیریتی میانه به بالا در اختیار زنان قرار داشته که نیاز به تغییر نگرش دارد و همانگونه که می دانید تغییر به راحتی انجام نمی شود.


همه ی اصلاح طلبان به لزوم حضور زنان و جوانان معتقدند اما گره کار کجاست که نمی توان به صورت جدی از این افراد توانمند در لایه های بالا و میانی مدیریتی استفاده کرد؟

سعی می شود از حضور زنان و جوانان در بدنه مدیریتی استفاده شود و آقای شهردار هم به این قضیه اعتقاد دارد اما توجه کنید در کمیته انتصابات و حراست ها چه کسانی هستند تا بتوان برای زنان و جوانان تائیدیه جهت تصدی پست های مدیریتی دریافت کرد؟ چه کسانی به زنان و جوانان تاییدیه برای تصدی پست را می دهند ؟ آیا آنان توانایی افراد را نگاه می کنند؟ یا در سال 88 در ستاد فرد دیگری بوده اند. خیلی از افرادی که بعد از سال 88 برائت گرفتند و در حال حاضر هیچ محکومیتی ندارند برای تصدی پست رد می شوند. مگر می شود عده ای همیشه از هر نظر حاشیه امن داشته باشند و سایرین نداشته باشند؟ مگر این کشور تنها برای یک گروه است؟ افراد توانمندی از برخی اتهامات تبرئه شده اند با این وجود همچنان برخی در 88 به سر می برند و این ها موانع حضور برخی افراد از جمله زنان و جوانان برای تصدی پست است. پیگیر هستیم تا به قول های خودمان در رابطه با زنان و جوانان عمل کنیم. اصلاح فرآیند امر راحتی نیست و سخت است اما سعی می کنیم تا موانع را برطرف کنیم.


یکی از انتقادات به مدیریت شهری پنجم تاکید بر امور سیاسی است؛ تا چه میزان موافق این نکته هستید؟ آیا این رفتارهای سیاسی برآمده از ممانعت هایی است که برای اصلاح طلبان در نظر گرفته می شود؟

انتخابات در نفس خود سیاسی است. مردم در انتخابات بیش از سه برابر سال های گذشته به شورای پنجم رای دادند و نهاد شورا را جدی گرفتند. رای مردم این پیام را به دنبال داشت که باید برای استقرار دموکراسی از کف جامعه تلاش کنند. این در حالی است که عده ای این پیام مردم را دریافت نکرده اند و افرادی دوست دارند رای مردم را بدون اثر نشان بدهند. یکی از این اقدامات رفت و آمدهای شهرداران طی یکسال اخیر بوده است. در رفت و آمد شهرداران طی سال گذشته شورا نقش اساسی نداشت؛ در طول تاریخ جمهوری اسلامی هر کجا برخلاف نظر جریان رقیب انتخابی صورت گرفته است ؛ برادران و خواهران اصولگرا این موانع پیش پایشان گذاشته اند . طی سال گذشته ناچار شدیم از دو شهردار پایتخت آن هم ما بدون اراده شورا، صرف نظر کنیم.

تصور می کنم هر چقدر به آخر دوره خود نزدیک شویم موانع ما صدها برابر خواهد شد. حضور شهردار اسبق در دور سوم غیر قانونی بود اما چگونه است که توانست چهار سال دیگر هم شهردار تهران باشد. قانون بر اساس سلایق عده ای که حاشیه امن قانونی و امنیتی و حواشی امن دیگری دارند اجرا می شود و این امتیازاتی است که آن ها دارند و ما نداریم. تا دیروز ادعا داشتند شهرداری را با بدهی تحویل شورای جدید نداده اند در صورتی که آقای حافظی؛ عضو سابق شورای شهر گذشته این بدهی را تائید کردند و در حال حاضر روی مبلغ تفاوت نظر وجود دارد. همه اعضای شورای پنجم در خصوص شفافیت اتفاق نظر داریم. وقتی در گذشته برج باغ می ساختند کسی حساسیت نداشت اما در حال حاضر رسانه ها ونظارت هماهنگی به صورت جدی وارد شده و حساسیت نشان می دهند.

با افتخار می گویم رقبای ما فرصت نقد کردن را ندارند چرا که رفقای ما نقد می کنند و این توانمندی شورا را نشان می دهد که پاسخگوست. : در مدیریت شهری گذشته باغ های تهران به یغما رفت و خیلی ها مدیون هستند. امیدوارم عرصه مدیریت عاری از سیاست ورزی باشد که هر کسی را با عملکردش بسنجند.

دو سال دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. شما به عنوان فعال سیاسی افق آینده 1400 را چگونه تبیین می کنید؟

امسال سالی حساس است؛ انتخابات مهم است و باید به صندوق رای اهمیت داد؛ حتی اگر حزب های پادگانی حضور داشته باشند و از ابزارهای غیر شفاف نه در صندوق های رای بلکه در رای آوردن استفاده کنند، باز هم می گویم که صندوق رای مهم است. وجود صندوق رای،سبب می شود که افراد برای تغییر به آنها رجوع کنند و با توجه به تجربه ای که دارم؛ باید این فرصت را غنیمت بدانیم و فکر می کنم هر کجا از محور و مدار خارج شده باید به مدار بازگردانیم. انتخابات مجلس یازدهم می تواند افق آینده 1400 را تبیین کند. اگر مردم به مسئولین اعتماد و به صندوق رای اعتماد داشته باشند، اتفاق خوبی رخ خواهد داد. متاسفانه باید بگویم رسانه ملی ما حزبی است؛ اگر می خواهیم در یک مسابقه شرکت کنیم حتما باید شرایط عادلانه در چارچوب قانون باشد.


نتیجه انتخابات مجلس را چگونه می بینید؟

انتخابات مجلس، انتخابات استانی است. اگر همت و عزم واحدی در کشور نبود انتخابات استانی رای نمی آورد. دو سوم نمایندگان هر دوره برای دوره بعد رای نمی آورند در نتیجه اکثریت نمایندگان حوزه انتخابیه شهرهای کوچک هستند و چون در استان شناخته نشده اند نمی توانند رای بیاورند. قطعا اگر این طرح در سال اول مجلس شورای اسلامی رای می آورد اتفاق دیگری می افتاد؛ عزم و اراده این است که انتخابات مجلس اسلامی استانی باشد که باید مناظراتی برای آن ترتیب داده شود.


موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده را به عنوان فعال سیاسی چگونه ارزیابی می کنید؟

سوت آغاز انتخابات نواخته نشده ولی برخی افراد به دلیل فرصت و امکانات زیاد به صورت زودهنگام رفتارهای انتخاباتی می کنند. اگر مانند دیگران فرصت چهره به چهره با مردم داشتیم اتفاق بهتری رخ می داد و این امر هزینه های زیادی برای ما اصلاح طلبان نداشت انتخابات به گونه ی دیگری رقم می خورد. اصلاح طلبان همیشه عملکرد سیاسی شفافی داشتند، از این رو لازم است بستر تربیت احزاب و تقویت حوزه سیاسی را در دستور کار قرار بدهند وشرایط مساوی در انتخابات ها به وجود بیاورند چرا که شرایط متفاوت است. امکانات عمومی از لحاظ مکانی، مالی و... در اختیار عده ی خاصی است. اصلاح طلبان کجا را دارند؟ آنان تنها شهرداری و شورا را با همه ی محدودیت ها و با همه ی مطالبات جوانان مدیر و مدبر و... را در اختیار دارند.

امروزه دولت به شدت تخریب می شود؛ این در حالی است که در دور دوم رئیس جمهور سابق، قرار گذاشته شد که هیچ کارشناسی در حوزه اجتماعی نباید اظهار نظر کنند. چرا فکر می کنند مردم حافظه تاریخی خوبی ندارند. مردم ایران هوشمندانه رفتار می کنند. متاسفانه در حال حاضر نهادهای عمومی دست عده ای خاصی است. ببینید بخش های فرهنگی با بودجه های افسانهای در دست چه کسانی هستند؟


به نظر شما تا چه میزان تصور می کنید انتخابات بر سرنوشت ما اثر گذار خواهد بود و حضور مردم در صندوق رای را چقدر لازم می دانید؟

دی ماه 96 برخی از مردم از همه عبور کردند اما تقویت این اعتماد از کجا صورت گرفت؟ جاده ی سیاسی در هزاره سوم نمیتواند یکطرفه باشد و مدیریت یکدست یک جناح نمی تواند کشور را به اهداف خود برساندو در نتیجه اگر قرار است پاسخگو باشیم همه باید پاسخ بدهیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: