• ٤ ارديبهشت ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٤٦٧٧
تصویب قوانین پیشگیری از وقوع سیل در اختیارات مدیریت شهری است

تصویب قوانین پیشگیری از وقوع سیل در اختیارات مدیریت شهری است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازایرنا از شورای عالی استان ها، مرتضی الویری روز سه شنبه با اشاره به بازدید هیات ‌رئیسه شورای عالی استان‌ها به استان‌های سیل‌زده افزود: پیشگیری لازم برای جلوگیری از وقوع سیل، سپس کمک­های لازم در حین وقوع سیل و بعد از پایان سیل شامل تمهیدات لازم برای بازسازی مناطق سیل‌زده می بایست اندیشیده شود و پیشبرد این اقدامات نیاز به جلب حمایت‌های مردم و تدوین قوانین مناسب دارد.
وی خاطر نشان کرد: هدف از سفر هیات‌ رئیسه شورای عالی استان‌ها به مناطق سیل زده، ارزیابی راهکارهای عملی تدوین و تصویب قوانین برای پیشگیری و مدیریت وقوع حوادث سیل در حوزه اختیارات مدیریت شهری بود و در حقیقت در پی این پاسخ بودیم که آیا ما می‌توانیم شهرداری‌ها را موظف کنیم بخشی از منابع مالی خود را صرف اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع سیل کنند یا خیر؟.
رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اهمیت و ضرورت جلب مشارکت مردمی برای پیشگیری از سیل گفت: همان‌طور که دیدیم مشارکت مردمی در زمان وقوع سیل انجام می‌شود، اما در زمان پیشگیری از وقوع سیل وجود ندارد، برای مثال یکی از عوامل ایجاد سیلاب پر شدن جوی‌ها و آبراهه‌های شهری از زباله است، بنابراین می‌توان با دعوت از شهروندان از دور ریخت زباله و پر شدن آبراهه‌ها جلوگیری کرد و از این‌رو بر آن شدیم تا راهکارهای جلب مشارکت‌های مردمی را بررسی کرده و قوانین مناسب را تدوین کنیم.
وی با بیان اینکه مرحله بازسازی مناطق آسیب ‌دیده براثر وقوع سیلاب نیز مهم است، تاکید کرد: در این زمینه هم برای شهرداری کلان‌شهرها باید برنامه مدون وجود داشته باشد و هم بر روی مشارکت مردمی حساب باز کرد، اما سؤال این است که ما چگونه می‌توانیم حضور مردم را تداوم ببخشیم و از نقش‌آفرینی مقطعی در زمان وقوع حادثه به سه مرحله پیشگیری، وقوع حادثه و بازسازی مناطق آسیب‌دیده گسترش دهیم.
الویری با گسترده خواندن میزان خرابی‌ها در مناطق سیل‌زده، تصریح کرد: حجم بارش‌ها در این مدت غیرمنتظره و غیر قابل‌ پیش‌بینی بود و بر اساس نظر کارشناسان این حجم از بارش در 200 سال اخیر استان‌های لرستان و خوزستان بی‌سابقه بود. بنابراین تغییر اقلیم و الگوی بارش نقش زیادی در این سیلاب‌ها داشت.
رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اما با این ‌وجود می‌شد با برنامه‌ریزی درست، جلوگیری از ساخت‌و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها، لایروبی رودخانه‌ها و توجه به هشدارهای هواشناسی از میزان این خسارت‌ها کاست.
وی در خصوص امدادرسانی در مناطق سیل‌زده نیز گفت: شهرداری تهران در مناطق سیل‌زده به ‌صورت گسترده وارد عمل شد و آتش‌نشانی و معاونت خدماتی شهرداری تهران ماشین‌آلات و امکانات در اختیار را به منطقه اعزام کرد و ارگان‌های دیگر و به‌ ویژه مردم نیز به‌صورت گسترده حضور داشتند، اما با توجه به اینکه عضو شورای شهر تهران هستم سبب شد تا در مورد خدمت‌رسانی شهرداری تهران ارزیابی دقیق‌تری داشته باشم.
الویری با تقدیر از حضور خودجوش نیروهای مردمی نیز گفت: این سیل با وجود خرابی‌ها و خسارت‌های گسترده یک ویژگی خوب داشت و آن این بود که همدلی مردم افزایش یافت و سبب نزدیکی مردم به یکدیگر شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: