• ٢٦ فروردين ١٣٩٨-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٤٦٢١
سالی پر بار و پر کار در حوزه مناسب سازی

سالی پر بار و پر کار در حوزه مناسب سازی


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه اعتماد در گفت و گویی با عضو هیات رییسه شورا جویای عملکرد ستاد مناسب سازی شهر تهران شده است.

 

به گفته زهرا نژاد بهرام، نماینده شورای اسلامی شهر تهران در ستاد مناسب سازی؛ مخاطبین امر مناسب سازی در قلمرو و فضاهای عمومی شهر فراتر از عزیزان توانیاب هستند و شامل سالمندان، زنان باردار، کودکان و سایر گروههایی میشود که امکانات فضاهای شهری با نیازهای این طیف از شهروندان سازگاری ندارد . در صورتی که این تعریف از مفهوم مناسب سازی و جامعه آماری آن ملاک عمل قرار گیرد قاعدتا قریب به 30 درصد از جامعه را در برخواهد گرفت. ایشان در ادامه صحبت های خود اذعان داشتند: مساله مقوله مناسب سازی، کمبود قوانین؛ مقررات و ضوابط مناسب سازی نیست بلکه نیازمند راهبرد اصلاح نگرش( آموزش، آگاه سازی، فرهنگ سازی و حساس سازی)،  راهبرد اقدامات مشارکتی( توسعه تفاهم نامه، شبکه سازی و بهره برداری از رویکرد اجتماع محور) و راهبرد پیگیری و نظارت (بهره گیری همه جانبه از کلیه قوانین مرتبط، همگرایی اقدامات ملی و استانی، پیگیری های مستمر و هدفمند تا حصول نتیجه و طراحی اجرای سیستم ارزیابی عملکرد دستگاهها) است.

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در ادامه صحبت های خود به مصوبه شورای شهر تهران در این زمینه اشاره نمود؛ در سال 1384 ،  شورای اسلامی شهر تهران طرح مناسب سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولين جسمي و حركتي را با هدف مناسب سازي معابر اصلي و ميادين، توقف گاههاي عمومي، ساختمان ها، اماكن عمومي و خصوصي و تامين تسهيلات و خدمات ويژه براي كم توانان جسمي و حركتي و جانبازان به تصويب رساند. با آغاز دوره شورای پنجم و انتخاب اینجانب به عنوان نماینده شورای اسلامی شهر تهران در ستاد مناسب سازی شهر تهران، برگزاری جلسات ستاد به جد پیگیری شد. با پیگیری و انجام مکاتبات متعدد با تاخیر هشت ماه در اردیبهشت 97 جلسات ستاد از سر گرفته شد، این در حالی است که جلسات ستاد مناسب سازی در طول دوره چهارم شورای شهر تشکیل نشده بود.

نماینده شورای شهر در ستاد مناسب سازی در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده در راستای بهبود و مناسب سازی  فضاهای عمومی در سال 97 پرداخت: به گفته وی؛ سال 97 را میتوان سال پرکار و پربار مدیریت شهری در عرصه مناسب سازی دانست. با تلاش های انجام شده، جلسات ستاد در بازه های سه ماهه با حضور سایر اعضای ستاد برگزار شد و در طی سال 1397، مناسب سازی یک پارک، 2 ساختمان و یک محور شهری به ازای هر یک از مناطق ۲۲ گانه، در دستور کار شهرداری قرار گرفت که در مجموع 88 پروژه مناسب سازی در سطح کلانشهر تهران انجام شد. همچنین لحاظ نمودن مناسب سازی به عنوان بخشی از فرآیند عقد قرار داد، طراحی و اجرای پروژه های عمرانی، ارائه نقشه راهنما از اماکن مناسب سازی شده جهت تسهیل تردد شهروندان و نیز مناسب سازی 87 درصد از پایانه های اتوبوس و تاکسی از مجموع 62 پایانه کلانشهر تهران بخشی از اقدامات انجام شده توسط ستاد مناسب سازی در سال گذشته بود.

همچنین در فرآیند تهیه و تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران به مساله مناسب سازی بصورت مجزا و مبسوط پرداخته شد و تهیه برنامه جامع عملیاتی مناسب سازی اماکن، معابر، فضاهای عمومی و ایستگاههای حمل و نقل درون شهری به تفکیک مناطق 22 گانه، تدوین سازوکار اجرای قوانین و رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت و کم توان در فرآیند صدور پروانه و گواهی های ساختمانی و نظارت بر امر مناسب سازی در ساخت و ساز های شهری و... در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

 

رئیس کمیته شهرسازی در ادامه به عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در فرآیند بررسی لایحه بودجه 1398 شهرداری تهران پرداخت: در فرآیند تصویب بودجه 1398، اعتبار ردیف های مربوط به مناسب سازی در لایحه بودجه 1398 شهرداری تهران با پیگیری های انجام شده، 325 درصد در قیاس با سالهای پیشین افزایش پیدا کرد و مقرر گردید مناسب سازی حداقل 10 ایستگاه مترو در خطوط 3 و 4 در سال 1398 ، مناسب سازی بوستان ها و تفرجگاهها، ساختمان های اداری و سرویس های بهداشتی واقع در سطح شهر با توجه به دغدغه های جدی توانیابان و سایر اقشار آسیب پذیر  در اولویت اقدامات سال جاری قرار بگیرد.

 

 

 عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی در انتهای صحبت های خود یادآور شد: مساله معلولیت ممکن است با هر حادثه پیش بینی نشده ای برای هر شخصی رخ دهد به همین دلیل مناسب سازی معابر باید بصورت فراگیر به دغدغه عمومی تبدیل شود و علاوه بر معابر در ساخت ساختمان های مسکونی نیز باید به این موضوع توجه شود. یکی از اقدامات مهم برای دستیابی به اهداف مناسب سازی تغییر نگرش و افکار مدیران است که ضرورت دارد این مبحث در ذهن افراد جانمایی شود تا تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها جامع تر و عملی تر گردد. مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و حتی عموم مردم، زیرساختی برای روند توسعه جامعه است که این مسئله چیزی جز توسعه زیرساختهای فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی جامعه، تسهیل حضور و توسعه فضاهای شهری در جامعه دربرندارد. لذا بایستی به یاد داشت که تبعات عدم دسترسی مناسب افراد دارای معلولیت در بهره مندی از فضاهای عمومی و فقدان فرصت برابر در بهره جستن از این امکانات، باعث حذف خود به خود آنان از چرخه اقتصاد و فعالیت‌های اجتماعی شده و به حاشیه رانده شدن هرچه بیشتر این افراد را به دنبال خواهد داشت با توجه به مسئولیت قانونی و انسانی افراد؛ مسئولیت بهبود عرصه های عمومی برای پذیرش افراد و دسترسی تمامی اقشار جامعه به فضاهای مورد نیاز بر دوش نهادهای دولتی و محلی است و بهبود شرایط توانیابان و سایر اقشار آسیب پذیر در عرصه های عمومی توسط مدیریت محلی به جد دنبال میشود.

منبع: اعتماد

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: