• ٤ دی ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٤٧٠
بدهی ۳ هزار پیمانکار پرداخت شد/ بانک‌ها حاضر به همکاری با شهرداری نیستند

بدهی ۳ هزار پیمانکار پرداخت شد/ بانک‌ها حاضر به همکاری با شهرداری نیستند

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از فارس  در پی ارسال درخواست شهروندان در "فارس من" که خواستار رسیدگی به عدم پرداخت مطالبات و پاسخگو نبودن شهرداری تهران بودند. این رسانه با رییس کمیته بودجه شورا موضوع را درمیان گذاشته است که در زیر می خوانید:

هموطنان عنوان کردند«سلام پیمانکاران مناطق شهرداری تهران از سال 94 مطالبات زیادی دارند که در دوره مدیریت قبلی پرداخت هایی هر چند ناچیز بودن ولی انجام می شد که متاسفانه از زمان روی کارآمدن شورای پنجم عملا پرداختی که صورت نگرفته هیچ پاسخگو هم نیستند.»

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ نفر اعم از پیمانکار افراد حقیقی و حقوقی و.. از شهرداری تهران طلب دارند که مجموع رقم کل بدهی شهرداری تهران ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته این میزان مجمع دیون شهرداری به پیمانکاران، اشخاص حقیقی و حقوقی‌ و بانک‌ها است.

وی ادامه داد: البته با احتساب بازپرداخت وام‌های بانکی و سود، مالیات و بودجه مورد نیاز برای اتمام پروژه های نیمه‌کاره میزان تعهد شهرداری به بیش از 60 هزار میلیارد تومان می رسد که طلبکاران شهرداری بعضاً از سال 88 تاکنون پیگیر طلب خود بوده‌اند اما بیش از 80 درصد طلبکاران شهرداری طلبکاران "خرد" هستند و عدد بدهی آنها کمتر از یک میلیارد تومان است که به همین دلیل پرداخت به این پیمانکاران در اولویت معاونت مالی اقتصادی شهرداری قرار دارد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران افزود: با اقدامات انجام شده توسط معاونت مالی و‌اقتصادی شهرداری کلیه بدهی پیمانکاران سالهای ۱۳۹۴ و به قبل و کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، پرداخت شده است که بیش از ۳۰۰۰ فقره در این حوزه بودند، با این حال برخی از طلب ها شفاف نیست و هنوز در گیر و دار تأیید است.

فراهانی افزود: با توجه به حجم بدهی شهرداری به نظام بانکی، مجوز اخذ وام هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ را در بودجه پیش بینی کردیم، و این اتفاق در حالی رخ داد که در سال ۹۵، شهرداری تهران بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان استقراض از سیستم بانکی کرده بود.

این عضو شورا گفت: در بودجه سال 97، 3000 میلیارد تومان ردیف بودجه برای پرداخت بدهی، بیمه، مالیات و... در نظر گرفتیم، که البته یکی از اقدامات مناسب برای حل مشکل نقدینگی شهرداری ، شناسایی و شفاف سازی طلب شهرداری از دولت است که در حال حاضر معاونت مالی اقتصادی شهرداری بروی طلب شهرداری از دولت تمرکز کرده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران افزود: چندی پیش خبر خوبی رسید و اینکه طلب شهرداری از دولت بابت جرایم راهور، به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان تا انتهای سال ۱۳۹۶ بررسی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده و همچنین طلب شهرداری از دولت بابت بلیت مترو و اتوبوس به حدود مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۶ نیز شناسایی و توسط سازمان حسابرسی شده است.

وی گفت: مجموعا ۲۸۰۰ میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت شناسایی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده که اگر دولت این طلب را به بدهی شهرداری به بانکها منتقل کند، بسیار اتفاق خوبی رخ می دهد یعنی اینکه طرف حساب بانکهای طلبکار از شهرداری دولت باشد نه شهرداری، که اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

این مقام مسئول گفت:‌ همچنین دولت بابت بدهی و عدم پرداخت عوارض پسماند و...ساختمانهایش و شرکت های دولتی به شهرداری 120میلیارد تومان طلب داشت که این رقم نیز تأیید شده و به استاد خزانه تبدیل شده است.

فراهانی ادامه داد: در عین حال باید فکری اساسی به حال پرداخت بدهی بانکها کنیم متاسفانه به دلیل بدحسابی بیش از ده ساله شهرداری تهران بانکها حاضر به کار کردن با شهرداری نیستند و برهمین اساس می بینیم که توسعه پروژه های زیربنایی مثل مترو، بر زمین مانده چراکه بانکها حاضر به تضمین نیستند! و به نظر می ‌رسد باید یکی از کارهای مهمی که دستور قرار بدهیم واگذاری برخی از دارایی های شهرداری برای تسویه حساب با بانکها باشد که این مهم در شورای قبل نیز به تصویب رسیده است مثلاً شهر آفتاب تبدیل به چاهی شده است که هرچه پول می ریزیم خروجی ندارد و حتی جدیدا 200میلیارد تومان دیگر برای ساخت سوله درخواست داده و این در حالی است که نمایشگاه داری جز وظایف شهرداری نیست.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ واگذاری املاکی که جز وظایف ذاتی شهرداری نیست در راستای کوچک سازی و پرداخت بدهی که در دستور کار قرار گیرد که هم هزینه‌های جاری شهرداری را کم می‌‌کند و بدهی‌ها را می‌توان با آن پرداخت کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: