• ٣ دی ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٣٠٤
جذب اعتبار باید واقع بینانه باشد

جذب اعتبار باید واقع بینانه باشد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار مهر، احمد مسجدجامعی که ضمن موافقت با کلیات لایحه مجوز انتشار سی هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی شهر تهران و پس از ارائه گزارش معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر سخن می‌گفت، تصریح کرد: طبق گزارش آقای نگین تاجی از ۲ هزار میلیارد تومان سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد به عبارتی سوخته و زمین مانده و فقط ۷۰۰ میلیارد آن جذب شده است. سوال من این جاست که پارسال با امسال چه تفاوتی کرده که ما انتظار داریم ۲ هزارمیلیارد را به ۳ هزار میلیارد تبدیل و جذب کنیم؟


وی ادامه داد: حالا اگر بپذیریم که از کل اعتبار ملی که ۵۵۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور است؛ ۳ هزار میلیارد تومان به تهران برسد آن هم بحث جداگانه ای است و نیازمند تلاش جدی مجموعه ماست. جای تردید دارد.

عضو شورای شهر در ادامه افزود: بحث دوم این است با توجه به وضعیتی که ما سال گذشته و پیش از مدیریت جدید داشتیم، و طبیعتا بخشی از آن هم ناشی از بی ثباتی مدیریتی بوده، به هر حال نتوانستیم ۱۳۰۰ میلیارد تومان را از طریق فروش اوراق مشارکت جذب کنیم پس امسال قرار است چه اتفاقی بیفتد که بتوانیم ۳ هزار میلیارد تومان جذب کنیم ضمن آن که ۷۰۰ میلیارد تومان را هم آقای الویری تذکر دادند وگرنه این اعتبار در بانک شهر نگهداری می شد که سود آن را بانک می برد و بهره آن را شهروندان می دادند.

مسجدجامعی گفت: ما در قضیه مترو با انتقادات زیادی مواجهیم که چرا دو خط ۶ و ۷ را که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن ها پیشرفت داشته نتوانسته ایم به پایان برسانیم. امیدواریم با اختصاص این اعتبار این بخش انجام شود.

وی افزود: اوراق مشارکت از راه های تامین درآمدهای پایدار است و من هم به آن اعتقاد دارم و کار ارزشمندی هم هست اما محاسباتش را واقعی بگیریم. وقتی ۱۳۰۰ میلیارد از دو هزار میلیارد زمین مانده فرضا ۳۰۰ میلیارد آن هم به دلیل مشکلات مدیریتی بوده باشد چگونه می خواهیم امسال این ۳ هزار میلیارد را جذب کنیم. به نظر من از این لحاظ ارقام غیرواقعیست. و تازه اوراق هم هزینه دارد که مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان بابت هزینه انتشار اوراق و مواردی است که باید پرداخت شود. لذا به نظر می آید ارقام غیر واقعیست و لازم است دقت بیشتری در آن شود.

در ادامه جلسه ضمن بحث در باره لایحه اتوبوسرانی احمد مسجدجامعی اظهار کرد: ما در اطلاعات پایه با مشکل مواجهیم. نظر کمیسیون و شهرداری از هم پشتیبانی نمی کند. طبق توضیح شهرداری از کل اعتبار یعنی۵۵۰۰ میلیارد تومان ۴۰۰۰ میلیارد آن مربوط به متروهای کل کشور است که دو هزار میلیارد آن متعلق به تهران است که ما قرار هست آن را به سه هزار میلیارد تبدیل کنیم. گفته می شود اگر کلان شهرها نتوانستند اعتبار خود را جذب کنند اعتبار آن ها هم به ما تعلق می گیرد و به این سقف می رسیم با این توصیف باید گفت این اعتبار چندان هم پایدار نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که ما در شرایط فعلی۲۲ هزار میلیارد به بانک ها بدهکاریم و این زمینه مشارکت با بانک ها را سخت تر می کند بیان کرد: ما از گذشته رقم بسیار زیادی بدهکاریم و در حال حاضر بدهکاری هایمان را بیشتر می کنیم، اگرچه در شرایط تورمی بدهکاری بد نیست.

وی در پایان گفت: نماینده شهرداری اعلام می کند ما چنین ظرفیتی را داریم که هزار میلیارد از آن ۵۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار را که در اختیار حمل و نقل شهری کل کشور هست بتوانیم به نفع اتوبوسرانی استفاده کنیم. اگر این اتفاق بیفتد خوب است. بنابراین من موافق بازگشت به لایحه شهرداری هستم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: