• ٢ دی ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٢٦٩
مقابله با فساد سیستماتیک در شهرداری با جو سازی همراه خواهد بود

مقابله با فساد سیستماتیک در شهرداری با جو سازی همراه خواهد بود

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهرانبه نقل از اسکان نيوز: مبارزه با فساد، فرآیندهای به درآمد رسیدن شهرداری در دوره جدید، ارایه راهکارهایی برای تسویه بدهی‌های میلیادری شهرداری قبلی و... خلاصه‌ای از دغدغه‌های اعضای شورای پنجم شهر تهران است. مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نوسازی شورای شهر تهران اما درباره این راهکارها توضیحاتی ارایه داده است.
مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

آقای فراهانی! یکی از شعارهای اصلی شورای شهر پنجم٬ بحث مقابله با فساد و عدم شفافیتی بود، مشخصا می‌خواهم راهکارها و رویکردهای رسیدن به این شعار در این شورا را بدانم و چقدر در مسیر عملیاتی کردن این هدف گام برداشته شده است؟

مجید فراهانی: مشخصا ۴ رویکرد در خصوص بحث مقابله با فساد در نظام مدیریت شهری توسط شورای شهر دنبال می‌شود. به نوعی ۴ ضلع مربع هستند که کمک می‌کند حجم فساد در شهر کمتر شود.

اولین بحث شفافیت است. ما در تلاشیم که کلیه قراردادهای مناطق شهر تهران اطلاع رسانی شود. کلیه قراردادهای بالای یک میلیارد در سایت شهرداری تهران اعلام می‌شود. بعد از یک میلیارد نوبت به قراردادهای ۵۰۰ میلیونی و ۲۵۰ میلیونی و تا پایان سال احتمالا همه قراردادها اطلاع رسانی شود.

این قراردادها به چه صورتی اطلاع رسانی‌می‌شود؟

مجید فراهانی: به تفکیک کلیه خریدها، کلیه مناقصات و کلیه مزایده‌ها. تمام ماموریت‌های خارج از کشور افراد، تمام فعالیت‌هایی که در راستای خصوصی سازی شهر، علنی کردن استخدام‌های افراد و ... این‌ها رویکردهای اصلی هستند که در راستای شفاف سازی دنبال می‌شوند.

از شعار که بگذریم چه اقداماتی در این یک سال صورت گرفته و یا قرار است صورت بگیرد؟

مجید فراهانی: در بحث اصلاح فرآیندهای فسادزا، کار مطالعاتی دقیقی صورت گرفته و حدود ۱۰۰ فرآیند فسادزا در این حین شناسایی شده و اولویت بندی شده است. به این ترتیب که محل فساد کور شود، اصلاح فرآیند صورت گیرد و حتی اگر یک نفر در این فرآیند به عنوان فاسد شناسایی شد با او برخورد شود.

راهکارهایتان کمی مبهم و گنگ و مبهم به نظر می رسند، کمی در مورد این گزارشهای سیستماتیک توضیح دهید.

مجید فراهانی: همه آنچه که به مثابه فرآیندهای فسادزاست جمع آوری می‌شود. دریافت سیستماتیک گزارش‌های مربوطه به شهرداری یا تشویق گزارشگران مربوط به فساد که باید سیستماتیک صورت بگیرد. یعنی در این دوره ما تلاش داریم که به لحاظ حقوقی و اجرایی قراردادهای مربوطه به فساد سیستماتیک گزارش می شود.

در صحبت‌هایتان به فرآیندهای فسادزا اشاره کردید این ها فرآیندها مشخص چه هستند؟

مجید فراهانی: در بخش‌های مختلفی این فساد مشاهده می‌شود. بالاتر هم اشاره کردم. در بخش مسافرت های خارجی، شفافیت کمک‌های دولت، رویه اداری در بحث استخدام افراد، سلامت نظام اداری، مقابله با دریافت رشوه، مراجعان سیستم شهرداری، اخاذی، اعمار رفتار خلاف شوون اداری٬ اختلاس٬ ترک خدمت در ساعات اداری٬ افشای اسرار محرمانه اداری٬ مجوز‌های شهرسازی و اخذ پروانه برای ساخت ساختمان.

چه قدر شورا در این بحث شفاف سازی موفق بوده؟

مجید فراهانی: اولین کاری که شورای انجام شد گزارش وضع موجود باتوجه به سند تحول بود که در شهریور گذشته منتشر شد و تحویل شورای جدید شد. سند جامعی هم ارایه شد این سند بیش از ۵۰۰ صفحه است که در راستای آن این شفافیت‌ها صورت می‌گیرد. باید بدانیم که در این مقوله چالش‌هایی وجود دارد. قطعا هرجایی که دست گذاشته می شود مشکلاتی وجود دارد٬ افرادی وجود دارند که مقابله می‌کنند با این شفاف سازی‌ها و جوسازی‌هایی صورت می‌گیرد.

یکی از مسایلی که اعضای شورای شهر این دوره مطرح می‌کنند بحث بدهی‌های شهرداری قبلی است، این روزها هم تجمعات پیمانکاران مقابل ساختمان شهرداری را شاهد هستیم، افرادی که به نوعی مطالبه گر حقوق خود هستند٬ چه راهکارهایی برای تسویه این بدهی‌ها صورت گرفته است؟

مجید فراهانی: واقعیت اینجاست که ما از لحظه‌ای که وارد صحنه شدیم با بدهی ۵۲ هزار میلیاردی شهرداری روبه‌رو شدیم. که این رقم با نرخ بهره ۳۰ درصد به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها متعلق به پیمانکاران است. واقعیت اینجاست که بدهی‌های زیر ۱۰۰ میلیون پرداخت شده است.

پیمانکاران اما شما را مقصر می‌دانند و این پرداخت‌ها را کافی نمی‌دانند.

مجید فراهانی: بله این مقدار کافی نیست اما اولویت ما پرداخت پیمانکاران است. در ۱۰ سال گذشته این افراد هیچ تجمعی نداشتند. اصلا انگار صدای افراد را نمی‌شنیدند. باتوجه به کاهش درآمدهای شهرداری ما با کسری ۵ هزار میلیاردی بودجه روبه رو هستیم. اما اولویت ما با پرداخت بدهی‌های با رقم‌های کمتر است.

به عنوان سوال آخر می‌خواهم نظر شما را درباره طیف اصولگرا بدانم٬ به نظر می‌رسد که آقای چمران و سایرین برای رسیدن به بهشت خیز برداشتند و عملکرد شما را غیر قابل قبول می‌دانند.

مجید فراهانی: من بعید می‌دانم که آقای چمران چنین حرفی زده باشدچیزی که الان در شهر داریم میراث حاکمیت۱۲ ساله آقای چمران و دوستانشان است. معضل ترافیک، معضل آلودگی هوا همه ناشی از مدیریت شهری آقای چمران و دوستانشان است. برای اطلاع بیشتر خودتان پروژه‌های شهری شمال شهر تهران را ببینید تا متوجه شوید که چه قدر از این پروژه‌های نیمه کاره رها شده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: