• ٢ دی ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٢٦٨
الهام فخاری: دیگری بودن در تهران در حال ژرف شدن است

الهام فخاری: دیگری بودن در تهران در حال ژرف شدن است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اسکان نيوز، سی و دومین نشست «تهران امید دارد» به صورتی متفاوت برگزار شد و نمایش فیلم«اکسدوس» از بهمن کیارستمی درباره بازگشت جمعی از مهاجران افغانستانی از ایران به کشورشان، محور نشست واقع شد. جنبه متفاوت دیگر این نشست، حضور فعالان افغانستانی ساکن ایران و روایت آنها از زیست مهاجران در ایران بود.


پس از نمایش فیلم، ابتدا فیلم مورد بررسی انتقادی حضار و اعضای پنل قرارگرفت که از جمله موارد مورد نقد می توان به روایت یکسویه، تصویر غیرواقعی هم در بعد منفی و هم در نادیده انگاری ابعاد مثبت زندگی مهاجران،عدم رعایت کدهای اخلاقی و حریم خصوصی افراد در ساخت فیلم، تصنعی و غیرواقعی بودن به دلیل حضور دوربین در اتاقک کارمند اداره اتباع وزارت کشور در اردوگاه و کلیشه سازی منفی از افغانستانی ها در قالب دروغگو،ضداجتماعی،مجرم و سوء استفاده گر اشاره کرد.

مهاجر غیرقانونی زاده نئولیبرالیسم است

در این نشست، فعالان افغانستانی به طرح نکاتی در خصوص مهاجران پرداختند از جمله اینکه واژه افغانی برای خطاب یک ملت نادرست است و باید از اصطلاح افغانستانی استفاده کرد زیرا افغانی واحد پول افغانستان است. نسل سوم مهاجران متولد ایران هستند و در ایران تحصیل کرده و به دانشگاه رفته اند. کارت آمایش برای مهاجران مجرد صادر نمی شود چون این تصور وجود دارد که مهاجر مجرد ارزفرست است و این با نظام کالایی و طبقاتی مهاجرت تعارض دارد. مفهوم مهاجر غیرقانونی که متفاوت از مهاجر بی مدرک است یک مفهوم ساخته و پرداخته نئولیبرالیسم است. پایین ترین سطح مشاغل در اختیار افغانستانی ها هست و آنها مجاز به اشتغال در آن هستند.

مهاجران افغانستانی واقعیت جامعه هستند و باید با دید اجتماعی نگریسته شوند نه امنیتی

رسول صادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما فاقد مرکز مطالعات مهاجرت هستیم، مطرح کرد که بر اثر این فقدان و البته تأثیرهای نادرست رسانه، تصوراتی غلط درباره مهاجران شکل گرفته است از جمله اینکه تصور می شود که افغانستانی ها موجب ناامنی هستند یا سبب خروج ارز از کشورند و یا عامل بیکاری می باشند، در حالی که مطالعات خلاف آن را ثابت کرده است.

بنابر آمارهای رسمی وزارت کشور، مهاجران افغانستانی به نسبت جمعیت، کمترین میزان جرم در کشور را دارند.

به دلیل آنکه مشاغل مجاز افغانستانی ها محدود است و بخش عمده بیکاری کشور به بیکاری تحصیلکردگان تعلق دارد ، رابطه ای بین مهاجران و بیکاری وجود ندارد.

مهاجران افغانستانی به دلیل ارتباط خانوادگی با خانواده های خود در سایر کشورها(از جمله کشورهای اروپایی)، بیشتر از خروج ارز، موجب ورود ارز به کشور هستند.

این استاد دانشگاه در انتها گفت: مهاجران افغانستانی واقعیت جامعه ما هستند و در سیاستگذاری ها باید نگاه اجتماعی را به جای نگرش امنیتی جایگزین کرد.

مهاجرت یک مساله جهانی است

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جمع بندی نشست مطرح کرد که این نشست و نمایش و نقد فیلم ر ا باید آغاز گفتگو بین بخشهای مختلف شهروندان دانست.

گفتگویی که در آن نباید ناپذیرا بود. به صورت عمدی می گویم بخشهای مختلف شهروندان، زیرا مهاجر شکلی از دیگری شدن و دیگری بودن است که در تهران در حال ژرف شدن است و اشکال مختلفی چون پایین شهر و بالاشهر، با لهجه و بی لهجه دارد. تفاوتی بین مهاجران داخلی و خارجی نیست.

فخاری افزود : به شهروندی بایستی چون یک نگرش نگریست نه مقوله ای مرتبط با مکان و تبار،ملیت،قومیت و میزان درآمد نباید ملاک باشد.

به خشونت علیه زنان مهاجر به صورت ویژه باید توجه شود

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فیلم اکسدوس گفت: در فیلم یک ناگفته هایی هست. چوبی که مأمور بالا می برد یا دستبندی که می زند اشاره به واقعیت رفتار با مهاجران دارد. نحوه دخالت در زندگی خصوصی و سبک زندگی افراد توسط مأموران اداره اتباع که از حجابشان پس از رفتن از ایران یا از تتویشان پرسش می شود، نشان دهنده شیوه مداخله گرانه حاکمیت در زندگی اشخاص است، مداخله ای که هم حاکمیت و هم جامعه باید در آن بازنگری کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: