• ٢٩ آذر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣٢٣٦
نقد عضو شورای شهر درباره نصب الکترو شوک در ادارات دولتی

نقد عضو شورای شهر درباره نصب الکترو شوک در ادارات دولتی

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از  تیترشهر نصب دستگاه الکترو شوک قلبی، مصوبه دولت دوازدهم در شرایطی است که بخش درمان با مشکلات فراوانی مواجه است و بیماران خاص از کمبود دارو و گرانی رنج می برند با این وجود دولت به این نتیجه رسیده تا هزینه گزافی برای نصب و واردات این دستگاه ها از سر بگذراند. امری که عضو شورای شهر تهران و متخصص حوزه بهداشت و سلامت نسبت بدان واکنش نشان داده است.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران  در توئیتی نسبت به مصوبه اخیر دولت واکنش نشان داد. وی در توئیتر خود نوشت:

«هيئت دولت الزام ادارات به نصب دستگاه الكترو شوك قلبی را تصویب کرد. مشخص نیست خريد و نصب تعداد بالای دستگاه الکتروشوک قلبی با این میزان بدهی دولت چه منطقی دارد و کدام کار مطالعاتی این هزینه‌ را توجیه کرده. امیدواریم منافع شخص یا شرکتی این مصوبه را تحمیل نکرده باشد.»

در خصوص این انتقاد، به سراغ این عضو شورا که خود متخصص حوزه سلامت می باشد رفتیم. وی در این مصاحبه بیان کرد: روز یکشنیه در هیات دولت مصوبه ای وجود داشته که نصب الکترو شک در همه دستگاه ها الزامی می شود وقتی وارد جزئیات می شویم مبنای تصمیم غیر شفاف است.

وی افزود: چرا که باید چنین تصمیماتی بر اساس مطالعات صورت گرفته باشد برای مثال باید عنوان شود در سال گذشته و در ادارات ما چند مرگ ناشی از ایست قلبی رخ داده است که اگر دستگاه الکترو شک بود، رخ نمی داد. دیگر آنکه این اولویت چگونه استخراج شده است؟

خدا کرمی ادامه داد: در شرایطی که نظام سلامت مشکل دارد و منابع مالی ما محدود است و با وضعیتی که به دلیل تحریم ها مشکل تامین داروهای ضروری داریم، چگونه و با چه مستنداتی به این نتیجه رسیده ایم که دستگاه الکترو شوک با حجم بالا وارد کنیم تا در همه دستگاه ها و ادارات این ابزار را داشته باشیم. یعنی هر گونه این مصوبه را تجزیه و تحلیل می کنیم سوالات زیادی مطرح می شود که پاسخی در آن پیدا نمی کنیم.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: به نظر می رسد خدایی نکرده ممکن است مسئله دیگری مطرح باشد. بیزنس من ها به گونه ای برخی مسائل را مطرح می کنند که منجر به قانون یا آیین نامه می شود تا برخی منتفع گردند. البته امیدوارم این مسئله نباشد و ضرورتی در این مسئله لحاظ شده باشد که البته باید شفاف سازی شود.

این متخصص حوزه سلامت بیان کرد: همچنین کسانی که این مصوبه را تدوین کرده و در هیات دولت برده اند باید به صورت شفاف بر مبنای آمار و اطلاعات با ما صحبت کنند.
وی در ادامه انتقاد به مصوبه هیات دولت گفت: مسئله بعدی این است که لزوما استقرار و نصب دستگاه های الکتروشوک در ادارات سبب پیشگیری از مرگ به دلیل ایست قلبی نخواهد شد چرا که کار با این دستگاه کار هر کسی نیست و نیاز به کارشناس آموزش دیده دارد که بار مالی بر گردن دولت دارد.

خدا کرمی با تاکید بر مشکلاتی که این روزها در حوزه درمان وجود دارد اذعان کرد: به نظر می رسد در شرایط فعلی کشور اگر هم ایده آل ها را در نظر بگیریم هنوز وقت این گونه اقدامات نیست. البته در فضاهایی مانند ورزشگاه های بزرگ و فضاهایی که ازدحام رو به رو هستیم شاید توجیح داشته باشد اما در ادارات هیچ گونه توجیح ندارد مگر اینکه کسانی که طراح این مصوبه بوده اند شفاف با مردم سخن بگویند و باید بیان شود طبق چه استدلالی این نتیجه گیری انجام شده است

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی فوریت های پزشکی از ملزومات ما در ادارات خواهد بود یا خیر گفت: موافق با راه اندازی مراکزی جهت فوریت های پزشکی در ادارات نیستم چرا که چنین تصمیماتی باید با تحقیق صورت بگیرد.بدین ترتیب که همه مرگ و میر های پنج سال گذشته مورد بررسی قرار بگیرد و بیینیم چند درصد این مرگ ها در ادارات بوده است؟

بیشتر این مرگ ها در خواب و حالت استراحت رخ داده است بدین گونه نیست که در ادارات ما ایست قلبی آنقدر شایع باشد که ناچار شویم در هر مرکزی یک کارشناس به همراه یک دستگاه الکترو شوک قرار بدهیم تا از این نوع مرگ ها جلوگیری شود. تا جایی که پرس و جو و تحقیق کرده ام بحران ایست قلبی در ادارات نداریم.

 اگر پول اضافی و ارز داریم مشکلی نیست تا این دستگاه ها نصب شود اما وقتی که مشکل تحریم، بدهی بیمه ها، ضعف مالی مراکز درمانی و... وجود دارد . وزارت بهداشت به جای اینکه پاسخگوی مطالبات باشد ناگهانی مصوبه نصب دستگاه الکترو شوک قلبی از دولت خارج شود. به نظر می رسد مقداری اولویت ها را در نظر نگرفتند و همچنین از بعد منافع و هزینه به نظر می رسد این مصوبه در شرایط فعلی توجیحی نداشته باشد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: