• ٨ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٢٨٩٨
مشارکتی کاملا مدنی به منظور رفع مشکلات ذی نفعان محلات اطراف دانشگاه تهران در شورا/ عکس

مشارکتی کاملا مدنی به منظور رفع مشکلات ذی نفعان محلات اطراف دانشگاه تهران در شورا/ عکس


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  در جلسه ای که به کوشش کمیته شهرسازی شورای شهر تهران به ریاست زهرا نژادبهرام  در خصوص، بررسی طرح ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران، برگزارشد، علاوه بر متخصصین و کارشناسان شهرسازی(مقامات دولتی و غیردولتی)، کسبه، امام جماعت، فعالین مدنی محلات مربوط به طرح هم حضور داشتند، ضمن اینکه دانشجویانی از دانشگاه تهران که نماینده گروه ها و انجمنهای متفاوت هم بودند، شرکت کردند.

 

مخالفان طرح که به نظر جمعیت بیشتری را تشکیل می دادند، بر این باور بودند که طرح های ملی باید در زمین های دولتی ایجاد شود.

آنها گفتند" اگر طرح، تصویب نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی را ندارد، چرا بر اجرای آن اصرار می کنید و اگر فوریت و پشتوانه کارشناسی داشته، چرا پس از 22 سال، کماکان فرایند تملک آن به تمام نرسیده است؟

از طرفی طبق قانون تعیین تکلیف املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها، املاک واقع در این محدوده ها نهایتا 5 سال میتوانند به صورت فریز شده (تعیین تکلیف نشده) باقی بمانند،اما این املاک محدوده این طرح با گذشت بیش از 2 دهه، از حالت فریز خارج نشده اند."

روند قیمت گذاری به منظور تملک و ساز و کار پرداخت مبلغ که به صورت اوراق مشارکت و در بازه زمانی نسبتا طولانی صورت میگیرد، در کنار مسائل و مشکلاتی که برای ساکنین  محدوده طرح توسعه ایجاد شده و منجر به کاهش جمعیت محله و کاهش کیفیت زیست شده ، از دیگر موارد ذکر شده بود.

مخالفان بر این نکته تاکید کردند که مردم شهر مخالف توسعه نیستند تنها می خواهند که طرح به اراضی دولتی منتقل شود.

از سوی دیگر، این نکته ذکر شد که" تمرکز بر زمینهای اطراف پیرامون طرح و ماهیت طرح ارائه شده توسط مشاور، به نوعی تجاری سازی یا حرکت دانشگاه در مسیر بنگاه داری را در پی خواهد داشت که مخالف با فلسفه و اهداف آموزش عالی است.

آنها گفتند که مجموعه نهادهای ذیربط باید با برپایی جلسات متعدد در حضور نمایندگان کلیه ذی نفعان ، وضعیت مطلوب را تشخیص دهند."

از سویی رسیدگی به حقوق هر دو طرف(دانشگاه و ساکنین)از موارد مطروحه بود.

 

از طرفی،  مسئولان دانشگاه هم به این نکته اشاره کردند که صرفا جهت تملک اراضی باقی مانده نیاز به ۲۰۰میلیون دلار بودجه دارند!

 

مسئولین و مجریان طرح هم گفتند "طرح شهر دانش با علم به این موضوع پیش می رود که هیچ خانه ای را نباید به زور  تحت تملک درآورد؛ از طرفی این طرح نمی تواند خارج از محدوده مرکزی تهران اتفاق بیافتد هرچند که مکان یابی طرح توسعه در محدوده فعلی، رافع حقوق شخصی مالکین نبوده و نخواهد بود."

آنها گفتند، "محدوده ی طرح از سال ۸۴، با اعلام حریم درجه یک و دو توسط سازمان میراث فرهنگی، فریز شد.

آنها تاکید کردند که نصف املاک تملک نشده، خالی از سکنه اند؛ از این نصف، دوسوم، ملک خودشان است و بقیه مستاجرند و در اجرای طرح مساله ی ما با میراث است که وقتی به نتیجه برسیم؛ نگرانیها حل خواهد شد و در این راه تمامی نهادهای دخیل در قضیه باید به توافق برسند.

 

اعضای شورای شهر هم ضمن اعلام موضع در خصوص ضرورت توجه به دغدغه ها و نگاه های مخالف در جریان طرح توسعه ، بر ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریعتر این طرح در قالب جلسات کارشناسی با حضور کلیه ذی نفعان تاکید کردند و تشکیل چنین جلسه ای را فرصتی مغتنم شمردند که با شنیدن سخنان ذی نفعان، مدافع منافع کلانشهر باشیم.

 

جلسه کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران  با دستور کار ذیل برگزار شد؛

 بررسی طرح ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران

دبیرخانه کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران

در این جلسه دیگر اعضای شورای شهر؛ آقایان محمد سالاری، محمدجواد حق شناس و حجت نظری هم حضور داشتند

لینک تصاویر: http://shora.tehran.ir/default.aspx?tabid=1114&ArticleId=12404

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: