• ٤ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٢٨٧٤
سلامت اجتماعی جز با سلامت روان به دست نمی آید/ ضرورت تغییر در ساختار آموزشی برای سلامت روان جامعه/ عکس

سلامت اجتماعی جز با سلامت روان به دست نمی آید/ ضرورت تغییر در ساختار آموزشی برای سلامت روان جامعه/ عکس


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه کمیته اجتماعی شورا با موضوع تشریح برنامه های ارایه شده متناظر با اعتبارات اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مندرج در ردیف های بودجه ای معاونت امور اجتماعی و فرهنگی مختص برنامه های سلامت اجتماعی برگزار شد .

 

ارتقای سواد سلامت و ارتقای سلامت اجتماعی موضوع این جلسه بود.

 

الهام فخاری در پایان این جلسه گفت: سلامت اجتماعی مولفه های مختلفی دارد و نمی توان جدای از سلامت روان آن را تعریف کرد چرا که این اجتماع متشکل از افرادی است که اگر هر کدام از آنها در زمینه سلامت روان دچار اختلال و بیماری باشند بر اجتماع اثر می گذارد.

 

وی ادامه داد:  اگر می خواهیم برای کاهش یا پیشگیری آسیب های اجتماعی باید یک گام قبل تر آن را مورد توجه قرار دهیم یعنی سلامت روان و در این زمینه نظام آموزشی باید ساختار خود را تغییر دهد تا بتوانیم جامعه ای ایمن تر داشته باشیم .متاسفانه نظام  اموزشی ما هنوز به طور فراگیر درگیر بهبود سلامت روان نشده در صورتی که  ما نیازمند تغییر در ساختار نظام اموزشی پایه و دانشگاهی هستیم و اینها باید  سلامت روان را به عنوان یکی از مهمترین مقوله ها مد نظر قرار دهند تا بتوانیم  جامعه ایمن تر است داشته باشیم .  

 

فخاری اظهار داشت: در حال حاضر نتیجه گفت و گو این بود که نمی توان به  سلامت اجتماعی دسترسی پیدا کرد جز با توجه به سلامت روان اگر در جامعه ای مدیران آن از سلامت روان برخوردار نباشند نمی توانند تصمیم گیران خوبی برای شهر باشند و اگر کارمندان آن از سلامت روان برخوردار نباشند نمی توانند خدمات دهندگان خوبی باشند.

 

فخاری همچنین خاطر نشان ساخت: برای برنامه ریزی و ارزیابی و سنجش آن در زمینه سلامت اجتماعی هم باید از هر سه مجموعه  ذیصلاحان، ذینفعان و ذیحقان استفاده شود.

 

وی ادامه داد: اگر می خواهیم برنامه های ما برنامه های مشارکت پذیر باشد پس باید از همه گروه های دخیل در موضوعات سلامت اجتماعی استفاده شود، گروه های مختلف اصناف ، سازمان های مردم نهاد و گروه های فعال مردمی را باید فعال کنیم . حتی در مورد ذیصلاحان لازم است نهاد های دانشگاهی غیر از دانشگاه های هدف (علوم پزشکی ) نظیر دانشکده های متخصص در روانشسناسی و علوم اجتماعی فعال شوند.

 

فخاری اضافه کرد: متعاقب این امر نقدی که بر ساختار نظام آموزشی  در همه شکل های رسمی و غیر رسمی مطرح است این است که فرایند های آموزشی به روز رسانی نشده و اثر بخشی آن به شیوه های نوین سنجیده نمی شود. لذا در این امر باید از گروه های ذیصلاح استفاده شود و نظام آموزشی تعامل محور مد نظر قرار گیرد دیگر زمان آن به سر آمده که یک نفر حرف بزند و باقی گوش کنند.

 

رییس کمیته اجتماعی شورا گفت: نمونه این امر را می توان در اقداماتی از قبیل آموزش گفت و گو محور با تمرکز بر سالمندان و افراد دارای معلولیت در بوستان ها برشمرد که از سوی اداره سلامت اجرا می شود. این یک نمونه بارز گفت و گوی اجتماعی است.

 

وی افزود: اشکال دیگر این است که در سیستم آموزشی مدام یک گروه مورد سنجش قرار می گیرند و ما سراغ یک گروه خاص در زمینه سلامت اجتماعی می رویم در حتالی که باید گروه های جدید تعریف شوند که خود سر خوشه تغییرات اجتماعی گردند.  بعضی از گروه ها بیشتر در معرض خطر هستند و اولویت حوزه سلامت و درگیر شدن در آن مطرح هستند .

 

فخاری اظهار داشت: این آموزش ها باید در اولویت قرار گیرند و حتی محجموعه کارکنان مدیریت شهری و آنان که با واسطه پیمانکاران با مجموعه شهرداری در ارتباط هستند مرود آموزش قرار گیرند از طرفی نسبت هزینه ای برای 67 هزار کارمند با هزینه که برای شهروندان در شهر 8 تا 10 میلیونی باید تحلیل درستی داشته باشد .

لینک تصاویر: http://shora.tehran.ir/default.aspx?tabid=1114&ArticleId=12380

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: