• ٤ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٢٥٨٩
رفع آلودگی هوا اقداماتی از جنس کنترل آفت سفید بالک ها می خواهد/ عکس

رفع آلودگی هوا اقداماتی از جنس کنترل آفت سفید بالک ها می خواهد/ عکس


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نود و دومین جلسه کمیسیون سلامت و محیط زیست با حضور زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون ، آرش میلانی رییس کمیته سلامت ، محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک ، مدیر عامل ستاد معاینه فنی و کارشناسان کمیسیون برگزار شد.

 

 

بررسی لایحه الحاق سه تبصره به ماده 4 مصوبه تعیین عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی شهر تهران، بررسی لایحه تعیین بهای مبنای تعرفه صدور بار برگ در شهر تهران  و گزارش آقای پور سید اقایی در خصوص کنترل الایندگی خودروها  برای نیمه دوم سال جاری و موضوع دوچرخه اشتراکی دستورات این جلسه بود.

 

در این جلسه زهرا صدر اعظم نوری قبل از ارایه گزارش پور سید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص کنترل آلایندگی خودروها گفت: ما هر ساله شاهد برنامه هایی در زمینه کاهش آلودگی هوا هستیم که دیگر تکراری شده اند و بعضا اثرات سو بر زندگی مردم می گذراند.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که ما در سال گذشته در جهت کنترل آفت سفید بالک ها اقدامات 8 گانه را مستمرا مد نظر قرار دادیم و با اینکه گرمای امسال بیشتر از سال گذشته بود و می دانید که گرما یکی از شرایط رشد و نمو این آفت است اما شاهد بودیم که این آفت به طور کامل کنترل شد لذا ما برای آلو دگی هوا نیز از جنس این اقدامات نیاز داریم اقداماتی که قابل لمس باشند.

 

در ادامه جلسه محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تشریح برنامه های این معاونت در حوزه کاهش آلایندگی خودروها پرداخت و گفت: به طور مشخص معاینه فنی خودروها به عنوان یکی از برنامه های عملی در این زمینه مد نظر قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: برنامه ما این است که معاینه فنی به صورت سراسری در کل سطح شهر و به صورت 24 ساعته به اجرا گذاشته شود و برای این امر تمامی دوربین های هوشمند را تجهیز کردیم به طوریکه حتی دوربین های ثبت تخلف سرعت غیر مجاز و عبور از چراغ قرمز نیز خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی می کنند.

 

وی افزود: تا سه ماه آینده ورودی های تهران را هم به این مهم تجهیز خواهیم کرد. خودروهای شهرستانی هم بدانند در ورودی تهران معاینه فنی کنترل می شود .

 

پور سید آقایی اظهار داشت:  در حال حاضر تعداد خودروهای ورودی به محدوده طرح که فاقد معاینه فنی باشند کمتر از 500 خودرو می باشند یعنی عملا خودریی فاقد معاینه فنی نداریم که بخواهد به محدوده طرح بیاید.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ترهان گفت: از اول آبان اعمال معاینه فنی برای خودروها به صورت   24 ساعته و 7 روز هفته در سراسر شهر اجرا می شود. در حال حاضر در روزهای تعطیل و نیز بعد از پایان ساعت طرح ترافیک معاینه فنی کنترل نمی شود اما از اول آبان ماه این مهم اعمال گردیده و روزی 50 هزار تومان جریمه نیز برای متخلفین اعمال خواهد شد.

 

معاون شهردار تهران گفت: کار بسیار جدی تر این است که جلوی خودروهای سنگین نیز گرفته شود که برای این مهم ما خودروهای سنگین را به سه دسته تقسیم کردیم ؛

 

دسته نخست اتوبوس های شرکت واحد که البته از روز یکشنبه مقرر شد هیچ اتوبوسی بدون معاینه فنی تردد نکند و حتی ما اکیپ هایی هم مستقر کردیم که در تمام معابر اتوبوس ها را کنترل کنند و اتوبوس های دودزا را شناسایی کنند.

 

دسته دوم اتوبوس های فرسوده سرویس ادارات هستند که فرسوده ترین اتوبوس های کشور هستند. اگر معاینه فنی نگیرند از تردد باز می مانند.

 

دسته سوم کامیون ها هستند که باید معاینه فنی بگیرند که برای این کار معاینه را پیش شرط ثبت در بارانه کردیم. بدین صورت که رانندگان کامیون ها ابتدا باید معاینه فنی اخذ کنند و سپس بارانه ثبت کنند.

 

پور سید آقایی افزود: نکته حایز اهمیت این است که در مورد  کامیون ها به شدت حمایت پلیس را می خواهیم و اگر این سه دسته خودروهای سنگین بر اساس این برنامه ملزم به معاینه فنی شوند امسال وضعیتی بهتر از سال قبل خواهیم داشت. هر چند بخشی از این مهم بر می گردد به طول بازه اینورژن.

 

وی افزود: تا همین چند سال گذشته سابقه نداشته تردد کامیون ها به خاطر اینورژن ممنوع شود این فرهنگ را ما از سال گذشته باب کردیم که بخش اعظمی از الودگی ها برای کامیون های شب است و اگر می بیند رییس جمهور در سخنرانی خود می گوید کامیون ها  در الودگی اثر گذار است به واسطه همین اقدام است.

 

معاون شهردار تهران گفت: خودروهای سنگین بالغ بر 50 درصد آلایندگی ها را ایجاد می کنند لذا الزام معاینه فنی برای آنان امری اثر گذار خواهد بود.

 

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری گفت: باید در چند مرحله این برنامه ها را ببینیم به نظر می رسد همین اقدامات اگر اینها را کنترل کرد می توان آلودگی هوا را کاهش داد .

 

وی افزود: باید به صورت جدی در حوزه خدمات شهری وارد شویم و پیمانکارانی که با شهرداری طرف قرار داد هستند کنترل شوند اینها بر همین اساس گرید بندی می شوند.

 

در ادامه این جلسه همچنین لایحه تعیین بهای مبنای تعرفه صدور بار برگ در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

 

محسن پور سید آقایی در این زمینه گفت: هر کالایی در سطح شهر جابجا می شود باید کنترل گردد که این امر  فواید بسیار زیاد در شهر ها دارد.

 

وی ادامه داد: امروز بارنامه ها بخش بزرگی از منابع درامدی سازمان راهداری از همین بارنامه ها است و این بار برگ ها می تواند منبع بزرگ درامدی برای شهر ها در آینده باشد.

 

وی افزود: امروز که این مهم به عنوان یک منبع درآمدی برای سازمان راهداری مطرح است فرار بارنامه به زیر 5 درصد رسیده در حالی که تا قبل از آن فرار بارنامه بالغ بر 25 درصد بود.

 

پور سید آقایی گفت: درآمد های حاصل از این مهم صرف توسعه حمل و نقل پاک خواهد شد و این بار برگ ها در کمتر از 20 ثانیه صادر می شود.

 

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری گفت: این بار برگ ها می تواند سبب جلوگیری از سرقت شود و اقدامی مناسب خواهد بود.

 

در نهایت صدور این بار برگ ها با تعرفه معین از سوی کمیسیون سلامت تصویب شد .  

لینک تصاویر: http://shora.tehran.ir/default.aspx?tabid=1114&ArticleId=12343

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: