• ٧ مرداد ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٠٨١٦
در مسئله حفاظت از باغات توصیه‌پذیر نیستم/ ناایمنی برخی از ساختمان‌های نوساز پایتخت

در مسئله حفاظت از باغات توصیه‌پذیر نیستم/ ناایمنی برخی از ساختمان‌های نوساز پایتخت


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا صدراعظم نوری،  رییس کمیسیون سلامت محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران باحضور در برنامه رادیویی ذربین درباره ماهیت کارهای این کمیسیون گفت: همان طور که مستحضر هستید، شورای اسلامی شهر تهران شش کمیسیون دارد که یکی از آنها کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری است. این کمیسیون دارای 4 کمیته است، کمیته ایمنی و مدیریت بحران، محیط زیست، سلامت و کمیته صیانت و حفاظت از فضای سبز و باغات. با توجه به مأموریتی که شورای شهر تهران که نقش سیاست گذاری در حیطه مدیریت شهری را دارد، بر حسن اجرای برنامه‌ها و عمل کرد مدیریت شهری نظارت می‌کند.

کمیسیون‌های شورا و کمیته‌های آن هم همین نقش را ایفا می‌کنند و تلاش می‌کنند که در حیطه مأموریتی خود نسبت به مسائل و موضوعاتی که در شهرداری و شهر تهران می‌گذرد نظارت داشته باشند، بررسی کنند و کیفیت کار‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهند که شرایط مناسب‌تر و کیفیت بهتری برای زندگی شهروندان فراهم شود.

نوری در توضیح کارکرد اصلی کمیسیون اظهار کرد: جنس،کارکرد و کار شورای شهر مشابه کار مجلس است با این تفاوت که مجلس در سطح ملی عمل می‌کند و شورا‌ها در سطح محلی و شهری. بنابراین کار شورا خیلی تداخلی با کار سایر دستگاه‌ها ندارد، چون شورای شهر مبادرت می‌کند به تصویب لوایح، طرح‌ها، برنامه‌ها و پیشنهاد‌هایی که از سوی شهرداری یا سایر دستگاه‌ها مطرح می‌شود و یا طرح‌هایی که خود پیشنهاد می‌دهد را تصویب قرار می‌کند. لذا تداخل چندانی ندارد. شورای شهر با دستگاه‌های مختلف شهری تعامل دارد.

 

به عنوان مثال ما در هر شهری تشکیلات آبفا را داریم که به صورت منطقه‌ای عمل می‌کند و شورای شهر تعامل بسیار خوبی با این سازمان دارد و هم برای این که بودجه آن را در یک مواد تصویب کند چرا که طبق قانون بعضی ردیف‌ها در اختیار شورای شهر است .مسئله فاضلاب تهران و کیفیت آب تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد. مسائل این چنینی با پیشنهاد آبفا یا کمیسیون در شورا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در یک تعامل فی مابین موضوع در صحن علنی مطرح می‌شود و بعد از چکش کاری توسط نمایندگان به تصویب می‌رسد و پس از تأیید از سوی فرمانداری لازم الاجرا خواهد بود.

 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر تقابل بعضی لوایح و قوانین مصوب شورا با سایردستگاه‌ها نیز گفت:در کشور همیشه قوانین بالا دستی ارجح هستند و مبنای اجرا قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هر ماده‌ای که با قانون اساسی مغایرت داشته باشد، حتما قانون اساسی اصل و مبنا قرار می‌گیرد. برنامه توسعه 5 سال دولت بر سایر موضوعات ارجح است. تمام مصوبات مجلس و دولت، چه به صورت طرح باشد و چه لایحه حتما در اولویت قرار می‌گیرند. بنابراین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و به طور کلی شورا‌ها نباید با قوانین بالا دستی مغایر باشند بلکه باید در یک راستا قرار گیرند. به ویژه زمانی که به صورت طرح پیشنهاد می‌شوند، باید بررسی شوند که مغایرتی با قوانین بالا دستی نداشته باشند و اگر احیانا مغایرتی داشته باشند که مورد توجه قرار نگرفته است، مرجعی وجود دارد به نام فرمانداری که آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت وجود مغایرت اعلام می‌شود. اگر اصرار روی آن باشد، به شورای رسیدگی و هیئت حل اختلاف می‌رود و در آنجا هم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. لذا ما در شورای شهر مصوباتی نداریم که با قوانین بالا دست مغایر باشد.

 

عضو شورای شهر تهران درباره اجرایی نشدن برخی قوانین مثل ممنوعیت ساخت برج در تهران گفت: در این موارد قانون یا مصوبه مشکل ندارد، در نحوه اجرا مشکل وجود دارد و نظارت بر حسن اجرا به اندازه کافی نبوده است. به عنوان مثال در سال 82 شورای شهر دوم مصوبه‌ای تصویب کرد که به نام برج_باغ‌ها، معروف شده است. در این مصوبه هدف این است که باغ‌های شهر تهران حذف شوند و البته یک ارزش افزوده‌ای هم برای مالکان آنها ایجاد کند که ماندگاری باغ‌ها کمک کند. این مصوبه در سال 83 ابلاغ می‌شود. طبق این مصوبه هر ملکی که باغ تشخیص داده شود فقط 30 درصد آن قابل ساخت و ساز است. اگر برجی در این ملک‌ها ساخته می‌شود باید در ارتفاعی شبیه به هم جوار باشد به علاوه چند طبقه تشویقی. در مورد پارکینگ هم می‌بایست حدود دو سه طبقه زیر زمین به همان میزان 30 درصد مورد استفاده قرار بگیرد. متأسفانه به مرور زمان در اثر عدم نظارت کافی یا تغییر رویکرد نسبت به باغ‌ها و فضای سبز.به جای این که  یک نگاه ارزشی نسبت باغ‌ها وجود داشته باشد و آن‌ها را به عنوان یک سرمایه طبیعی و یک ارزش اکولوژیک در نظر گرفته شود، نگاه اقتصادی و مادی نسبت به باغ‌ها شکل گرفت و به وسیله‌ای تبدیل شده‌اند که ارزش افزوده میلیاردی ایجاد می‌کند.

 

بنابراین به مرور در نحوه اجرای این مصوبه انحراف ایجاد شد و به جای اینکه فقط 30 درصد از سطح اشغال ساخته شود، می‌بینیم که تا 50 درصد ساخته شده و به جای این که 9 طبقه باشد بعضاً تا 5 طبقه هم ساخته می‌شود و گاهی اوقات 100 درصد زیر زمین را برای پارکینگ مورد استفاده قرار داده‌اند.

 

او در واکنش به این اظهار نظر که این دیگر انحراف از قانون نیست، تغییر قانون است. رویکرد چه کسی در این زمینه تغییر کرده است، تاکید کرد: رویکرد مدیریت شهری تغییر کرده است. از سال 83 که این مصوبه ابلاغ شده است تا سال 96 می‌بینیم که نگاه به باغ‌ها یک نگاه ارزشی نیست و کاملا اقتصادی است. از سال 92 تا 95 حدود 109 هکتار از باغ‌های شهر تهران به مجتمع مسکونی تبدیل شده است، 235 پروانه برج_باغ صادر شده که از این تعداد هیچ باغی به جا نمانده است. تخریب سرمایه به سرعت انجام می‌گیرد اما ده‌ها سال طول می‌کشد که این سرمایه‌باز‌سازی و احیا شود و قطعا مثل اول هم نخواهد شد.

 

اقدامی که شورای شهر پنجم انجام داد این بود که در ابتدای کار طرحی را پیشنهاد داد که لغو مصوبه برج_باغ بود. یعنی مصوبه‌ای که سال 83 ابلاغ شد به دلیل عدم نظارت کافی منجر به نابودی شد. شورا مصوب کرد که مصوبه برج باغ لغو شود و شهرداری پیشنهاد جایگزینی ارائه دهد که بر اساس آن نسبت به باغ‌ها و فضای سبز تهران اقدام شود. از زمان ابلاغ این مصوبه که اوایل سال 97 بود، دیگر پرونده برج_باغ را تشکیل ندادیم  که کسی پروانه ساخت بگیرد و از شرایط مصوبه برج_باغ استفاده کند.

 

رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا اصلاً باغی هم در تهران مانده است، گفت:هنوز باغ داریم، اما بخش زیادی از آنها از بین رفته‌اند. ما باغ‌ها و عراضی مشجر شهر تهران را مورد شناسایی قرار دادیم. حدود 6 هزار عراضی مشجر در تهران شناسایی شدند، البته همه باغ نیستند ولی به هر حال سبز و  مشجر‌اند. از این 6 هزار پلاک حدود 3هزار و 426 پلاک کاملا شناسایی شده است و شناسنامه

درختان آنها درآمده است. به طور مثال این پلاک چند متر است، طول و عرض باغ چه قدر است، چند اصل درخت دارد، چند گونه دارد و... تمام این‌ها مشخص شده است. موارد باقی مانده هم که حدود 2هزار و 200 قطعه است که در صدد شناسایی هستیم. وقتی شناسنامه این باغ‌ها تکمیل شود، به تصویب شورای شهر رسیده، به شهرداری ابلاغ می‌شود و بر اساس آن باید در لایه‌های (g i s) بنشیند و مبنای صدور پروانه قرار بگیرد. به این معنا که هر مالک یا ذی نفعی وقتی برای دریافت پروانه ساختمان راجعه می‌کند، اگر ملکش جزء املاکی باشد که در طرح تفصیلی سبز نشان داده می‌شود و باغ یا مشجر است، طبیعتا نمی‌تواند بار گذاری زیادی داشته باشد و نحوه کار به گونه‌ای خواهد بود که ساخت و ساز در این ملک انجام نخواهد شد.

 

نوری در پاسخ به این پرسش که آیا قانون جدید عطف به ما سبق می‌شود، نیز گفت: ما در قالب کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری، یکی از اقداماتی که به طور جدی دنبال می‌کنیم بحث صیانت و حفاظت از باغات است و کمیسیونی به نام کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش از باغات و فضای سبز که شورا عضو این کمیسیون است، داریم. در قالب این کمیسیون موضوعات به طور جدی دنبال می‌شود و ما قویا روی این مسئله کار می‌کنیم و جلسات به طور مستمر برگزار می‌شود. تمام موارد را رصد می‌کنیم. مطلقا سفارشی را نمی‌پذیریم و خود بنده به دلیل روحیه محیط زیستی که دارم به هیچ عنوان توصیه و سفارشی را نمی‌پذیرم. باغات و فضای سبز سرمایه‌های این شهر هستند و سرمایه‌های یک شهر متعلق به تمام نسل‌های آن شهر است. آنچه امروز به دست ما رسیده میراث گذشتگان است و ما هم موظفیم که برای آیندگان حفظ کنیم و حق نداریم که آنها را نابود کنیم.

او همچنین درباره فعالیت‌های کمیته ایمنی و مدیریت بحران نیز اظهار کرد: یکی از کمیته‌های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، کمیته ایمنی و مدیریت بحران است. این کمیته طبیعتا به مسئله ایمنی در سطح شهر تهران می‌پردازد. در واقع ایمنی مربوط به ساختمان‌ها، معابر و فضای عمومی است. امروزه ما در شهر بزرگ تهران شاهد این هستیم که خیلی از ساختمان‌ها به دلیل فرسودگی نا ایمن هستند و بعضی از ساختمان‌ها علی‌رغم این که فرسوده نیستند و نو ساز هستند، درحین ساخت ضوابط و استاندارد‌های ایمنی را رعایت نکرده‌اند و نا ایمن هستند. از جمله کار‌هایی که صورت گرفته، توسط سازمان آتش‌نشانی، زیر مجموعه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری این است واحد‌هایی که ایمنی لازم ندارند شناسایی می‌شوند و به آنها اخطار داده می‌شود. در خصوص واحد‌های مسکونی امکان ورود وجود ندارد و طبق قانون نمی‌توانیم ورود کنیم. اما در مورد واحد‌های تجاری و اداری و واحد‌هایی که فعالیت آموزشی یا درمانی می‌کنند، آتش‌نشانی می‌تواند ورود کند و بر اساس شاخص‌هایی که دارد ایمنی آنها را مورد ارزیابی قرار دهد. اگر واحدی نا ایمن باشد، اخطار می‌دهد و به موجب این اخطار مالکین موظف هستند که برای ایمن‌سازی ساختمان اقدام کنند. در صورت عدم اقدام، با هماهنگی‌هایی که با مراجع قضایی انجام گرفته است، واحد مورد نظر پلمپ می‌شود. در صورت همکاری هم دستور‌العمل لازم به آنها داده می‌شود که برای ایمن‌سازی اقدام کنند.

 

در این خصوص شاهد هستیم که بعضی از ساختمان‌های مسکونی به خصوص در بعضی از مناطق مثل منطقه 22 علی‌رغم این که نو ساز هستند، پایان کار ندارند و چون پایان کار اخذ نکرده‌اند سازمان آتش‌نشانی نتوانسته است ورود کند و آنها را مورد ارزیابی قرار دهد. در مرحله‌ای که قرار است پایان کار گرفته شود و بر اساس آن سند تفکیکی بزند، آتش‌نشانی وارد می‌شود و ساختمان را ارزیابی می‌کند و تأییدیه آتش‌نشانی را می‌دهد. متأسفانه این مسئله‌ای است که وجود دارد و تا زمانی که مالکین و یا ساکنان به دنبال اخذ سند نباشند خطری را به خودشان تحمیل می‌کنند. ساختمان پارمیس که چند روزپیش آتش گرفت دو سال است که ساخته شده، 240 واحد دارد، تعدادی در آن ساکن شدند اما متأسفانه به این دلیل که ایمنی لازم را رعایت نکرده است، در رایزر‌های آن اتصالات برق رخ داده و آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: