• ١٠ ارديبهشت ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٠٢٩٨
قانون گذار سازوکار اداره شهر را برای شوراها ندیده است

قانون گذار سازوکار اداره شهر را برای شوراها ندیده است

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در رادیو گفت‌وگو  به مناسبت سالروز شوراها گفت: شوراها در قد و قواره خودشان برای ایفای نقش و مسوولیت نیستند و این اشکال بنظر من به قانون‌گذار برمی‌گردد که نوع نگاهش به شورا واقع‌بینانه نیست.

 

رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: شورا باید نقش نظارتی خود را نسبت به شهر و شهرداری تهران ایفا کند اما سازو‌کاری که برای اداره شهری با ۸میلیون ۵۰۰هزار نفر جمعیت ثابت و ۱۲هزار نفر جمعیت شناور در نظر گرفته شده همان سازو‌کاری است که برای اداره شهری با ۵۰۰هزار نفر در نظر گرفته شده است.

 

وی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: یک شهر بزرگ ۲۰میلیونی را با ۲۱یا ۳۱نفر نمی‌شود اداره کرد،در دنیا چنین چیزی نُرم نيست.نمي‌شود با یک نسخه برای همه درد را درمان و مشکل را حل کرد و لذا جا دارد که قانون شوراها بازنگری جدی شود .

 

نوری معتقد است نگاه دوستان ما باید در مجلس شورای اسلامی و  شورای نگهبان،نگاه وسیعی باشد تا هربار که این قانون به مجلس یا شورای نگهبان می‌رود از سرو ته آن زده نشود.

وی افزود: تفاوت وجود دارد میان زمانی که خواستگاه فرد برای ورود به منصبی، ورود به منصبی دیگر است با زمانی که خواستگاه برای ورود به منصب همان منصب است.مردم با رای خودشان توانمندی یک مدیر را نشان می‌دهند.

 

نوری در ادامه سخانش اظهار داشت: در کلان شهرهای دنیا مثل نیویورک شاهد این هستیم که شهردار به‌خاطر توانمندی‌هایی که دارد کاندید ریاست جمهوری می‌شود و رای آورده و موفق می‌شود.  این موضوع خیلی فرق دارد با زمانی که فرد از زمانی که می‌آید انگیزه و هدفش از جایگاه سکوی پرتاب به جایگاه بالاتری باشد

 

وی که در رادیو گفت و گو با مناسبت سالروز وشوراها سخن می گفت افزود:  از آقای پیرهادی می‌پرسم که در طی چهارده‌سالی که دوستان اصولگرا در شهرداری مسوولیت داشتند مسئله پسماند را چه کردند؟با وجود بودجه سرشاری که داشتند.بودجه پسماند سال ۹۶، ۱۸هزار میلیارد تومان بود. هر شهروند تهرانی روزانه یک کیلو زباله تولید می‌کند که مجموع آن ۸تا ۹هزار تن است. آیا منابعی که در اختیار شورای شهر تهران بوده جوابگوی پروسه  تولید،جمع‌آوری،حمل،امحا،ریسایکل،بازیافت و همه اینها نبوده است؟!

 

زهرا صدر اعظم نوری افزود: ما شاهد بودیم که در طی یک روز تمام خیابان‌های تهران آسفالت شد،حتی در نقاطی که نیازی هم نبود، چرا؟چون آسفالت به چشم می‌آید و قابل رویت است؟اما صرف منابع در نقاطی که لازم بود صورت نگرفت.

 

وی خاطر نشان ساخت: با نگاه محیط‌زیستی به شهر تهران پرداخته نشده است،آقای پیرهادی اقدامات شما در زمینه محیط‌زیست قابل دفاع است؟۸ماه زمانی زیادی برای محک زدن عملکرد نیست،۸ماه تازه شروع اقدامات فرد برای تبیین شرایط است.

 

نوری با اعتقاد به اینکه اقدامات شورای شهر پنجم و شهرداری قابل دفاع است در ادامه افزود: اما خب بله در حال تهران یک کارگاه ساختمانی نیست که هر نقطه آن یک عملیات عمرانی صورت بگیرد.

 

رییس کمیسیون سلامت شورا گفت: اما در عین حال شفاف‌سازی مسئله بسیار مهم‌تری بود که در دوره گذشته از آن غافل بودند،مگر همیشه باید پل و برج بسازیم تا بگوییم کاری کردیم؟! شما در حوزه محیط‌زیست چه کرده‌اید؟ ۱۰۹هکتار باغات تهران تبدیل به مجتمع‌های تجاری و اداری شد و بعضی نقاط قفل ترافیکی ما ناشی از همین بارگذاری‌ها است.

 

تناسبی بین اختیارات و و‌‌ظایف شوراها وجود ندارد

وی در ادامه سخنان خود یاداور شد: ما باید برای اداره امور دو سطح ملی و محلی راردر نظر بگیریم . بخشی از وظایف در سطح کلان و ملی و  بخشی از امور به دست حکومت‌های محلی انجام می‌شود که مستقیم در ارتباط با مردم هستند  و با مشارکت آن‌ها مسايل و مشكلات را حل می‌کنند .

 

رییس کمیسیون سلامت شورا در ادامه سخنان خود گفت: معمولا براي اداره امور در سطح تئوریک قائل به تفکیک هستیم اما در سطح اجرا و عمل آن‌طور که باید تفکیک نمی‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه ما یک پارلمان ملی داریم که توقع داریم در سطح کلان و‌ملی  قانون وضع کنند و نظارت داشته باشد افزود: انتظار هم این است که پارلمان ملي در سطح ملی فکر کند و نگاه ملی داشته باشد .  شورای شهر تهران با تاخیر ۲۰ساله راه‌اندازی شد اما در سطح گسترده (از کوچکترین روستا تا ابرشهرها) قرار شد فعاليت كند.

 

نوری با تاکید بر اینکه برای پارلمان محلی چون با مردم و مشکلاتشان در ارتباط است ساختار،سازو‌کار و جایگاهی  مناسب در نظر گرفته شود افزود: بین وظایف و اختیاراتی که در نظر گرفته شده تناسبی وجود ندارد .

 

وی با تاکید بر اینکه شورا باید به مردم پاسخگو باشد اما سازوکار لازم برای آن در نظر گرفته نشده است مثالی زد و گفت:  اگر در شهر تهران با بحرانی مواجه شویم باید سازوکاری مهیا کنیم که با آن مقابله کنیم. در صورت بروز زلزله باید تا ۷۲ساعت آب شرب شهروندان تامين شود و براي اين منظور بايد ۳۷۴محل براي ايجاد مخزن آب اضطراری آب شرب در سطح شهر تهران در نظر گرفته شود

 

رییس کمیسیون سلامت شورا در ادامه گفت و گوی رادیویی خود افزود: اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا با وجود اینکه شهرداری تهران در سازمان آبفا سهام دارند تا چه حد قدرت و امکان اینکار را دارد بنابر اين تناسبی بین اختیارات و و‌‌ظایف شورا وجود ندارد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: