• يکشنبه ١٩ ارديبهشت ١٤٠٠-١٥:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٥٩
در جریان ارائه گزارش تحقیق و تفحص از شرکت رسا تجارت مطرح شد:

الزام شهرداری به مطالبه خسارت وارده ناشی از قرار داد با شرکت رسا تجارت/ میرلوحی: آشفتگی حقوقی عظیمی در قرار داد با شرکت رسا تجارت موج می زند

پس از تصویب گزارش تحـقيـق و تفـحص از عمـلكرد قــراردادهــاي شهرداری با شركت رسا تجارت و واگذاري املاك موسوم به طرح 3 شهيد در صحن شورا، شهرداری ملزم به مطالبه خسارت وارده و ارائه گزارش آن به شورا شد.

به گزارش معاونت ارتباط و امور بین‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و نود و دومین جلسه علنی شورا گزارش تحـقيـق و تفـحص پــيرامـون مبــاني حـقـوقي و گــزارش عمـلكرد قــراردادهــايی با شركت رسا تجارت و واگذاري املاك موسوم به طرح 3 شهيد توسط سید محمود میرلوحی ارائه شد و اعضا پرسش‎هایی را در این زمینه مطرح کردند.  

میرلوحی در ابتدا  محورهای این گزارش را بر بررسی «مبانی حقوقی» و «گزارش عملکرد» قراردادهای فوق الاشعار و ملحقات و ضمایم با تأکید بر موارد 7 گانه ذکر کرد که بر اساس آن در بند 1: توافق نامه ها و قراردادهای شهرداری تهران با طرف های دیگر که سقف ریالی آنها بیش از پنج هزار میلیارد ریال بوده و طی سالهای 1390 به بعد منعقد شده ، بررسی شده است.

در بند 2:  میزان انطباق این قراردادها با برنامه دوم شهرداری تهران و بودجه های مصوب سالانه شهرداری تهران بررسی شده است.

در بند 3 نیز اختیارات قانونی و وظایف شهردار و شهرداری تهران در عقد قراردادها و تفاهم نامه ها و نیز در بند دیگری قراردادهای منعقده فیمابین شهرداری و شرکت رسا تجارت و میزان انطباق این تفاهم نامه ها و قراردادها با اختیارات قانونی شهردار وقت و مدیران طرف های قرارداد بررسی شده است. همچنین در بند 5: عملکرد این قراردادها با منع مداخله کارکنان دولت و تعارض منافع تطبیق داده شده است.

در بند 6 نیز بررسی مبانی حقوقی همکاری و گزارش عملکرد شرکت رسا تجارت و میزان هولوگرام صادره و برآورد خسارات ناشی از این قرارداد به شهرداری از حیث انحراف در اجرای مفاد قراردادها و آثار اقتصادی و مالی مترتب بررسی شده است. و در نهایت عملکرد کمیته راست آزمایی در موضوع هولوگرام ها و میزان هولوگرام های تأیید شده و ابطال شده توسط این کمیته در طول دو سال گذشته بررسی شده است.

وی سپس به تشریح گزارش خود پرداخت و گفت: محدودیت‎های فراوانی برای اجرای این تحقیق و تفحص داشتیم که شامل دو توافقنامه فاینانس یک و دو میشد. این دو توافق نامه محرمانه بودند و تا مدتها در دسترسی به آن با محدودیت مواجه بود و مشخص نبود که چه کسانی، به چه شکل آن را امضا کردند.حتی از مدیران وقت دعوت کردیم اما به بهانه های مختلف استنکاف کردند.

او در خصوص دامنه این تحقیق و تفحص نیز گفت: دو قرار داد دو هزار میلیارد تومانی و  بیست هزار میلیارد تومانی مورد بررسی قرار گرفته است.

میر لوحی ادامه داد: قرارداد اول در 11/8/88 دو هزار میلیارد تومان بوده و قرار بود که پنج ساله باشد. سپس الحاقیه‎ای به این توافق اضافه شد و ۲۰۰۰ میلیارد به ۲۶۰۰ میلیارد تومان تبدیل شد.

قرارداد بعدی در ۳/۳/۹۳ بین شهرداری تهران و سپاه پاسداران منعقد شد که قرار بود شهرداری ده هزار میلیارد آن را نقدی و باقیه را بصورت ملک به سپاه بدهد. زمان آن چهار ساله بود و دو الحاقیه در یک روز شامل سه هزار و دو هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است.

در کنار آن نیز تعدادی قرارداد های کارگزاری امضا شده است که یکی در 26/11/93 و دیگری در 25/12/95  میان سازمان املاک و موسسه اعتباری ثامن با موضوع تملک املاک واقع در طرح‎ها و تصویه مطالبات طلبکاران منعقد شد. بدین ترتیب وظایف اساسنامه‎ای سازمان املاک به این کارگزاران سپرده شده است.

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در همین راستا تشریح کرد: موضوع آنها تملک املاک واقع در طرح ها و برنامه های شهرداری بنام شهرداری، تسویه مطالبات طلبکاران شهرداری، واگذاری املاک به تعاونی توسط سازمان بر مبنای کارکرد و کارسازی بودجه غیرنقدی بر روی پلاکهای معرفی شده تعاونی و کارسازی طلب تعاونی از شهرداری به صورت غیرنقدی است. موضوع این قراردادها، کارگزاری بوده و اصولاً از قراردادهای تأمین مالی یا فاینانس 1 و 2 مستقل و مجزا هستند.

میرلوحی در خصوص قراردادهای واگذاری سه شهید نیز تشریح کرد: واگذاری املاک شهرداری تهران طی سالهای 1391 تا نیمه 1396در قالب طرح موسوم به سه شهید نیز در قالب 34 فقره قرارداد فیمابین سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و شرکت بهساز بناگستر وابسته به سپاه پاسداران طی سالهای 1391 الی 1396 صورت گرفته است و ارتباطی به قراردادهای فاینانس 1 و 2 و یا قراردادهای کارگزاری ندارد. طی مجموع قراردادهای مذکور جمعاً 2036 میلیارد ریال ملک واگذار شده است که مبلغ اسمی آنها کمتر از سقف پنج هزار میلیارد ریال است و لیکن ارزش واقعی واگذاریها در این قالب بیش از پنج هزارمیلیارد ریال بوده و می تواند در شمول تحقیق و تفحص باشد.

بدین ترتیب 34 فقره املاک شهرداری نیز واگذار شده است.

او سپس به یافته‎های تحقیق تفحص پرداخت و چنین توضیح داد: گرچه در تعبیر حقوقی "قرارداد" به توافق چند اراده در ایجاد یک اثر حقوقی اطلاق می شود" و از این جهت موافقت نامه های موسوم به فاینانس 1و2 را با توجه به آثار حقوقی مترتب بر آنها بایستی «قرارداد» تلقی کرد. اما آنچه در خصوص قراردادهای فوق الذکر آشکار است استفاده از مفهوم "موافقت نامه" به جای "قرارداد" است. ظاهراً این جابجایی مفهومی عامدانه و با این تصور که موافقتنامه¬های منعقده توسط شهرداری تهران نیازی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران ندارند، صورت گرفته است.

 

در صورتجلسات هئیت مدیره املاک توافق‌نامه فاینانس دو از هر مصوبه شورا اجرایی تر بود  

توافق نامه روی سربرگ کارگذار به جای دو یا سه امضا، با امضای یک طرفه بیش از 12000 میلیارد تومان املاک شهرداری را واگذار کردهاند و این قرارداد سه ضلع کارفرما(شهرداری) و پیمانکار (قرارگاه خاتم) و فایننسر (سپاه پاسداران) دارد اما ضلع چهارم یعنی موسسه انصار در مراحل بعدی اضافه شده است.

او در همین راستا تشریح کرد: بر اساس توافقنامه مورخ 30/7/1388 قرارداد واجد سه طرف شامل شهرداری تهران، قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد تعاون سپاه است، اما در موافقتنامه تأمین منابع مالی پروژه های شهرداری تهران مورخ 17/8/1388 قرارداد شامل چهار طرف مشتمل بر شهرداری تهران، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بنیاد تعاون سپاه و موسسه مالی و اعتباری انصار میباشد.

مقدمه موافقتنامه موسوم به فاینانس 2 نیز صراحت دارد که "موافقت نامه زیر بین شهرداری تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شرح زیر منعقد می گردد"؛ اما در ماده 1 بعد از معرفی شهرداری تهران به عنوان طرف اول، طرف دوم قرارداد  بنیاد تعاون سپاه معرفی  شده است.

میرلوحی در ادامه تشریح گزارش تحقیق و تفحص گفت: همچنین در ماده 1 از توافقنامه موسوم به فاینانس 2 در مقام معرفی طرفین قرارداد طرف اول شهرداری تهران به نمایندگی آقای دکتر عیسی شریفی و آقای دکتر سید دادوش هاشمی به عنوان کارفرما و طرف دوم بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نمایندگی سرتیپ پاسدار جمال الدین آبرومند و مهندس سید پرویز فتاح ذکر شده است؛ اما توافقنامه به امضای محمد باقر قالیباف شهردار تهران و سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه رسیده است.

او با بیان اینکه قراردادهای موسوم به فاینانس 1و 2 با توجیه "استفاده از ظرفیت های عظیم اجرایی و مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهت بهبود و توسعه شهر تهران " و تحت عنوان جذاب "تأمین مالی پروژه های عمرانی شهرداری تهران" بین شهرداری تهران و بنیاد تعاون سپاه منعقد شده است تاکید کرد:  در نتیجه انعقاد این قراردادها با ترک تشریفات مناقصه اجرای پروژه های عمرانی شهرداری تهران به صورت انحصاری به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه واگذار شده است. به عبارت روشن تر در  فرایندی مخفی و محرمانه به بهانه تأمین مالی بخش خصوصی و اجرای پروژه های عمرانی شهرداری تهران ازگردونه رقابت خارج شده و اجرای این پروژه ها بصورت انحصاری و با قیمتی بالاتر از قیمت های حاصل از برگزاری مناقصه به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه واگذار شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه داعیه و پیشنهاد تأمین مالی پروژه های عمرانی شهرداری  تهران توسط بنیاد تعاون سپاه صرفاً منجر به انعقاد قرارداد شده و پس از انعقاد توافق نامه های مذکور در مرحله اجرا بنیاد تعاون سپاه از تأمین منابع مالی لازم برای اجرای پروژه های عمرانی شهرداری تهران (یعنی توجیه اصلی واگذاری اجرای پروژه های عمرانی شهر تهران به قرارگاه خاتم) سر باز زده است. این امر دلالت بر آن دارد که موضوع "تأمین مالی" پروژه های شهرداری تهران صرفاً به عنوان پوشش و بمنظور حذف سایر پیمانکاران از گردونه رقابت در اجرای پروژه های عمرانی شهرداری تهران و واداشتن شهرداری به واگذاری این پروژه ها بصورت انحصاری به قرارگاه خاتم الانبیاء آنهم با ترک تشریفات مناقصه مطرح شده است و واقعیت و عملکرد این توافقنامه ها نشان می دهد که بنیاد تعاون سپاه از ابتدا قصدی برای تأمین مالی اجرای پروژه های شهرداری تهران را نداشته است.

سید محمود میرلوحی با تاکید بر اینکه این قراردادها بلحاظ عنوان ناظر بر تأمین مالی پروژه های عمرانی شهرداری تهران می باشند خاطر نشان ساخت: در چارچوب این قراردادها بنیاد تعاون سپاه متعهد شده از طریق بانک عامل مبادرت به ایجاد یک خط اعتباری در سقف مقرر بنماید تا در هر مرحله معادل مجوزها (تراکم، پروانه و عوارض و هولوگرام) صادره و املاک واگذار شده ازسوی شهرداری تهران به درخواست بنیاد تعاون سپاه این خط با امکان پرداخت اقساطی فعال و صورت وضعیت های پیمانکاران طرف شهرداری پرداخت گردد.  با وجود این در اقدامی متقلبانه ذیل تبصره 1 از توافقنامه مورخ 30/7/1388 مقرر شده است منابع مذکور یعنی پرداخت های بنیاد تعاون سپاه که اساساً غیرنقدی اند به عنوان آورده نقدی بنیاد تعاون در خرید ملک و تراکم و مجوزهای صادره محسوب و شامل تخفیفات پرداخت های نقدی در فروش ملک یا تراکم محسوب گردد.

او افزود: 12000 میلیارد شهرداری را گرفته و نداده‎اند، برای آورده نقدی خود، تخفیف هم گرفته‎اند.  همچنین علیرغم آنکه طبق قرارداد مقرر شده بود بانک عامل در هر مرحله به میزان مجوزهای (تراکم، پروانه، هولوگرام) صادره و املاک واگذار شده بصورت قطعی با درخواست بنیاد تعاون در قالب اقساط نسبت به تأمین مالی پروژه های شهرداری اقدام نماید و در پرتو چنین سازوکاری اصولاً بنیاد تعاون سپاه و یا بانک عامل تسهیلاتی جهت اجرای پروژه های عمرانی در اختیار شهرداری تهران یا پیمانکار قرار نمی دادهاند که مشمول سود شود، اما در اقدامی متقلبانه ذیل تبصره 2 از توافقنامه مورخ 30/7/1388 مقرر شده بود هر گونه پرداختی از طریق بانک های عامل به پروژه ها مشمول محاسبه 25% سود تسهیلات شود.

ایرادات حقوقی این قراردادها

سید محمود میرلوحی با بیان اینکه اساس قراردادهای تأمین مالی استفاده از خطوط اعتباری جهت تأمین سرمایه لازم به منظور اجرای طرحها و پروژه ها یا خرید تجهیزات و دانش فنی است گفت: در این چارچوب ابتدا سرمایه گذار سرمایه لازم برای اجرای پروژه یا خرید تجهیزات و دانش فنی مورد نیاز طرف سرمایهپذیر را تأمین می کند و متعاقباً و پس از آن طرف سرمایهپذیر سرمایه دریافتی را به همراه سود مقرر به سرمایه گذار یا تأمین کننده مالی بصورت قسطی عودت میدهد.

او افزود: اما در موافقت نامه های موسوم به فاینانس 1و2 منعقده بین شهرداری تهران و بنیاد تعاون سپاه در فرایندی وارونه مقرر شده است که ابتدا و ظرف مدتی محدود املاک و مجوزهای (تراکم، پروانه، هولوگرام) مورد درخواست بنیاد تعاون سپاه تا سقف مبلغ قرارداد بصورت قطعی از سوی شهرداری تهران به بنیاد تعاون سپاه واگذار گردد؛ سپس در دو مرحله به میزان مجوزهای صادره و املاک واگذار شده با درخواست بنیاد تعاون سپاه بانک عامل مبادرت به فعال کردن خط اعتباری نموده و بصورت قسطی هزینههای اجرای پروژه های عمرانی شهرداری تهران را پرداخت کند.

میرلوحی در ادامه تشریح کرد: قراردادهای موسوم به فاینانس 1و2 از نقطه نظر تعهدات طرفین متوازن نیستند. طی این قراردادها شهرداری تهران موظف شده است بلافاصله پس از امضاء توافقنامه بدون محدودیت نسبت به واگذاری املاک و مجوزهای مورد نیاز بنیاد تعاون سپاه آنهم بصورت قطعی و تا سقف قرارداد اقدام نماید. در مقابل مقرر شده بود بنیاد تعاون سپاه از طریق بانک عامل بصورت مرحلهای و طی اقساط ماهانه و ظرف مدت قرارداد (4 تا 5 سال) نسبت به تأمین مالی پروژه های شهرداری اقدام نماید. به این ترتیب و ظاهراً در قالب باصطلاح تأمین مالی مذکور ابتدا بنیاد تعاون سپاه املاک و مجوزهای لازم را در سقف قرارداد، بر اساس قیمت کارشناسی روز، با اعمال تخفیف مربوط به خرید نقدی و بصورت قطعی از شهرداری تهران دریافت میکرد پس از آن منابع مالی لازم جهت اجرای پروژه های عمرانی شهرداری تهران را بصورت مرحلهای، با اقساط ماهانه و طی 4یا5 سال آنهم  با دریافت سود تسهیلات حسب درخواست بنیاد تعاون سپاه از سوی بانک عامل تأمین میشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: هر چند مستنداتی در خصوص دلایل کناره گیری قرارگاه خاتم (پیمانکار) از پروسه تأمین مالی موضوع قراردادهای فاینانس و چرایی و چگونگی موافقت شهرداری تهران با درخواست پیمانکار جهت پرداخت مستقیم هزینه های اجرای پروژه ها موجود نیست، ولیکن آنچه مسلم است اینکه هم اقدام قرارگاه خاتم در خروج از قرارداد فاینانس و پروسه تأمین مالی و هم موافقت شهردار تهران با این امر و با درخواست قرارگاه خاتم جهت پرداخت مستقیم هزینههای اجرای طرح های عمرانی هر دو مغایر با مفاد قرارداد فاینانس و فاقد وجاهت قانونی میباشند.

میرلوحی با طرح این پرسش که چطور شهرداری به این سادگی چنین موضوعی را پذیرفته است و سرمایه‎گذرا را به پیمانکار‎ تبدیل کرده است ادامه داد: جدای از عدم وجاهت اقدامات مذکور، مسأله مهمتر نتایج ناخوشایند و آثار زیانبار مترتب بر این اقدامات است: در حالیکه شهرداری تهران همچنان در اجرای قرارداد فاینانس اقدام به واگذاری املاک و مجوزها به بنیاد تعاون سپاه می نماید در فرایندی موازی نیز هزینه های اجرای پروژه های عمرانی واگذار شده به قرارگاه خاتم مستقیما توسط شهرداری و از محل منابع مالی شهرداری پرداخت می شود.

او ادامه داد: طی سال های 1388 تا 1393 در اجرای موافقت نامه فاینانس 1 شهرداری تهران در قالب 43 فقره قرارداد واگذاری ملک و مجوز (عوارض نقدی صدور پروانه) مبلغ 26454 میلیارد ریال یعنی بیشتر از سقف قرارداد به بنیاد تعاون سپاه پرداخت نموده است. در مقابل بنیاد تعاون سپاه به استناد دفاتر اداره کل امور مالی، و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بابت این قرارداد با احتساب سود تسهیلات مبلغ 20170 میلیارد ریال بصورت اقساطی صرف تأمین هزینه پروژه های عمرانی شهرداری تهران نموده است. مازاد پرداخت شده از سوی شهرداری تهران به بنیاد تعاون سپاه به قیمت سال اجرای قرارداد یعنی 1388 مبلغ 4/6283 میلیارد ریال است. با پیگیری شورای اسلامی شهر سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران طی سالهای 98 و 99 موفق شده است معادل 2962 میلیارد ریال از مازاد پرداختی به بنیاد تعاون سپاه را اقاله نموده و باز پس بگیرد.

میرلوحی خاطر نشان ساخت: در اجرای موافقت نامه فاینانس 2 نیز طی سال های 1393 الی 1396 شهرداری تهران در قالب تعداد 27 فقره قرارداد مبادرت به واگذاری املاک (عوارض صدور پروانه) و مجوزهایی به ارزش 46422 میلیارد ریال به بنیاد تعاون سپاه نموده است. در مقابل مستنداً به دفاتر اداره کل امور مالی، و سازمان املاک و مستغلات آنچه بنیاد تعاون سپاه در اجرای این موافقت نامه تأمین نموده است مبلغ 1393 میلیارد ریال است. بنابراین مازاد پرداخت های شهرداری تهران به بنیاد تعاون سپاه در اجرای قرارداد فاینانس 2 مبلغ 45029 میلیارد ریال است.

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در پرتو پی گیری های شورای اسلامی شهر تهران و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران طی سال های 96 تا 99 موفق شده است معادل 39361 میلیارد ریال از مازاد واگذاری ها به بنیاد تعاون سپاه را اقاله نموده و بازپس بگیرد.

او ادامه داد: مبالغ مازادی که از سوی  شهرداری تهران به بنیاد تعاون سپاه در اجرای موافقت نامه های موسوم  به فاینانس 1و2 پرداخت شده است ثابت می کند که این قراردادها برخلاف ظاهر و عنوانشان در چارچوب یک سناریوی از قبل طراحی شده و اساساً با هدف دست انداختن بر منابع مالی شهرداری تهران و انتقال منابع عظیم مالی شهرداری تهران به بنیاد تعاون سپاه منعقد و به اجرا درآمده اند. 

میر لوحی در ادامه تشریح گزارش تحقیق و تفحی از شرکت رسا تجارت گفت: بررسی سازمان املاک که منجر به صورت حساب رفع مغایرت 13/12/1399 شده نشان می دهد در اجرای قراردادهای موسوم به فاینانس 1 و 2 و کارگزاری که بالغ بر 129.400 میلیارد ریال از منابع مالی شهرداری تهران (املاک، عوارض، هولوگرام، حواله، پرداخت های نقدی) به بنیاد تعاون واگذار شده است و در قبال آن معادل 32.000 میلیارد دریافت شده است. ایجاد این حجم از بدهی(600/97میلیارد ریال )که به اندازه بودجه یکسال شهرداری تهران در همین سالها بوده است، تنها نشاندهنده نا کارآمدی و سوء مدیریت دورهء سوم و چهارم مدیریت شهری است بلکه حاکی از عملیات سازمان یافته گروهی برای خارج کردن منابع شهرداری با وساطت بنیاد تعاون سپاه و شرکت رسا تجارت مبین بوده است.

او افزود: پس ازسه سال پیگیری واقدام واقاله برخی املاک ،وطبق آخرین صورتجلسه اسفند99 بدهی بنیاد تعاون سپاه به شهرداری تهران بمبلغ 42941 میلیارد ریال وبه قیمت سالهای واگذاری است.

میرلوحی در ادامه تخلفات را برشمرد و گفت:  تخلفات مربوط به انعقاد قراردادهای فاینانس، عدم اختیار قانونی شهردار و قائم مقام ایشان در انعقاد قرارداد، عدم تصویب قراردادهای مذکور توسط شورای اسلامی شهر تهران، عدم رعایت صرفه و صلاح شهرداری تهران در انعقاد قراردادها، تخلف مربوط به ترک تشریفات مناقصه در واگذاری پروژه های عمرانی به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه، خلف در محرمانه قلمداد کردن قراردادها، عدم پیش بینی ساز و کار نظارت، کنترل و ارزیابی اجرای قراردادها، عدم اخذ ضمانت از بنیاد تعاون سپاه، پرداخت مستقیم به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه بدون تسویه مطالبات شهرداری از بنیاد تعاون سپاه، واگذاری املاک، مستغلات و سهم الشرکه و پروانه (هولوگرام) مازاد بر میزان واریزی بنیاد تعاون سپاه، پرداخت خسارات و جرایم ناشی از عدم ایفای تعهدات بنیاد تعاون سپاه، حذف بدهی بنیاد تعاون سپاه در گزارش حسابرسی های سازمان املاک و مستغلات، عدم اعمال نظارت در خصوص این قراردادها از سوی مراجع نظارتی بالادستی، صدور حواله های کارگزاری غیر قانونی، پرداخت بابت خریدهای انجام نشده، عدم ثبت معاملات

واگذاری املاک به بنیاد تعاون بدون قرارداد از جمله تخلفاتی است که در این گزارش احصا شده است.    

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با توجه به مجموعه مطالب ارائه شده در گزارش و تخلفات ذکر شده نظر هیئت تحقیق و تفحص بر این است که تخلف افراد ذیل مستند به مواد قانونی مورد اشاره محرز است و به استناد آن درخواست تعقیب و پیگرد قانونی آنها را در مراجع صالح قضایی و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری دارد.

همچنین برای احقاق حقوق تضییع شده شهرداری تهران و شهروندان تهرانی با تقدیم دادخواست حقوقی، وجوه و اموال خارج شده از مالکیت شهرداری برگشت شده و خسارت وارد جبران شود. لذا رای و نظر هیأت بر این است که پروندهها حسب مورد از ابعاد حقوقی کیفری و تخلفات اداری تا حصول نتیجه نهایی مورد پیگیری قرار گیرد.

او افزود:  چهل مورد تخلف را احضاء کرده‎ایم و مستندات آن را هم آورده‎ایم.

سید محمود میرلوحی در ادامه سخنانش افزود: بخش های مختلف گزارش فوق نشان دادکه هرج ومرج در تصمیمات گسترده وغیرقانونی از صدر تا ذیل تصمیم گیرندگان و مجریان سازمان املاک، از رئیس وشورای سازمان تاهیئت مدیره ومدیرعامل وبازرس وحسابرس ومدیرکل امورمالی وغیره عمومیت دارد.  وتعارض آشکارتصمیمات واقدامات باقوانین ومقررات و منافع وغبطه شهرداری وایراد خسارت فراوان وخروج املاک ووجوه نقدی شهرداری ازدسترس، درحجم گسترده (129هزارمیلیاردریال) بوضوح مشاهده میشود.

میرلوحی با اشاره به  تلاش ها و تدابیرمدیریت شهری طی سه ونیم سال گذشته ودریافت بخشی ازمبالغ واملاک گفت: بخشی از این املاک باز پس گرفته شده شامل، ساختمان روزنامه اطلاعات و دوازده قطعه املاکی که بازپس گرفته شد. همچنین ابعاد وآثاردو توافقنامه(درعمل قراردادهای فاینانس1و2) آنقدروسعت داشته که طبق آخرین صورتجلسه اسفندماه 1399بین شهرداری و تعاون سپاه هنوز و تا امروز به‎میزان4500میلیاردتومان منابع شهرداری پس ازسالیان آزادنشده است.

او افزود: ارزش اقتصادی این منابع وقتی بدرستی درک میشودکه دانسته شود شهرداری تهران برای تامین منابع پرداخت پیمانکاران متروازجمله قرارگاه خاتم که از ارکان امضاءاین توافقنامه بوده است، از سال 93تا95 از بانکها با سود سی درصد استقراض میکرده و نفس شهرداری زیربار انبوه بدهیهای بانکی به شماره افتاده است.

میرلوحی در پایان با قرائت نظر هیئت تحقیق و تفحص تاکید کرد: تخلفات متعدد و مکرر صورت گرفته و اقدامات شهرداری دردوره پنجم نیز متناسب باحجم گسترده تخلفات نبوده است وپیگیری جدی تروقانونی و سریع میتواند بخشی ازخسارتها را جبران و موجب بازگشت منابع و اموال و املاک شهرداری شود. بنابراین شهرداری تهران موظف است:

1-با جدیت بیشتراسترداد اصل وجوه ومعوض املاک واگذارشده به تعاون سپاه راهمراه با سود و خسارت وارده مطالبه نموده و باتوجه به امضاء فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ذیل توافقنامهها در صورت تاخیراز طریق مراجع قضائی و نیز مکانیزم مقرر در قانون بودجه از طریق سازمان برنامه وبودجه پیگیری نموده ونتیجه را ظرف سه ماه به شورا گزارش نماید.

2-استرداد تفرجگاه میرحسینی و ملک طرشت را نیز با جدیت و از طریق مذاکره و درصورت عدم تحویل ازطریق مراجع قضائی وتاحصول نتیجه پیگیری نماید و نتیجه راتاپایان خردادماه 99به شورای شهرگزارش دهد.

3-مستند به موارد بخش سوم تخلفات مدیران وقت را به هیئت رسیدگی به تخلفات شهرداری ووزارت کشور و ریاست جمهوری(درمواردمدیران مربوط)ارجاع داده ونتیجه را به شورای شهرگزارش نماید.

4- با اصلاح سازوکارهای شناسائی وحفظ املاک واموال شهرداری وآموزش مدیران والزام آنان به رعایت قوانین ومقررات ونظارت مستمرنسبت به عملکردآنان هرگونه امکان تکرار رفتارهای غیرقانونی درآینده محدود ومسدود شود.

او ادامه داد: بر اساس نظر هیئت تحقیق و نفحص رئیس شورای شهرموظف است: باتوجه به احراز تخلف گسترده مدیران وقت شهرداری وسازمان املاک ، وفق ماده 71مکررقانون تکالیف ووظایف شوراها مصوب 20/4/96فهرست بخش هفتم  این گزارش راشامل فهرست تخلفات صورت گرفته(بند7الف)ومتخلفین(بند7ب) همراه مستندات قانونی (بند7ج) به مرجع قضائی معرفی و تعقیب و پیگرد قانونی مرتکبین وجبران وخسارتهای وارده به اموال عمومی را تقاضا کند.

 کوتاهی شهرداری در مطالبه حقوق از دست رفته پایتخت نشینان

پس از استماع گزارش اعضا پرسش‎های خود را مطرح نمودند و شهربانو امانی طی پرسشی گفت: در فاینانس یک و دو طرف قرارداد باید منابع مالی را تامین میکرد. اما شهردار وقت املاک را پیش‎‎پیش واگذار کرده است. با توجه به،  یغما رفتن منابع شهروندان تهرانی که شامل این قرارداد هم می‌شود و با توجه به شخصی سازی اموال املاک عمومی در شهر تهران، آیا سود بانکی هم داده می‌شده است؟

زهرا نژاد بهرام ضمن سپاسگزاری از کمیسیون‎های پیگیر این امر گفت: در هنگام ارائه تقاضای تحقیق و تفحص، هفت عنوان مطرح شد که سه عنوان آن حقوقی بود.

یک: بررسی اختیارات و وظایف قانونی شهردار تهران در عقد قراردادها و تفاهم‎نامه‎ ها

دوم: بررسی قراردادهای منعقده مابین شهرداری و شرکت رسا تجارت و میزان انطباق آن با قراردادها و اختیارات قانونی شهردار

سوم: بررسی رعایت یا عدم رعایت قوانین و مقررات منع مداخله کارکنان دولت در عقد تفاهم‎نامه‎ها

در گزارش به صورت مشخص به این موارد پرداخته نشده است.   

او افزود: همچنین در این مطالعه که صورت گرفت مشخص شد حقوق مردم تهران توسط یک شرکت زیر سوال رفته است و این شرکت از برخی اقدامات نهادهای نظامی اعتبار زدایی کرد.

 حق شناس نیز گفت: از بابت این رویکرد ستم بزرگی نسبت به مردم تهران و شهرداری تهران صورت گرفت و امیدوارم این گزارش آغاز پیگیری شهرداری تهران در زمینه مطالبات مردم تهران باشد.

او ادامه داد: تازه پس از دو سال مشخص شده که شکایتی هم صورت نگرفته است و شهرداری در این زمینه کوتاهی کرده است. عدم پیگیری تخلف مدیران گذشته، خود یک تخلف است. این تفاهم نامه اساسا زمینه اجرایی ندارد و لذا استناد شهرداری‌ به این تفاهم نامه باعث بروز توافق نامه هایب با شرکت های سپاه و تاراج بخش بزرگی از منابع شهر شده است. شرکت های سپاه حاضر به تحویل املاک به شهرداری نیستند

امامی معاون مالی شهرداری تهران  نیز به دفاع پرداخت و گفت: ما دو سال و نیم درگیر این موضوع بودیم تا املاک شهرداری را باز گردانیم و سپاه هم همکاری مناسبی با ما داشت.

او افزود: متاسفانه در شهرداری برخی خواستههای آقای میرلوخی را نتوانستیم عملی کنیم. همچنین در دادسرای غیر نظامی شکایت کردیم اما کار غیر قانونی نبوده است و ما هم تلاش میکنیم که قانونی عمل کنیم. از ۹۰۰ ملکی که به غیر واگذار شده است، ۶۰۰ ملت تخلیه شده است.

در نهایت تصویب گزارش به رای گذاشته شد و با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

10-292

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط