• ١٤ تير ١٣٩٦-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٦٩٣٣
باغی برای علاقه مند کردن کودکان به کتاب

باغی برای علاقه مند کردن کودکان به کتاب

دیروز مهمان باغی بودم از جنس دانایی وفرزانگی ثمره این باغ کلمه بود وکتاب . بسیار خرسندم که ظرفیت تازه ای در بلندای شهر تهران در میان تپه های عباس اباد با فن آوری های نو و سالن های نمایش و نمایشگاهی با تکنولوژی جدید با نام کتاب به کودکان و نوجوانان شهرتهران وهموطنان عزیزم تقدیم شد و تپه های عباس آباد به یک قطب گردشگری فرهنگی تفریحی تبدیل شد باغی که بازی و آموزش با هم آمیخته شده تا فرآیند یاد گیری بهتر انجام گیرد .

مهمترین ویژگی این باغ این است که مخاطب را با جنبه هایی از دانش مواجه می کند که هم شگفت زده می شود و هم دانش آموخته می شود. دراین باغ کتاب، بچه ها کتاب را بیشتر دوست خواهند داشت و هدف غایی از تآسیس این مجموعه فرهنگی تفریحی ایجاد نهادی اجتماعی برای علاقه مند کردن بچه ها به مقوله فرهنگ است .

در هر کشوری مساله کتاب با توسعه یک کشور پیوند خورده است، به طوری که اگر مردم کشوری اهل مطالعه نباشند اصولا آن کشور توسعه یافته نخواهد یافت. به عنوان مثال امروز در کشوری مثل آمریکا که از سطح توسعه بالایی برخوردار است مردمان آن روزانه 45 دقیقه مطالعه می‌کنند در حالی که در کشور ما اینگونه نیست. در حقیقت باید بگویم که افزایش تولید کتاب در ایران هیچ کمکی به کتاب خواندن نکرده و نخواهد کرد. در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب، معدل تیراژ کتاب در کشور 3 هزار نسخه بود، در حالی که الان این معدل تنها 500 نسخه است. این در صورتی است که عنوان کتاب‌ها چند برابر آن زمان شده و امروز 65 تا 70 هزار عنوان کتاب در سال تولید می‌شود. در واقع کتاب‌های تولیدی ما تیراژ نداشته و فقط موجب پر شدن بازارها و انبارها می‌شود، زیرا مردم دست به خواندن آن‌ها نمی‌زنند.

به مرور زمان با وجود شبکه‌های اجتماعی وضع موجود از این هم بدتر شد. الان شما توجه کنید حجم بسیاری از وقت جوانان و نوجوانان ما در تلگرام صرف می‌شود. به این ترتیب در فضایی که همگان به خواندن متن‌های سه خطی و کلیپ‌های سه دقیقه‌ای عادت کرده‌اند، مطالعه آن هم به معنای واقعی دیگر معنایی ندارد. به طور کلی می‌توان گفت حضور شبکه‌های اجتماعی از یک طرف و سیاست‌های تولیدی از طرف دیگر موجب کاهش سرانه مطالعه در کشور شده است.

و اما هدف ما در مجموعه باغ کتاب، رفتن به سمت سیاست‌های مصرف است. سیاست مصرف، تولید کتاب و یا دادن بُن به مردم برای خرید کتاب نیست چون ممکن است کتاب خریداری شده اما هیچگاه خوانده نشود. از عوامل دیگری که موجب کاهش مصرف کتاب در کشور است سازمان و نظام آموزشی ماست. بچه‌های ما تا پیش از رفتن به مدرسه تمایل زیادی به کتاب خواندن دارند به طوری که از بزرگترها می‌خواهند که برایشان کتاب بخوانند اما زمانی که به مدرسه می‌روند سیستم آموزشی با آن‌ها کاری می‌کند که شب امتحان با گریه کتاب را ورق می‌زنند. یعنی دانش‌آموز در طی 12 سال نظم تحصیلی، کاملا از کتاب متنفر می‌شود. در زمان رفتن به دانشگاه هم که این مسئله به اوج خود می‌رسد. در این میان، سیاست‌های مصرفی به این معناست که مثلا ما طوری عمل کنیم که کودکان و نوجوانان از آموزش، کتاب خواندن و مطالعه کردن لذت ببرند. باغ کتاب تهران نیز به همین منظور طراحی شده تا مثل دهه‌های گذشته، همچون مجموعه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهادها و تشکل‌های دانش‌آموزی، یک میلیون و 90 هزار دانش آموز تهرانی بتوانند از خواندن و مطالعه کتاب لذت ببرند و صرفا به خواندن کتاب اکتفا نکنند.

باغ کتاب محلی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به کتاب است. مکانی که در آن آموزش و بازی با یکدیگر تلفیق می‌شوند تا کودکان و نوجوانان از کتاب خواندن لذت ببرند. در این مکان مجموعه‌هایی با نام «باغ علم» برای بچه‌های 2 تا 8 سال، 8 تا 12 سال و 12 تا 18 سال ایجاد شده است که مطابق با استانداردهای جهانی است. در کنار این مجموعه‌ها تعدادی سینما، تئاتر و فروشگاه کتاب نیز طراحی شده است تا کودکان بتوانند به تماشای فیلم‌ها و نمایش‌های جدید علمی نشسته و همچنین کتاب‌های مورد علاقه خود را خریداری کنند.

در واقع باغ کتاب نهادی برای معرفی و مصرف کتاب که علاوه بر کتاب سایر مصارف فرهنگی نظیر فیلم ، موسیقی ، هنرهای تجسمی و ... نیز وجود داشته تا بچه ها بتوانند یک روز شاد را در این مجموعه سپری کنند .

در مجموع افزون بر 25 هزار متر به فروشگاه کتاب به عنوان بزرگترین فروشگاه کتاب در سطح کشور، خاورمیانه و جهان اختصاص داده شده است. مشتاقانه امیدواریم که این مجموعه سهم ارزنده ای در ارتقاء دانش و اختصاص کتاب در سبد خانوار شهروندان تهرانی داشته باشد.


 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: