• ٦ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٢٨٧٩
ذاکر حسین سیدالشهدا

ذاکر حسین سیدالشهدا

 


قدیمی‌ترین خاطرات روضه‌خوانی بازار تهران، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است که انبوه عزاداران از هر طایفه و گروهی به آن سو می‌شتابند. در بین این روضه خوانی‌های صنفی یکی از همه شاخص‌تر است و آن روضه هیات بزازهاست. هیات بزازها قدیمی‌ترین هیات صنفی ایران است و سابقه صد و بیست ساله دارد.

 

می‌دانیم که هیاتهایی از این دست پس از شکل گیری مناسبات جدید اقتصادی و اجتماعی در پایتخت پا به عرصه نهاد و در حکم اتحادیه و سندیکاهای فعلی نیز عمل می‌کرد.

 

از بنیانگذاران این هیات مرحوم ماهوتچی داماد سید عبدالکریم لاهیجی(رشتی) از شاگردان شیخ مرتضی انصاری و داماد حاج ملا علی کنی بود. هر چند از دختر کنی فرزندی نداشت. به هر حال این هیات در مسجد میرزا موسی بازارِ مسجدِ جامع تهران جلساتی با شکوه تا پیش از انقلاب برگزار می‌کرد و پس از آن به حسینیه صنف در پاچنار نقل مکان کرد. از منبری‌های مشهور و ثابت این هیات آقای سید قاسم شجاعی واعظ بود، که با پدرم دوستی نزدیک داشت و مکرر در مسجد و منزل منبر می‌رفت.

 

روزهای عاشورا، روضه ثابت او، به جناب عبداله بن حسن اختصاص داشت. جناب عبداله فرزند کوچک امام حسن مجتبی بود که در دامان عموی بزرگوار خود، پرورش یافت.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: