• سه شنبه ٢٢ مهر ١٣٩٩-١٤:٠١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٣١٨
سید حسن رسولی:

مصوبات شورای عمران همچنان دارای ارزش قانونی است

خزانه‌دار شورا در جریان رسیدگی به بند هفت دستور جلسه امروز شورا، مصوبات شورای عمران را همچنان دارای ارزش قانونی توصیف کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سید حسن رسولی در جریان رسیدگی به بند هفت صورتجلسه، یعنی بررسی وضعیت پرونده پلاک ثبتی 5/5531/70 ارسالی از سامانه کمیسیون ماده هفت در تاریخ 14 اسفند ماه 98، بیان کرد: لایحه موات اعلام کردن زمین شهری مصوب شورای انقلاب است. آن لایحه که بعدا در مجلس به قانون تبدیل شد، از آنجا که به لحاظ ارزش حقوقی تفاوتی با مصوبات مجلس بعد از شورای انقلاب نیست، هنوز معتبر است.

رسولی گفت: بر اساس آن قانون، هر مالکی می‌توانست و هنوز هم می‌تواند (چون هنوز قانون عوض نشده است) در داخل محدوده شهرها حداکثر یک زمین داشته باشد، و سطح آن حداکثر هزار متر باشد. با فرض اینکه سایر اراضی مورد مثال بایر تشخیص داده می‌شد.

او ادامه داد: به عبارتی، زمین بایر داخل محدوده شهری به استثنای هزار متر جزء انفال حساب می شو‌د، و انفال چون جزء اموال دولت اسلامی است، در مالکیت دولت به حساب می‌آمد. آن زمان چون سازمان زمین شهری بود ،و در حال حاضر هم وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است، این جریان ادامه دارد.

خزانه دار شورا بیان کرد: بعد از تصویب قانون به جای سازمان عمران، کمیسیون ماده دوازده آمد. این معنا و مفهومش این است که این زمین موات نیست، و قابل مصادره کردن نبوده است.

او ادامه داد: وقتی زمینی با عمران است، درخت دارد، مزرعه دارد، مصادره به معنای انفال شامل آن نمی‌شود. بنابراین گواهی سازمان عمران، همانند رای کمیسیون ماده 12 است. زیرا هر دو درباره نوعیت زمین که آیا احیا است یا موات، اظهار نظر می‌کند. این پرونده صرفنظر از بقیه موارد، چون گواهی عمران دارد، موات شناخته نشده است. زیرا اگر موات شناخته می‌شد، سلب مالکیت می‌شد و باید به دولت واگذار می شد.

او تاکید کرد: لذا به نظر من، نظری که کمیسیون شهرسازی شورا مبنی بر باغ بودن به استناد گواهی عمران دارد، و مبتنی بر رای کمیسیون ماده 12 است، رای درستی است.

242-9

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: