• 1404/04/31 12:53:37 ب.ظ
  • توسط : علی درخشان لاله
  • تعداد بازدید : 107
  • شماره خبر : 34891
در صحن شورا ارائه شد؛ 8-343

گزارش رئیس سازمان تاکسیرانی درباره سامانه تاکسی برخط

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با حضور در صحن شورا به ارائه گزارشی پیرامون مبحث سامانه تاکسی برخط پرداخت و در اظهارات خود بر تداوم خدمت رسانی حتی در شرایط بحرانی جنگ تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در جریان سیصد و چهل و سومین جلسه شورا، گزارش شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خصوص سامانه تاکسی برخط، مورد استماع و بررسی اعضای شورای شهر  قرار گرفت.

مالکی: تاکسیرانان در شرایط بحرانی نیز خدمت‌ رسانی را متوقف نکردند

رئیس سازمان تاکسیرانی در گزارش خود در این خصوص اظهار داشت: در پی تشدید حملات رژیم صهیونیستی، تاکسیرانان با روحیه‌ای دلسوزانه همچنان در صحنه خدمت ‌رسانی حاضر بوده‌اند، حتی در شرایط سخت و مخاطره‌ آمیز، فعالیت‌های حمل ‌ونقل شهری توسط رانندگان تاکسی متوقف نشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران اعلام کرد: برخی از تاکسیرانان در این دوران، آسیب‌های جدی دیده‌اند؛ از جمله کسانی که همسر خود را از دست داده‌اند یا خودروشان دچار خسارت شده است. ارائه خدمات هوشمند به تاکسیرانان و شهروندان ادامه یافته و برای نخستین ‌بار صدور پروانه تمام الکترونیک در سازمان اجرایی شده است که گامی موثر در تحول دیجیتال محسوب می‌شود.

مالکی همچنین از پیشرفت در راه‌اندازی تاکسی اینترنتی خبر داد و گفت: روند اجرای این طرح از اسفند ماه گذشته آغاز شده بود و در حال حاضر مرحله دوم آن پیاده ‌سازی شده است. این خدمات مشابه شرکت‌های اینترنتی حمل‌ ونقل بوده و با مشارکت سامانه شهرزاد، عملیاتی شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از روز شنبه آینده، سامانه جدید تاکسی شهری با حضور شهردار تهران به ‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد. او تأکید کرد: هدف شهرداری، رقابت با شرکت‌های خصوصی نیست؛ بلکه تمرکز ما بر استفاده از ظرفیت‌های این بخش برای ارتقاء کیفیت خدمات و تضمین امنیت شهروندان است. همچنین هیئت‌های انضباطی در مواجهه با تخلفات رانندگان تاکسی، بلافاصله وارد عمل می‌شوند.

مالکی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از رانندگان تاکسی از طریق سکوهای اینترنتی فعالیت می‌کنند و در عین حال از مزایایی چون سهمیه طرح ترافیک و کارت سوخت برخوردارند. با حذف هزینه‌های بالاسری برای رانندگان، تعرفه خدمات ارائه‌ شده به شهروندان نسبت به سایر سامانه‌های اینترنتی حمل‌ ونقل کمتر خواهد بود و این مسئله در صرفه‌ جویی هزینه‌های عمومی تاثیرگذار است.

مالکی همچنین با انتقاد از توقف پرداخت سهم بیمه رانندگان تاکسی از سوی دولت از سال ۱۳۹۶، اظهار کرد: حدود ۳۰ هزار راننده تاکسی فاقد بیمه بوده یا به شکل خویش‌فرما فعالیت می‌کنند. از این رو، از شورای اسلامی شهر تهران درخواست شده تا با نگرش حمایتی، بخشی از سهم بیمه تاکسیرانانی را که در سکوهای اینترنتی فعالیت دارند، از طریق شهرداری پرداخت کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به آنکه رانندگان تاکسی نباید شغل دیگری داشته باشند؛ ضروری است از آنان حمایت شود و حقوق‌شان مورد صیانت قرار گیرد. بیمه، یکی از مولفه‌های اساسی در این مسیر است که باید به آن توجه جدی شود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از اظهارات مالکی، با اشاره به عملکرد مسئولانه تاکسی‌های تلفنی در روزهای جنگ، اظهار کرد: ارائه خدمات حمل ‌ونقل شهری در آن ایام با حضور موثر رانندگان تاکسی انجام گرفت و اکنون با هدف گسترش این خدمات، تلاش‌ها در راستای توسعه تاکسی‌های اینترنتی ادامه دارد تا امکان دسترسی گسترده‌‌تر و سریع‌‌تر شهروندان به ناوگان حمل ‌ونقل فراهم شود و امیدواریم مسئله حق بیمه نیز هر چه سریع‌تر حل شود.

خورشیدی: شهرزاد؛ بستری امن برای خدمات تاکسی اینترنتی با نظارت شهرداری

مدیر سامانه شهرزاد با اشاره به مدل توسعه‌ یافته این بستر خدماتی در خارج از کشور، اظهار کرد: سامانه تاکسی اینترنتی شهرزاد با ارائه حداقل سرویس‌ها رونمایی خواهد شد تا شهروندانی که به ‌دنبال امنیت هستند و ترجیح می‌دهند از ناوگان رسمی شامل تاکسی‌های سبز و زرد استفاده کنند؛ بتوانند از این خدمات بهره‌ مند شوند.

وی با تاکید بر دستور شهردار تهران مبنی بر تسریع روند توسعه این سامانه، افزود: مجموعه‌های مختلف شهری با همکاری و هم‌ افزایی پای کار آمده‌اند تا زمینه تحقق این برنامه فراهم شود. هدف آن است که شهرزاد به عنوان یک سامانه رسمی و ایمن، پاسخگوی نیازهای حمل‌ونقل شهروندان در بستر دیجیتال باشد.

مدیر سامانه شهرزاد با اشاره به تفاوت‌های کلیدی این سرویس با سایر سکوهای حمل ‌و نقل، اظهار داشت: در شرایطی که بسیاری از خدمات اینترنتی فاقد متولی هستند؛ سامانه شهرزاد تحت نظارت و مدیریت سازمان تاکسیرانی فعالیت می‌کند. این ساختار سبب شفافیت در تعداد و وضعیت سرویس‌ها شده و بستری فراهم می‌سازد تا شهرداری تهران بتواند در زمینه تاکسی اینترنتی نقش حکمرانی ایفا کند.

در ادامه و در جریان بررسی، گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی با واکنش‌های مختلف از سوی اعضای شورا همراه شد.

احمد صادقی، عضو شورا با اشاره به حمایت‌های رئیس شورا از طرح تاکسی اینترنتی، اظهار کرد: تاکیدات مکرر در شورا باعث شد تا اتفاقی مثبت در ساختار شهرداری رقم بخورد. نبود سازوکار مشخص برای تعیین بهای خدمات تاکسی‌های اینترنتی نگران کننده است و در اینجا این سوال مطرح است که مبنای قیمت‌گذاری این خدمات چگونه تعریف شده است؟. تاکنون گزارشی از روند اجرای طرح تاکسی اینترنتی در کمیته شهر هوشمند ارائه نشده و این موضوع زمینه ‌ساز برخی ابهامات شده است.

 

مهدی بابایی، عضو دیگر شورا با اشاره به حادثه‌ای تلخ در ماه‌های اخیر که منجر به جان‌ باختن یکی از دختران شهر توسط یک مسافربر غیر مجاز شد، تاکید کرد: ضرورت ورود و نظارت بر خدمات حمل‌ونقل بیش از پیش احساس می‌شود. این سامانه باید فرصت رشد داشته باشد و در صورت نیاز، مسئولیت آن قابل واگذاری است.

 

در روند بررسی این گزارش محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ضمن تقدیر از اقدامات انجام‌ شده، اظهار داشت: کمیسیون عمران و حمل‌ ونقل شورا دارای تجربیات ارزشمندی است که می‌تواند در ارتقاء کیفیت اجرای طرح تاکسی اینترنتی موثر باشد. ساماندهی رانندگان تاکسی که در پلتفرم‌های دیگر فعال بوده‌اند، نیازمند مدیریتی دقیق است. راه‌اندازی تاکسی اینترنتی نباید به معنای تاکسیداری توسط شهرداری باشد بلکه مدیریت و نظارت اصولی باید مد نظر قرار گیرد.

آخوندی همچنین بر لزوم پایبندی به چارچوب‌های قانونی تاکید کرد و افزود: هرجا قانون از شهرداری مطالبه اخذ مجوز کرده، باید اقدام لازم صورت گیرد. در کنار خدمات تاکسی اینترنتی، ناوگان خطی و عبوری نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

 

میثم مظفر، عضو دیگر شورا نیز در ادامه گفت: تاکسی اینترنتی نه تنها یک نیاز بلکه ضرورتی حیاتی برای شهر تهران است. این سکو را نمی‌توان به شرکت‌های موجود واگذار کرد زیرا تعارض منافع ایجاد خواهد شد، اما اگر یک شرکت زیرمجموعه شهرداری بتواند چابک و موثر عمل کند، مشکلی وجود ندارد لذا پیشنهاد می‌شود سامانه تاکسی اینترنتی قابلیت بارگذاری در سایر سکوها را نیز داشته باشد بدون آنکه موجب تداخل در خدمات شود.

 

در ادامه علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا هم با تمجید از حضور فعال مدیران شهرداری در روزهای دشوار جنگ ۱۲ روزه، اظهار کرد: عملکرد سریع سازمان تاکسیرانی در فعال ‌سازی تاکسی تلفنی قابل تقدیر است. حضور بانوان فعال در این زمینه نشان داد نقش زنان در مدیریت شهری بسیار موثر و ارزشمند است.

وی همچنین با اشاره به ضعف‌های موجود در حوزه هوشمندسازی، خواستار توجه بیشتر به ظرفیت‌های علمی و نخبگان فعال در سامانه شهرزاد شد.

 مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، راه‌اندازی تاکسی اینترنتی را اقدامی ارزشمند خواند و با تاکید بر ضرورت نظارت مستمر اظهار داشت: سازمان تاکسیرانی باید پاسخ‌های روشن و قانع ‌کننده در کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهد؛ همچنین برنامه طراحی ‌شده باید بدون نقص و با عملکرد مطمئن فعالیت کند تا اعتماد شهروندان خدشه‌ دار نشود.

 

در ادامه مالکی در پاسخ به نظرات اعضای شورای شهر، بر انجام تمام اقدامات در چارچوب دستورالعمل‌های مصوب شورا تاکید کرد و گفت: راه ‌اندازی تاکسی اینترنتی نه حاصل سلیقه شخصی، بلکه برآمده از دغدغه‌های موجود در شورای شهر و شهرداری بوده است.

وی افزود: در روند اجرای این طرح، مشورت‌های مستمر با متخصصان حمل ‌ونقل شورا صورت گرفته و صرفا از رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند تاکنون مشورت نگرفته‌اند که این موضوع نیز در دستور کار آینده قرار دارد.

مالکی با اشاره به سه نوبت مناقصه برگزارشده طی چند ماه گذشته که بدون برنده پایان یافت، گفت: فرآیند راه‌اندازی این پلتفرم زمان ‌بر بود و در عین حال تلاش شد تا روند آن با شکست مواجه نشود. شهردار تهران پس از جنگ ۱۲ روزه، بر تسریع راه‌ اندازی تاکسی اینترنتی تاکید داشته و همین امر موجب افزایش تلاش‌ها برای تحقق این پروژه شد. هدف شهرداری تاکسیداری نیست بلکه فراهم‌ سازی بستری برای حضور موثر بخش خصوصی در این حوزه است.

مدیرعامل تاکسیرانی تهران با اشاره به ارسال لایحه نرخ کرایه تاکسی سال ۱۴۰۴ به شورای شهر، گفت: نرخ‌گ ذاری خدمات تاکسی اینترنتی در این لایحه لحاظ شده است و در حال حاضر تا یکی دو ماه آینده با همین مصوبه پیش خواهیم رفت. نرخ‌ گذاری توسط کارشناسان رسمی صورت گرفته و قیمت خدمات به طور قطع پایین‌تر از سایر شرکت‌ها خواهد بود، با این حال اصلاحیه‌ای نیز برای این نرخ‌ها طی هفته‌های آتی ارائه خواهد شد.

مالکی در ادامه از ارائه تسهیلات با سود چهار درصد برای فعالیت ون‌تاکسی‌ها خبر داد و بیان کرد: تا کنون ۱۱۷ نفر متقاضی ون تاکسی بوده‌اند و قراردادها در حال انعقاد است. همچنین برای سایر ون‌ها فراخوان مجدد منتشر شده تا وضعیت آنان نیز تعیین تکلیف شود. سامانه تاکسی‌های اینترنتی نه ‌تنها در قالب سرویس‌های معمول بلکه در زمینه حمل‌ ونقل دانش‌آموزان مدارس، مدارس استثنایی و دیگر خدمات حمل ‌ونقل عمومی غیرانبوه ‌بر نیز با مشارکت بخش خصوصی فعال خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت هوشمند بر ناوگان تاکسیرانی، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد تاکسی‌های فعال در ساعات مختلف روز مشخص نیست و این یک مشکل اساسی است. طرح ما بر آن است تا در یک بازه زمانی میان‌ مدت، تمام تاکسی‌ها وارد پلتفرم شوند تا امکان نظارت هوشمند فراهم گردد. در یکی از مدل‌ها، راننده تنها با راه‌ اندازی سامانه می‌تواند فعالیت کند و نیازی نیست شهروند نیز اپلیکیشن مربوطه را در اختیار داشته باشد. این روش امکان ثبت تعداد دقیق تردد را فراهم خواهد کرد.

وی همچنین از اجرایی‌شدن بخش آزمایشی پلتفرم برای پنج هزار تاکسی خبر داد و گفت: مستندات این اقدام موجود است و بررسی‌های این پروژه طی یک سال گذشته در کمیسیون عمران و حمل ‌ونقل شورای شهر صورت گرفته است.

 

در پایان مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید بر موفقیت مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، گفت: دفاع ما از عملکرد خانم مالکی به دلیل موفقیت‌های ملموسش در شرایط دشوار است. مدیریت ناوگان تاکسی در شهری به بزرگی تهران، آن هم توسط یک مدیر زن، قابل تحسین است.

 وی همچنین با اشاره به دشواری‌های روزمره رانندگان تاکسی، افزود: راه‌اندازی تاکسی اینترنتی باید پاسخگوی نیاز مردم باشد. شورا وظیفه دارد پرسش‌های شهروندان را بی‌پاسخ نگذارد.

چمران با اشاره به مشکلات دریافت کرایه‌های غیرمتعارف توسط برخی مسافربرها، اظهار داشت: در چنین شرایطی نیاز است تا تاکسیرانان با توانایی فعالیت در محدوده مرکزی شهر، تحت نظارت سازمان وارد سامانه تاکسی اینترنتی شوند. نگرانی‌هایی درباره عملکرد سامانه شهرزاد وجود دارد و خواستار بارگذاری خدمات تاکسی اینترنتی در سایر سامانه‌ها نیز هستیم تا شهروندان بتوانند بر اساس ترجیح خود از خدمات مختلف بهره‌مند شوند.

رئیس شورا با تاکید بر لزوم پیگیری قانونی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، گفت: تمام هدف ما موفقیت این طرح است. باید از همین ابتدا مشکلات را شناسایی و رفع کنیم تا حمل ‌ونقل شهری در مسیر خدمت به مردم حرکت کند. سازمان تاکسیرانی ساختاری قابل اعتماد دارد و برخلاف برخی شرکت‌ها، اطلاعات شهروندان را در معرض سوءاستفاده قرار نمی‌دهد. شورا خواستار همکاری همه‌جانبه با سازمان است تا خدمات تاکسی اینترنتی با کیفیت مطلوب و نظارت دقیق به شهروندان ارائه شود.

کد خبر: 8-343

آخرین اخبار

آخرین اخبار

DNN