• سه شنبه ٢٠ شهريور ١٤٠٣-١٣:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٩٤٠٠
در صحن شورا تأیید شد؛ 11-261

گزارش حسابرسی ستاد مركزي معاينه فنی خودرو براي سال مالی 1402

گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی ستاد مركزي معاينه فنی خودرو براي سال مالي 1402 در دویست و شصت و یکمین صحن شورای اسلامی شهر تهران، مورد بررسی قرار گرفت و بندهای تکلیفی آن تأیید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی گزارش حسابرسی ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران در دویست و شصت و یکمین جلسه صحن شورا، ابتدا گزارش حسابرسی سال مالی ۱۴۰۲ ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران توسط حسابرس مستقل ارائه شد. بر اساس این گزارش، صورت‌های مالی شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران وضعیت مالی این نهاد را در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و جریان‌های نقدی آن را نشان می‌دهد، اما به دلیل زیان‌دهی مستمر طی سه سال اخیر، شرکت در آستانه انحلال قرار دارد.
 
زیان عملیاتی و الزامات جلوگیری از انحلال شرکت
حسابرس در این گزارش اشاره کرد که نتایج فعالیت‌های عملیاتی شرکت به طور مستمر زیان‌ده بوده و شرکت باید تدابیر مناسبی برای خروج از این وضعیت اتخاذ کند. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، شرکت یا باید اموال خود را تقویم کند یا دارایی‌های خود را افزایش دهد تا از خطر انحلال نجات یابد. در غیر این صورت، ممکن است شرکت منحل شود.
یکی از نکات مهم گزارش حسابرس مستقل، عدم رعایت برخی مفاد قانونی و اساسنامه شرکت است. به عنوان نمونه، در ماده ۱۰۶ اصلاحیه قانون تجارت، جلسات مجامع عمومی و تغییرات دو نفر از نمایندگان هیئت مدیره هنوز در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت نرسیده و در روزنامه رسمی آگهی نشده است. همچنین مفاد مواد ۱۲۴ و ۱۲۸ این قانون و ماده ۳۶ اساسنامه شرکت، در خصوص تعیین حق‌الزحمه و اختیارات مدیرعامل رعایت نشده است.
 طبق این گزارش، شرکت هنوز موفق به انتقال مالکیت زمین‌های استیجاری مراکز معاینه فنی متعلق به شهرداری تهران به نام خود نشده است، امری که یکی از تکالیف مهم مجمع عمومی صاحبان سهام در سال ۱۴۰۲ بود. این تأخیر در انتقال مالکیت، یکی از دلایل عدم بهبود وضعیت مالی شرکت عنوان شده است.
حسابرس در ادامه گزارش به انحراف نامساعد عملکرد مالی شرکت نسبت به بودجه مصوب اشاره کرد. انحراف درآمدها به میزان ۱.۴ درصد و هزینه‌ها به میزان ۱۸ درصد گزارش شده است. این انحراف نشان‌دهنده چالش‌های مالی جدی برای شرکت است و نیازمند اقدام فوری در جهت رفع آن‌هاست.
یکی از مهم‌ترین مشکلات مطرح شده در این گزارش، عدم تطابق نرخ معاینه فنی با هزینه‌های واقعی اجرای خدمات است. نرخ کنونی معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان است که از سال ۱۴۰۱ ثابت مانده و با هزینه‌های روز افزون تطابق ندارد. همچنین نرخ‌گذاری خدمات معاینه فنی طبق تبصره ۴ ماده ۶ قانون هوای پاک باید توسط هیئت وزیران تصویب شود، که این روند افزایش نرخ را دشوار کرده است.
 در پایان، ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران موظف شد با تشکیل کارگروه ویژه تا پایان مهرماه ۱۴۰۳ نسبت به رفع نواقص و ایرادات موجود اقدام کرده و گزارشی کامل به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد. این تکالیف شامل جلوگیری از انحلال شرکت، رفع انحرافات بودجه، پیگیری انتقال مالکیت زمین‌های مراکز معاینه فنی، و ایجاد زیرساخت‌های مبارزه با پولشویی است.
سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: درخواست ما این است که در قالب طرح یا لایحه از سوی شهرداری و شورا، اخذ طرح ترافیک مبتنی بر معاینه فنی در مراکز شهر تهران شود؛ چراکه ۳۷ درصد مراجعه به مراکز رقم بسیار پایینی است.
در گزارش ارائه‌شده میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به تفاوت قابل‌توجه میان نرخ فعلی معاینه فنی و هزینه‌های واقعی اشاره کرد. نرخ فعلی معاینه فنی خودروهای سبک در تهران ۹۲ هزار تومان است، در حالی که برآوردها نشان می‌دهد نرخ واقعی این خدمات باید حدود ۴۲۰ هزار تومان باشد. با توجه به افزایش هزینه‌ها و عدم تطابق نرخ‌ها، اگر این فاصله اصلاح نشود، شرکت با زیان‌های بیشتری مواجه خواهد شد.
طبق گزارش ارائه‌شده مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، تعداد مراجعات خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۶ میلیون مورد بوده است. این در حالی است که ظرفیت این مراکز برای پذیرش خودروها تا ۳.۵ میلیون دستگاه در سال است. از میان خودروهای پلاک تهران، تنها ۳۷ درصد به مراکز معاینه فنی شهر مراجعه کرده‌اند. مدیر ستاد پیشنهاد داد که الزام برای مراجعه خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی درون‌شهری افزایش یابد تا درآمدهای این مراکز بهبود یابد.
ستاد معاینه فنی تهران طی سال گذشته با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان، تمام خطوط معاینه فنی خود را به‌روزرسانی کرده است. این مراکز اکنون به جدیدترین تجهیزات جهانی مجهز شده‌اند و استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند. با این حال، یکی از چالش‌های مطرح‌شده، نوسازی نکردن تجهیزات در مراکز معاینه فنی شهرهای دیگر بود که باعث می‌شود بسیاری از خودروهای فاقد استاندارد به این مراکز مراجعه کرده و معاینه فنی دریافت کنند.
 
چمران: الزام مراجعه خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی درون شهر تهران 
رئیس شورا پس از گزارش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران پیشنهاد داد: که تمامی خودروهای پلاک تهران که در این شهر تردد می‌کنند، باید معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی تهران دریافت کنند. این پیشنهاد می‌تواند باعث افزایش تعداد مراجعات به مراکز تهران شود و درآمد بیشتری برای این مراکز ایجاد کند. وی اشاره کرد که این الزام می‌تواند به صورت طرح یا لایحه از سوی شهرداری یا شورای شهر ارائه شود.
 
چمران تأکید کرد: بسیاری از مراکز معاینه فنی در خارج از تهران فاقد استانداردهای لازم هستند و خودروهای دارای نقص فنی به این مراکز مراجعه می‌کنند. وی پیشنهاد داد که شورای شهر تهران و وزارت کشور مراکز معاینه فنی فاقد استاندارد را اصلاح کنند تا خودروها نتوانند از این مراکز معاینه فنی دریافت کنند. 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران، باید از دوربین‌های پلاک‌خوان در سطح شهر به طور گسترده استفاده شود. این دوربین‌ها می‌توانند اطلاعات خودروهای فاقد معاینه فنی را با سیستم تطبیق داده و اعمال قانون کنند.
وی گفت: پیشنهاد می شود یک کارگروه ویژه تشکیل شود تا مشکلات مربوط به مراکز معاینه فنی، از جمله نوسازی تجهیزات و افزایش تعداد مراجعات به این مراکز، مورد بررسی و حل‌وفصل قرار گیرد.
چمران همچنین پیشنهاد داد نامه‌ای از سوی شورای شهر به وزارت کشور ارسال شود تا اصلاحات لازم برای استانداردسازی مراکز معاینه فنی در سایر شهرها صورت گیرد و معاینه فنی‌های غیر استاندارد که موجب افزایش آلودگی در تهران می‌شود، متوقف شوند.
 
 
تشکری هاشمی: استفاده از تجهیزات هوشمند برای کنترل معاینه فنی 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل خاطرنشان کرد: برای کنترل بهتر معاینه فنی خودروها، پلیس نمی‌تواند به‌صورت دستی خودروها را متوقف کند. 
وی پیشنهاد داد که از تجهیزات هوشمند مانند دوربین‌های پلاک‌خوان استفاده شود تا خودروهای فاقد معاینه فنی به‌طور اتوماتیک شناسایی و جریمه شوند.
او تأکید کرد: برخی خودروهای دارای نقص فنی برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف تهران مراجعه می‌کنند. وی همچنین پیشنهاد کرد که شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور مراکز معاینه فنی خارج از تهران را به رعایت استانداردهای لازم مجبور کنند و از صدور معاینه فنی غیر استاندارد جلوگیری شود.
 
شایان ذکر است، در پایان بررسی، بندهای تکلیفی گزارش حسابرس شورا در خصوص حسابرسی ستاد مركزي معاينه فني خودرو برای سال 1402 ، تأیید شدند.
 
کدخبر: 11-261

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط