در ادامه نهضت و دیدارهای مردمی مسجدمحور:
حضور آقامیری در مسجد میثم منطقه 11
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری در ادامه نهضت و دیدارهای مردمی مسجدمحور خود با ساکنان محلات ناحیه 3 منطقه 11 در مسجد میثم دیدار و گفتوگو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری به منظور تداوم نهضت و دیدارهای مردمی مسجدمحور خود که از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در محلات شهر تهران برگزار میشود؛ به همراه شهردار و معاونان منطقه در مسجد میثم حضور یافت و با ساکنان محلات ناحیه 3 منطقه 11 دیدار و گفتوگو کرد.
آقامیری در این جلسه به دلایل و روند بستهشدن قرارداد خرید اتوبوس از چین اشاره کرد و البته ضمن انتقاد از عدم استقبال مردمی در استفاده از وسایل حملونقل عمومی و تأثیر آن در آلودگی هوا، گفت: در موضوع حملونقل، طبق برآورد آماری، 70 درصد رفتوآمد مردم با وسایل شخصی است و فقط 30 درصد آنها از وسایل حملونقل عمومی استفاده میکنند. این به این معنی است که بیش از 200 روز از سال، آلودگی هوا در مرز هشدار قرار میگیرد که در پی آن، نیمه دوم سال و با رویارویی با پدیده وارونگی، متأسفانه شاهد تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، بین 20 تا 30 روز از سال تحصیلی هستیم؛ ضرر بزرگی که متوجه دانشآموزان و دانشجویان ماست.
وی یکی از دلایل اصلی را کمبود وسایل نقلیه عمومی دانست و افزود: طبق استاندارد تعداد اتوبوس به نسبت جمعیت، باید در تهران با جمعیت حداقل 10 میلیونی، 10 هزار اتوبوس در ناوگان اتوبوسی حملونقل در سطح شهر وجود داشته باشد؛ حال آنکه مرداد 1400 که مدیریت شهری دوره جدید، شهرداری را تحویل گرفت؛ در ظاهر 1800 اتوبوس در شهر وجود داشت که 800 عدد از آنها فرسوده بود و لذا عملاً 9 هزار اتوبوس، کم داشتیم. همچنین از 85 هزار تاکسی موجود، 50 هزار عدد فرسوده بود و باید نوسازی میشد. بنابراین در سیاستگذاری ها بر موضوع جبران کمبود اتوبوس و واگن برای مترو، همچنین نوسازی تاکسیها متمرکز شدیم.
آقامیری با بیان اینکه در سال 1402، برای اولینبار، 40 درصد از بودجه شهرداری به حملونقل عمومی تعلق گرفت؛ ادامه داد: طی فراخوانی به همه تولیدکنندگان اتوبوس در کشور، نسبت به تنظیم قرارداد خرید اتوبوس برای این ناوگان اقدام شد که اگرچه حمایت از تولید داخلی، بسیار مهم است؛ برای مدیریت شهری، اولویت، حل مشکل مردم است. بنابراین به دلیل بدقولیهای تولیدکنندگان داخلی تصمیم گرفتیم؛ خرید اتوبوسها را اول از بازار داخلی انجام دهیم و در صورت تأمیننشدن نیاز شهر از بازار داخلی، پس از اخذ مجوزهای لازم به بازارهای خارجی روی آوریم.
وی افزود: پس از آنکه مقرر شد به دلیل حمایت از هوای پاک، اتوبوسهای برقی خریداری شود؛ تولیدکنندگان داخلی با پیشنهاد هر اتوبوس 340 هزار یورو، نسبت به ساخت و تحویل این اتوبوسها اعلام آمادگی کردند. اما شهرداری تهران که در بازارهای خارجی هم به دنبال تأمین نیاز شهر بود؛ پس از اتمام حجت با وزارت صمت و وزارت اطلاعات که بر قراردادهای خارجی نظارت دارند؛ برای خرید اتوبوسهای برقی از کشور چین با قیمت 220 هزار یورو (120 هزار یورو ارزانتر از پیشنهاد تولیدکننده داخلی) و با کیفیت بهتر اقدام کرد؛ چراکه این بودجه، پول عوارض مردم است و خرید ارزانتر در نهایت به نفع مردم خواهد بود. اتوبوسی که خریداری شده از اتوبوسهای موجود در پکن است که نزدیک به 10 سال است به لحاظ کیفی، امتحان خود را در این شهر پس دادهاند.
نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: خدا را شکر با وجود همه سنگاندازیها، قراردادها بسته و پیشپرداختها انجام شده و محموله تا یک ماه دیگر وارد کشور خواهد شد؛ همچنین طرف خارجی قول داده تا پایان سال 2500 اتوبوس تحویل شهرداری تهران دهد؛ ضمن آنکه پیشنهاد محرمانهبودن این قرارداد از سوی طرف خارجی و به دلیل تحریمهای اقتصادی علیه ایران بوده؛ چراکه این شرکت، با طرفهای اروپایی هم کار میکند؛ هرچند در ایران نهادهای امنیتی و همه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به همه جزئیات این قرارداد دسترسی داشتهاند.
وی همچنین از خرید 27 هزار تاکسی برقی خبر داد و گفت: تاکسیها نیز که هماکنون هزار دستگاه از آنها تحویل شهرداری شده، با حمایت دولت و با پیشپرداخت 300 میلیونی و اقساط بالای 17 سال در اختیار تاکسیداران قرار خواهد گرفت.
آقامیری سپس با اشاره به واگنهای مترو ادامه داد: خطوط متروی ما در تهران با ظرفیت 3 هزار واگن مترو میتواند کار کند؛ حال آنکه امروز ما هزار و صد واگن متروی فعال داریم که طی بیش از 20 سال گذشته خریداری شدهاند و این دوره از مدیریت شهری، طی قرارداد با همان شرکت چینی، 1071 واگن مترو خریداری کردهایم. 113 واگن متروی داخلیهم با توجه به اینکه واگن مترو در داخل تولید نمیشده و برای اولینبار چند شرکت دانشبنیان به تولید آن روی آوردهاند، از داخل خریدهایم که واگنهای وارداتی از بهمنماه به دست ما میرسند و این یعنی این دوره از مدیریت شهری در یک مرحله به اندازه 24 تا 25 سال گذشته، واگن مترو تهیه کرده است.
وی مجموع این اتفاقات را در حوزه حملونقل عمومی، یک اتفاق خوب و سیاستگذاری سنجیده در این دوره از مدیریت شهری دانست و گفت: به این ترتیب هم به کاهش آلودگی هوا و هم به افزایش استقبال مردم از ناوگان حملونقل عمومی، کمک شایانی خواهد شد.
در ادامه جلسه، حاضران طی گفتوگو با این عضو شورای اسلامی شهر تهران به بیان درخواستها و مشکلات خود در حوزه مدیریت شهری پرداختند و راهنماییها و دستورهای لازم را از سوی مسؤولان حاضر دریافت کردند.