در جلسه کمیسیون عمران مطرح شد:
واگنهای خرید آینده جای پارک ندارند/ بخش کمی از بودجه اورهال به مترو داده شده
گزارش عملکرد پنج ماهه مترو تهران از خرید واگن ها تا بودجه تخصیص داده شده به اورهال، در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل با موضوع ارائه گزارش عملکرد پنج ماهه مترو تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و رضا محمدنژاد بیدخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران برگزار شد.
در ابتدای جلسه رضا محمدنژاد بیدخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران، با بیان اینکه طول خط مترو درحال افزایش است گفت: در صورت عدم تأمین واگن جدید به ازای افزایش طول خط و احداث ایستگاههای جدید سرفاصله ها نیز افزایش مییابند.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد قطارهای فعلی به دلیل نبود فضای مناسب، بیرون از پایانه ها پارک میشوند اظهار کرد: اگر قرارداد 630 واگن عملیاتی شود هیچ جای پارکی برای واگنهای جدید نخواهیم داشت همچنین برای تعمیرات احتمالی واگنها نیز به جای مناسب پارک و تعمیرات احتیاج داریم.
در ادامه، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سرفاصله قطارهای مترو گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که با تعداد ناوگان ثابت، طول خط مترو در حال افزایش است، اگرچه افتتاح ایستگاههای جدید در حوزه ساخت مزیت به حساب میآیند اما باید به این نکته هم توجه داشت که نبود واگن کافی در کنار افزایش طول خط یک مشکل است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره وضعیت بودجه شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: مطابق با گزارش مالی شرکت مترو، در بودجه سال جاری مبلغ هزار و 600 میلیارد تومان برای اورهال ناوگان تخصیص یافته و باید به صورت دقیق مشخص شود چه میزان قرارداد در این خصوص منعقد شده است.
وی ادامه داد: از گزارشهای موجود میتوان این را فهمید که نسبت به تقویم زمانی تنها ۵۰ درصد اعتبار شرکت بهره برداری، تأمین شده است.
تشکری هاشمی ضمن طرح سؤال درخصوص تعداد راهبر به ازای هر رام قطار گفت: یکی از موارد مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که آیا تعداد راهبران با تعداد ناوگان فعلی مترو در تناسب است یا خیر. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که آیا میتوان از پرسنل فعلی مترو تهران کمبود راهبر را تأمین کرد یا باید راهبران جدید استخدام شوند.
وی با اشاره به وضعیت قراردادهای اورهال مترو گفت: در خصوص افزایش بودجه اورهال مدیران مترو و شهرداری تهران مدعی هستند که میزان آن بیش از 25 سال گذشته بوده اما باید به این موضوع توجه کرد که در ۲۵ سال گذشته قطارهای مترو تا این اندازه نیاز به اورهال نداشتند و اگر اتفاقی برای قطارها پیش بیاید؛ همه مسئول هستیم.
تشکری هاشمی تصریح کرد: در حالی که طی سه سال اخیر ۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اورهال مترو مصوب شده بود اما تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان به این شرکت داده شده است. این به معنای آن است که سیاست شورا به درستی پیاده نشده است.
وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی در خیابانها در زحمت بسیار هستند و جمعیت مسافران در ایستگاهها بسیار زیاد است؛ گفت: متأسفانه شاهد هستیم که در ساعات اوج مسافران پس از عبور چند قطار بازهم نمیتوانند سوار بر مترو شوند. ما باید تلاش کنیم تا با انجام برخی اصلاحات و تغییرات، در همین وضعیت موجود، راندمان کاری را بالا ببریم.
تشکری هاشمی به موضوع تبلیغات در مترو اشاره و تأکید کرد: طبق مصوبه شورا باید تبلیغات داخل ایستگاهها و واگن ها به سازمان زیبا سازی واگذار و درآمد آن پی از کسر ۱۰٪ بالاسری سازمان، به شرکت متر پرداخت شود و این درحالی است که بر خلاف مصوبه شورا، این کار به مؤسسه همشهری واگذار شده و از 167 میلیارد تومان هزینه تبلیغات که متعلق به شرکت مترو بوده؛ فقط 7 میلیارد تومان به شرکت پرداخت شده است.
در ادامه این جلسه علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: 75 درصد قانون برنامه چهارم شهری مرتبط با موضوعات حمل و نقلی است و در حکم 2،3،4 وظایف مترو تهران گفته شده برهمین اساس لازم است گزارش عملکردی که در این حوزه ها انجامشده ارائه شود و گفته شود در حوزه احداث خطوط و افزایش مسافران چه اقداماتی صورت گرفته است.