• چهارشنبه ٢٦ ارديبهشت ١٤٠٣-٠٩:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٨٧٢
مظفر مطرح کرد: 15-236

نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه 1401

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه 1401 شهرداری تهران به بیان نقاط ضعف و قوت شهرداری تهران مبتنی بر عملکرد و تفریغ بودجه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، میثم مظفر در دویست و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، در خصوص نقاط قوت شهرداری در سال 1401 مبتنی بر عملکرد و تفریغ بودجه گفت: شهرداری رقم درآمدی بودجه را که 50 همت مصوب بوده در عمل با جسارتی که داشته به میزان 80 همت محقق کرده است. لازم به ذکر است از این میزان ، حدود 11 همت موارد تعهدی و درآمدهای غیرقابل تخصیصی است که وصول آنها نیازمند زمان بوده و به مرور تبدیل به درآمد نقدی می شود. مواردی نظیر عوارض شهروندی پسماند ، نوسازی  و طلب‌هایی که  از نهادهای حاکمیتی نهایی و قطعی شده و به مرور وصول می شود. با کسر این مبالغ درآمدی غیرقابل تخصیص، شهرداری در سال های آغازین این دوره مدیریتی ، توانسته 69 همت درآمد قابل تخصیص به دست آورد که معادل 137 درصد تحقق درآمد قابل تخصیص نسبت به مصوب سال است و دراین زمینه موفقیت مناسبی مشاهده می شود که نشان‌دهنده نقطه قوت و جسارت شهرداری است. 
وی افزود: شهرداری با درآمد بیش از 15 همت در زمینه عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، درآمد ناشی از سوخت، شماره‌گذاری و عوارض خودرو، توانسته رشد 102 درصدی نسبت به عملکرد سال 1400 را به‌ثبت برساند که این نیز یک نقطه قوت  است.
رئیس کمیته بودجه ادامه داد: در سال 1400، شهرداری هیچ درآمدی از جرایم رانندگی به دست نیاورده بود و در نتیجه درآمد شهرداری از این بابت صفر بود. اما در سال 1401، با وصول 481 میلیارد تومان از سهم جرایم رانندگی، شهرداری توانست درآمد کسب کند و موانع قانونی و حقوقی را در تعامل با دیوان محاسبات  در این زمینه را برای همیشه حل نماید و اینگونه آیتم ها باعث تحقق و ایجاد درآمد از نوع درآمدهای پایدار می شود. 
مظفر در ادامه به بیان 3 نکته قابل بهبود در عملکرد شهرداری پرداخت و گفت:
1. شورای شهر تهران در سال 1401، هجده هزار و سیصد میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی مصوب کرده بود اما در بخش مصارف ، به حمل و نقل عمومی به میزان 15 همت اختصاص داده شده  که بخشی از آن نیز در حقوق و دستمزد هزینه شده است. این موضوع نشان می‌دهد که شهرداری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه حمل و نقل  در سال 1401 عقب افتاده است. با این حال، اقدامات انجام شده در سال 1402 می‌تواند نویدبخش جبران جهشی و چند برابری این عقب‌ماندگی باشد.
2. مبلغ یازده هزار و دویست میلیارد تومان طلب شهرداری از دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و اشخاص است که احصاء و ثبت شده است اما این مسئله به عنوان یک نقطه قابل بهبود نیاز به کار جدی و تشکیل یک کمیته ویژه به منظور وصول این طلب ها دارد.
3. پیگیری و وصول مطالبات شهرداری از دولت مربوط به یارانه بلیط مترو و اتوبوس، که از سال ۱۳۸۵ تا1۴۰۱ بالغ بر هزار و چهارصد میلیارد تومان شده است، نیازمند پیگیری ویژه جهت توافق و تهاتر با دولت در تعاملات فی مابین است.
 
کد خبر: 15-236

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: