• 1404/04/22 04:02:08 ب.ظ
  • توسط : مهرناز نصریه
  • تعداد بازدید : 21
  • شماره خبر : 34832
امانی تأکید کرد؛ 11-340

لزوم تدوین و تبعیت از طرح جامع مدیریت ترافیک تهران/ پرهیز از جابه‌جایی غیرضروری درختان در پروژه‌های عمرانی

عضو شورای شهر تهران پس از استماع گزارش عملکرد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بر مواردی از جمله طرح جامع مدیریت ترافیک تهران و نیز ضرورت حفظ فضای سبز و پرهیز از جابه‌جایی غیرضروری درختان در پروژه‌های عمرانی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران، در سیصد و چهلمین جلسه صحن شورا و در واکنش به گزارش معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در خصوص برنامه های اجرا شده و در دست اقدام حوزه فنی عمرانی گفت: باید عرض کنم که گزارش ارائه‌شده ناقص بود؛ نه به این معنا که ضعیف باشد، بلکه همان‌طور که برخی از همکاران محترم نیز اشاره کردند، به دلیل محدودیت زمانی، گزارش به‌صورت خلاصه ارائه شد. این موضوع نباید موجب شود که اقدامات گسترده‌ای که هم‌اکنون در حوزه فنی و عمرانی در حال انجام است، نادیده گرفته شود.فعالیت‌های عمرانی جاری در سطح شهر، یکی از شاخص‌های مهم در قضاوت عمومی نسبت به عملکرد مدیریت شهری است. به این معنا که هرچه مردم شاهد کارگاه‌های عمرانی فعال‌تر و بیشتری در سطح شهر باشند، نسبت به عملکرد مدیریت شهری احساس اطمینان بیشتری پیدا کرده و قضاوت دقیق‌تر و منصفانه‌تری خواهند داشت. خوشبختانه، با حضور مجدد جناب آقای شعبانی، این تحرک و فعالیت عمرانی به‌وضوح در سطح شهر مشهود و قابل لمس است و شهروندان نیز این تلاش‌ها را به‌خوبی احساس می‌کنند.

او ادامه داد: با وجود آنکه نسبت به برخی معاونت‌های شهرداری تهران از ابتدای دوره مدیریت شهری انتقاداتی داشته‌ایم - و متأسفانه تاکنون گوش شنوایی برای این انتقادات وجود نداشته است - در حوزه فنی و عمرانی، عملکرد مجموعه، قابل قبول و درخور تحسین است. از تلاش‌ها و زحمات مدیران، کارکنان و کلیه نیروهای پرتلاش این حوزه صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم. نکته مهم دیگر آن است که این فعالیت‌ها به‌صورت هم‌زمان در تمامی بخش‌ها در حال انجام است؛ از آسفالت معابر گرفته تا پروژه‌های بزرگراهی که تکمیل آن‌ها موجب اتصال رینگ‌های جنوبی و شرقی شهر تهران خواهد شد. به عبارتی می‌توان گفت در تمامی حوزه‌ها، فعالیت‌های فنی و عمرانی به‌طور جدی در حال پیشبرد است.

وی توضیح داد: با این وجود، مایلم چند نکته مهم را یادآوری نمایم تا ان‌شاءالله در دستور کار مجموعه  شهرداری و به‌ویژه معاونت محترم فنی و عمرانی قرار گیرد. اقدامات مرتبط با کاهش ترافیک که جناب آقای شعبانی به برخی از آن‌ها اشاره فرمودند، باید به‌عنوان بخشی از یک طرح جامع و کلان در حوزه مدیریت شهری برای حل معضل تاریخی و مزمن ترافیک تهران لحاظ شود. فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای این دوره مبنی بر اینکه «ترافیک تهران راه‌حل علمی دارد»، باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. بنده نمی‌دانم که آیا تلاش‌های فعلی در زمینه احداث رمپ‌ها، دوربرگردان‌ها، زیرگذرها و دیگر زیرساخت‌های مرتبط با ترافیک، مستند به یک برنامه راهبردی از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و همچنین کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران هست یا خیر. ضروری است که این اقدامات در چارچوب طرح جامع ترافیک تهران و با هماهنگی کامل صورت گیرد.

امانی گفت:‌ معاونت محترم به درستی به برخی از اقدامات نظیر احداث کانال‌های هدایت آب‌های سطحی، تقویت دیواره‌ها، ایمن‌سازی مسیر رودخانه‌ها و سیلاب‌ها و استحکام پل‌ها اشاره فرمودند. با توجه به حوادث اخیر، از جمله جنگ ۱۲ روزه‌ای که اخیراً پشت سر گذاشتیم، اهمیت این اقدامات دوچندان شده است. لذا شایسته است در برنامه چهارساله آینده مدیریت شهری، این موضوع با اولویت جدی‌تری دنبال شود.

او با بیان اینکه حجم عملیات آسفالت‌ریزی افزایش چشمگیری یافته و این موضوع به‌وضوح در سطح شهر قابل مشاهده است،‌ تاکید کرد: اما به دلیل واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران متعدد در مناطق مختلف، شاهد تفاوت‌هایی در کیفیت زیرسازی و رعایت استانداردهای فنی هستیم. در بازدیدهای میدانی و بررسی‌های محلی، این موضوع یکی از انتقادات مکرر شهروندان بوده است. برخی از پیمانکاران، به‌ویژه در پروژه‌های مربوط به معابر فرعی و کوچه‌ها، در رعایت نکات فنی دقت لازم را ندارند. حتی در گزارش‌های تصویری بنده نیز چند مورد از این اشکالات به‌وضوح نشان داده شده‌اند. لذا خواهشمندم جناب آقای شعبانی نظارت بیشتری بر عملکرد پیمانکاران مناطق مختلف داشته باشند. البته در پروژه‌های کلانراهی که مستقیماً توسط خود معاونت انجام می‌شود، شاهد رعایت دقیق استانداردها و روش‌های علمی هستیم.

 

لزوم حفظ و انتقال اصولی فضای سبز شهری

او با اشاره به اظهارات پیرهادی، دیگر عضو شورا گفت که؛ نیز به درستی مطرح کردند، مربوط به رعایت ضوابط مربوط به فضای سبز، به‌ویژه در جابجایی درختان است. این جابجایی‌ها باید در فصل مناسب انجام شده و به حداقل ممکن برسد. به‌ویژه در پروژه‌های احداث زیرگذرها و دوربرگردان‌ها که مستقیماً توسط معاونت فنی و عمرانی اجرا می‌شود، باید این موضوع با دقت بیشتری رعایت گردد. به‌عنوان نمونه، در پروژه احداث مسیر بزرگراه بعثت از میدان بهمن به سمت شهر، تعداد قابل توجهی از درختان بزرگ و تنومند طی مدت کوتاهی حذف شدند. اکنون مشخص نیست که این درختان جابه‌جا شده‌اند یا خیر... .  ان‌شاءالله که آن درختان جابه‌جا شده‌اند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این موضوع پس از آن رها شده است. به این معنا که اگر اندکی از مسیر عبور کنید، مشاهده می‌شود که سایر درختان همچنان در محل باقی مانده و در وضعیتی بلاتکلیف رها شده‌اند. این مورد صرفاً به‌عنوان یک نمونه ذکر شد، اما موضوعی است که بنده پیش از این نیز در یکی دو نوبت در صحن شورا نسبت به آن تذکر داده‌ام.

او ادامه داد: درواقع، مسئله اصلی اینجاست که پیمانکارانی که برای انجام این‌گونه پروژه‌ها انتخاب می‌شوند، باید از میان افرادی برگزیده شوند که به ارزش درخت، حرمت فضای سبز، و نقش حیاتی آن در تلطیف هوا و زیباسازی منظر شهری واقف باشند. درخت صرفاً یک عنصر فیزیکی نیست، بلکه بخشی از هویت زیست‌محیطی شهر تهران است.نکته مهم‌تر آن است که پیش از اجرای هر پروژه عمرانی، ضرورت واقعی جابه‌جایی درختان باید با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. آیا واقعاً نیازی به جابجایی این تعداد درخت وجود دارد؟ آیا امکان حفظ درختان در محل پروژه وجود نداشته است؟ این‌ها پرسش‌هایی‌ست که باید به‌صورت علمی و دقیق پاسخ داده شود.

امانی تاکید کرد: بنده در چند نوبت پیشین نیز مواردی را همراه با مستندات، شامل اعداد و ارقام مشخص، در صحن شورا مطرح کرده‌ام که امیدوارم مورد توجه عزیزان ما در حوزه فنی و عمرانی قرار گیرد. ان‌شاءالله که در ادامه مسیر، این نکات با دقت بیشتری مدنظر قرار گرفته و اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

 

کد خبر: 11-340

آخرین اخبار

آخرین اخبار

DNN