• ٢ ارديبهشت ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٩٩٤٠
جشنواره بین المللی فیلم فجر و پیوند دوباره با شهر

جشنواره بین المللی فیلم فجر و پیوند دوباره با شهر


در شب میلاد امام حسین ( ع) و در آستانه ماه شمسی اردیبهشت و پس از روزهای پیچیده کاری در شورا فرصتی دست داد تا به مجتمع چهارسو در خیابان جمهوری بروم و از کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر که روز آغازین اش را تجربه می کرد دیدن کنم . جشنواره برای سید رضا میرکریمی از خیلی پیش تر ها شروع شده بود و برای من از ملاقاتی در اوائل اسفند ماه و قول و قرارهای همکاری برای مهیا کردن شهر در ملاقات با سینمای جهان و جهان سینما ؛ رضا میرکریمی سنگ تمام گذاشته است،همه چیز حرفه ای است . بیش از ۳۵۰ میهمان خارجی در این جشنواره حضور پیدا کردند و این موضوع نشان دهنده این است که جشنواره بین المللی فیلم فجر جای خود را در بین جشنواره های بین المللی پیدا کرده است . فراموش نمی کنیم که سینمای ایران بیش از ۱۲۰ سال سابقه دارد و جزو ۱۰ سینمای مولف جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل معتقدم استحقاقی بیش از جایگاه کنونی دارد و  این جشنواره یک دریچه بسیار تاثیر گذار است که می تواند بین سینمای ایران و  مخاطبان جهانی نقش خود را ایفا کند.

از سوی دیگر باید گفت که پیوند شهر با این رخداد مهم نیز آغاز یک همگامی با شهروندان برای گفت و گو در متن شهر است . به قول کارگردانان می توان گفت تهران شهر نور ، تصویر ، صدا و حرکت است و این هنرمندی ماست که بتوانیم شهروندان را در این پویانمایی مشارکت دهیم . تهران قدیم نیز خود همان تصویری است که می تواند فاصله میان ما را پر کند و به همین دلیل انتخاب منطقه 12 قلب تاریخی تهران برای این رویداد بسیار هوشمندانه و قابل توجه است . سینمای جهان با تنیدن در جلوه های تهران قدیم و تعلق خاطر شهروندان به هویت شهر ، گفت و گوی شهر با شهروندانش در عرصه سینما و هنر را احیاء کرد و این می تواند مقدمه خوبی برای شروع کار بزرگی باشد ، که برای تهران ترسیم می کنیم ، و آنهم توجه برای بازگرداندن چهره فرهنگی به شهر است .

در واقع سینما یکی از شاخص های تهران قدیم بوده است و خیابان لاله زار یکی از شناخته شده‌ترین اماکن شهری است که در برقرار پیوند هنر و مردم موثر بوده است و اینک باید لاله زار تهران قدیم را به گذر فرهنگی برای پیوند دوباره شهر و شهروندان با احیاء مکانی برای گفت و گوی فرهنگی تبدیل کنیم . از سویی تهران تنها یک خیابان لاله زار ندارد بلکه مکان رویدادهایی داریم که می تواند هر یک گذرفرهنگی برای شهر باشد . برای تبدیل تهران به شهر فرهنگی گذرگاههایی متعددی را طراحی خواهیم کرد از جمله آنکه خیابان انقلاب تا حد فاصل چهارراه ولیعصر را با هدف گذر گاه کتاب ، خیابان استاد نجات الهی را با هدف گذرگاه صنایع دستی و خیابان لارستان را با هدف گذرگاه آهنگ و موسیقی احیاء می کنیم که این می تواند حرکتی برای آرام سازی شهر باشد و چهره مکانیکی و خشن تهران را به محیطی برای رشد فرهنگ و محلی برای گفت و گو تبدیل کند .

در پایان باید قدردانی کنم از تمام همکارانمان در شهرداری منطقه ١٢،از زیباسازی از سید رضا و تیم حرفه ای اش از بانو معتمد آریا،از رضا کیانیان که براستی شهروند شهر است و دغدغه های شهری دارد،از کمیته هنر شورای شهر که برای هماهنگی بخش شهری و جشنواره تلاش های بسیار کرده است و...،سینما و جهان سینما،جهان شهروندی است چه آنگاه که قصه های شهر را می گوید،چه آنگاه که دردهای شهر را می گوید،سینما امکان خیال انگیز شدنی،شدنی را برای شهر فراهم می کند،جشنواره جهانی فیلم فجر مقدمت گرامی.


 محمد جواد حق شناس-رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

  •  
  •  
  •  
  •  

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: