• ١ ارديبهشت ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٩٧٧٨
طرح ترافیک جدید عادلانه اجرا می‌شود

طرح ترافیک جدید عادلانه اجرا می‌شود


بر اساس مصوبه شورای شهر تهران طرح ترافیک برای سال‌جاری لازم الاجرا است. از سوی فرمانداری به این طرح ایراداتی گرفته شده و برای رفع آن نیازمند صرف زمان هستیم. تاکنون عدم اجرای این مصوبه در شهر تهران به‌دلیل برطرف سازی ایرادات آن از سوی فرمانداری بوده است. در روزهای اخیر هم نشست مشترک با معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، کمیسیون‌ حمل‌و‌نقل و کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران برگزار شد؛ در آن نشست مسئولان امر گزارش عملکرد به معاونت حمل و نقل ترافیک داده و اعلام شد که زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح آماده است. بر اساس این طرح دوربین‌های ورودی و خروجی در عابر شهر تهران تعبیه شده و به تایید پلیس راهور و فرمانداری تهران رسیده است. تاکنون نیز حدود 80‌هزار شهروند در سایت ثبت نام و مبالغی را پرداخت کرده‌اند. هم‌اکنون طرح ترافیک مذکور برای اجرا مشکلی ندارد و در موعد مقرر اجرا می‌شود. امید است این طرح به شکل مناسب و بر اساس عدالت اجرا شود و هر شهروند بدون محدودیت اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را داشته باشد. این اقدام می‌تواند در کاهش ترافیک تهران موثر باشد.

طرح ترافیک و کاهش آلودگی‌های پایتخت

اجرای هر یک از طرح‌ها با اهداف متعدد همراه است و باید بررسی کرد که طرح موجود برای احقاق هدف موثر است یا خیر. در حالی که در سال‌ها و سنوات گذشته طرح ترافیک در شهر تهران با مشکلات و مسائل متعدد همراه بوده است. هدف از مدیریت شهری جدید دستیابی همگان به خدمات شهری به شکل یکسان است. این در حالی است که در طرح ترافیک گذشته این امکان وجود نداشت. هرچند هدف از اجرای طرح ترافیک جدید برطرف‌سازی تمامی مشکلات ترافیک و تردد در شهر تهران نیست، بلکه مهم‌ترین هدف در اجرای آن ایجاد عدالت، برابری و امکان دسترسی برابر برای همگان به این خدمات است. این در حالی است که در طرح ترافیک گذشته فقط تعداد محدودی از شهروندان امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را داشتند. هم اکنون افراد در صورت نیاز محدودیت تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند؛ بی‌‌‌شک با اجرای مناسب طرح ترافیک جدید و همکاری شهروندان از میزان محدودیت‌ها برای تردد در طرح ترافیک کاسته و امکان تردد برای وسایل نقلیه مجاز بیش از پیش است. در واقع این طرح تردد را برای تمامی شهروندان آسان می‌کند. همچنین امید است با معاینه فنی خودروها و به‌ویژه با معاینه فنی برتر به کاهش آلودگی و کاهش خودروهای آلاینده کمک شود. در این اقدام خودروها با اخذ معاینه فنی عادی و برتر در محدوده تردد کرده و همین امر موجب مهار آلودگی هوا و کاهش روند تولید آلودگی در شهر تهران می‌شود.

مدیریت شهری به‌دنبال توسعه حمل‌و‌نقل پاک

در چند سال اخیر شاهد اقدامات و برنامه‌های متعدد بین مدیریت شهری و سازمان حفاظت محیط زیست برای تردد وسایل حمل‌و‌نقل هیبریدی هستیم. از سوی دیگر بر‌اساس آمار موتورسیکلت‌ها میزان قابل توجهی از آلودگی هوا کلانشهرهای کشور را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند تاکنون اقدامی از سوی مسئولان امر برای افزایش امکان تردد وسایل حمل‌و‌نقل پاک در کشور مشاهده نشده است. باید دانست که هیچ‌اختلافی بین سازمان محیط زیست و مدیریت شهری تهران وجود ندارد، بلکه هر دو سازمان علاقه‌مند به تردد خودروهای برقی در سطح شهر تهران هستند. این نوع خودروها از سوی سازمان صنایع یا بخش خصوصی وارد شده و تولید‌کننده نیز شرکت‌های خودروساز هستند که از طریق سازمان صنایع مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند. بنابراین باید انگیزه و اهتمام لازم برای تحقق آن فراهم شود. از سوی دیگر باید خودروسازان و بخش خصوصی تلاش کرده و شرایط را برای ارتقای خط تولید در بین خودروسازان ایجاد کنند. با این گونه اقدامات می‌توان استفاده از خودروهای برقی را در سطح جامعه ترویج کرد. برای مثال از قدیم الایام در شهر تهران اتوبوس‌های برقی در خطوط محدود تردد می‌کردند. از سوی دیگر تردد این گونه خودروها به‌دلیل استفاده از سوخت پاک کمترین ضرر را برای محیط زیست کلانشهرها دارد. همچنین تردد شهروندان با خودروهای پاک می‌تواند در بین مردم موجب ارتقای فرهنگ محیط زیستی شود. بر اساس گفته‌های فعالان محیط زیست منشأ قابل توجهی از آلودگی هوا در شهر تهران به‌دلیل تردد موتورسیکلت‌ها و خودروها و سوخت بی‌کیفیت است. هم اکنون مدیریت شهری از هر گونه توسعه برای تردد وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و ارتقای کیفیت آنها استقبال می‌کند. در این شرایط مدیریت شهری آمادگی لازم را برای ارتقای کیفیت تردد وسایل حمل‌و‌نقل عمومی دارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم با این اقدام موافق است، اما در این میان دولت، سازمان صنایع و معادن، خودروسازان و بخش خصوصی باید این موضوع را جدی گرفته و تسهیلات ویژه برای آن فراهم کنند. برای مثال در کلانشهر تهران با اجرای طرح جدید ترافیک تسهیلاتی فراهم شده تا خودروهای هیبریدی و خودروهای دارای معاینه فنی برتر بتوانند از تخفیفات و تسهیلات ویژه برخوردار ‌شوند. هدف از این اقدام تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای پاک و توسعه این فرهنگ است.

دوچرخه‌سواری، نیازمند فرهنگسازی

هم اکنون برخی از فعالان محیط زیست، اساتید دانشگاه و مدیران شهری کشور با دوچرخه تردد می‌کنند. ترویج این نوع تردد در بین شهروندان با پیامدهای مناسب متعدد همراه است و بسیاری از مشکلات ناشی از تردد در کلانشهرها به این شکل حل‌و‌فصل می‌شود. هر چند این اقدام نیازمند فرهنگسازی و استقبال همگان است. بر اساس توپوگرافی شهر تهران باید به این نکته اذعان کرد که این کلانشهر از لحاظ جغرافیایی در شیب قرار داشته و در برخی مسیرها امکان استفاده از دوچرخه وجود ندارد. برای مثال در برخی از مسیرها به‌دلیل طولانی‌بودن یا شیب فراوان استفاده از دوچرخه دشوار است، اما غیرممکن نیست. همچنین در برخی معابر ایمن یا در نقاط مخصوص می‌توان از دوچرخه برای تردد استفاده کرد. برای مثال می‌توان با فراهم کردن سازوکارهای فراوان امکان تردد شهروندان تا ایستگاه مترو از طریق دوچرخه را فراهم و استفاده از مترو را به‌عنوان دومین مسیر برای شهروندان برنامه‌ریزی کرد. باید دانست که برای تحقق این هدف مهم نیازمند فرهنگسازی در شهر تهران هستیم. برای مثال در دوره‌های گذشته در شهر تهران یک مسیر از کوی دانشگاه تا دانشگاه تهران تعریف و امکان تردد با دوچرخه برای دانشجویان فراهم شد، اما این مقوله چندان مورد استقبال قرار نگرفت. امید است، از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، رسانه ملی و ... حمل‌و‌نقل پاک تبلیغ و فرهنگسازی شود. همچنین همگان برای ترویج تردد با حمل‌و‌نقل عمومی و پاک در سطح شهر تهران تلاش کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: